شناسهٔ خبر: 68746 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هرندی: داعش پس از سقوط صدام پایه گذاری شد

صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: داعش پس از سقوط صدام و در استان الانبار پایه‌گذاری شد و در تمام آن دوران که داعش شکل می‌گرفت آمریکا چیزی نمی‌گفت.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش «عبرت از غزه» که امروز چهارشنبه در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به جنگ غزه و رویدادهای آن اظهار داشت: ظاهر جنگ غزه این بود که بالاخره مردمی با مقاومت، پایمردی، برنامه‌ریزی و تدارکاتی که از قبل دیده بودند با این اتفاق مواجه شدند و حماسه‌ای رقم زده شد که به احترام این مقاومت همه کسانی که آزاداندیش بودند در برابر این مردم استوار سر تعظیم فرود آوردند.

***رژیم صهیونیستی به آداب جنگی اعتقاد ندارد

وی با بیان اینکه تمام مردم دنیا درنده‌خویی رژیم صهیونیستی را مشاهده کردند، تصریح کرد: عنوان آدم‌کش و کودک‌کش به این رژیم داده شد که حقیقتا به جز این هم لایق ارتش اسرائیل نیست.

مشاور فرمانده سپاه ادامه داد: به طور مثال مشخص بود که یک ساختمان محل تجمع مجروحین و یا کودکان است اما همان مکان را می‌زدند و معلوم است این رژیم به هیچ آداب جنگی اعتقاد ندارد.

صفارهرندی با اشاره به تغییر موضع برخی کشورهای غربی در قبال جنایات اسرائیل، گفت: حتی کسانی که پیش از این هم از اسرائیل حمایت می‌کردند این بار طرز فکر دیگری در برابر اقدامات صهیونیست‌ها داشتند.

***چهره پنهان جنگ غزه

مشاور عالی فرمانده سپاه بر همین اساس افزود: در کشور ما هم که حمایت از مردم مظلوم فلسطین سابقه زیادی دارد، این بار مردم به نوعی دیگر به جنایات اسرائیل واکنش نشان دادند.

وی با اشاره به چهره پنهان این ماجرا و اتفاقات جنگ غزه، بیان داشت: این تحول نشان‌دهنده یک اتفاق بزرگ است که مدت‌ها در عالم رخ داده و هم اکنون ادامه دارد و رو به تکامل است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مختصات جغرافیایی غزه، یادآور شد: غزه یک نوار کوچک است و این سرزمین معادل املاک بعضی سرمایه‌داران بزرگ جهانی است که جایی را تملک می‌کنند و واقعیت این است که غزه وسعت بیشتر از این ندارد.

صفارهرندی با طرح این پرسش که چگونه مردم ساکن یک منطقه به این کوچکی که با تحریم اقتصادی و نظامی روبرو است توانسته‌اند دوام بیاورند، خاطرنشان کرد: این همان تحولی است که بیان کردم، در گذشته همین اسرائیل به سه کشور عربی حمله کرد و هزاران کیلومتر را اشغال کرد و اشغال صحرای سینا، بلندی‌های جولان و بخشی از اردن از این نمونه‌ها هستند. همچنین بخشی از فلسطین تحت عنوان کرانه باختری زیر نظر اسرائیل قرار دارد و باید این موارد تاریخی را در نظر بگیریم.

***تمام جنگ‌ها نیابتی بوده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ظرف ۶ روز هزاران کیلومتر از سرزمین کشورهای عربی به اشغال اسرائیل درآمد، گفت: در آن زمان سردمداران کشورهای عربی عنوان می‌کردند ما تمام اسرائیلی‌ها را به دریا می‌ریزیم اما در پایان، تمام ارتش‌های عربی شکست خوردند. آن‌وقت اسرائیل شروع به مطالبه‌گری کرد و قدرت‌های جهانی هم از آن حمایت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه تمام جنگ‌های ۷۰- ۸۰ سال گذشته را اگر نگاه کنیم ردپای یک قدرت جهانی و قدرت دیگری در برابر آن را به عنوان حامی طرف مورد تجاوز قرار گرفته می‌بینیم، گفت: غالبا تمام جنگ‌ها نیابتی بوده است.

صفارهرندی با ذکر این نکته که در مورد کشور ما هم همین مسئله وجود داشت، ‌ افزود: ایران و عراق دو قدرت محلی بودند که یکی از طرف شوروی حمایت می‌شد و دیگری از سوی غرب حمایت می‌شد و اگر کم و زیادی در جنگ‌ها اتفاق می‌افتاد به معنای کم شدن روی یک طرف بود و موفقیت یا شکست را به حساب خود کشورها نمی‌گذاشتند.

مشاور فرمانده سپاه تاکید کرد: حوزه‌های نفوذ قدرت‌های سلطه‌گر یک امر تعریف شده برای جهان سیاست بود که حدود ۵۰ کشور زیر نفوذ آمریکا و حدود ۵۰ کشور دیگر هم زیر نفوذ شوروی قرار داشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران به این معادله خدشه وارد شد، توضیح داد: در ابتدا کسانی این طور می‌خواستند تحلیل کنند که شوروی جنگ را راه انداخته اما وقتی زمان گذشت، دیدند صدام عزیزدردانه روس‌ها هم هست و در عین حال دیگران هم از حکومت بعثی عراق حمایت می‌کردند.

*** حمایت غرب و شرق از عراق

وی در ادامه سخنان خود به برخی مستندات تاریخی درباره حمایت غرب و شرق از عراق پرداخت و گفت: در آن زمان همه فهمیدند ماجرا چیست، سیل کمک‌های غرب به سوی عراق روانه شده بود و این کمک‌ها روزآمد بودند و به طور مثال میراژ‌های فرانسوی در اختیار عراق قرار گرفت و همه فهمیدند رقابت جدیدی شکل گرفته است و به این صورت بود که همه قدرت‌ها کنار یکدیگر جمع شده بودند تا ایران را به تعبیر خود سر جای خودش بنشانند.

صفارهرندی بر همین اساس اضافه کرد: به این ترتیب با این شرایط وقتی کسی می‌خواست نبرد در خاورمیانه را تحلیل کند مانند سابق نبود.

***روایت شهید رجایی از مشکلات ایران در ایام جنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم به مشکلات کشورمان در جریان ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: خداوند شهید رجایی را بیامرزد، در کشور ما با یک مشکل جدی روبرو بود و بعدها که مشکل رفع شد شهید رجایی آن را بیان کرد و گفت روزهایی در این کشور گذشت که در خزانه فقط ۲۰۰ میلیون دلار وجود داشت، آنهم در کشوری که نفت‌خیز است و به خاطر تحریم‌ها این اتفاق افتاده بود.

وی تصریح کرد: باید این دولتمرد واقعی را که خم به ابرو نیاورد را ستایش کرد، شهید رجایی طوری حرف می‌زد که همه فکر می‌کردند تمام سیلوهای ما پر است و هیچ وقت نیامد دل مردم را خالی کند. زمانی لب به سخن گشود که خطر دیگر رفع شده بود و غربی‌ها برای خرید نفت ما صف کشیده بودند.

مشاور عالی فرمانده سپاه با ذکر این نکته که این نوع نگرش و مواجهه در ۸ سال جنگ تحمیلی بی‌سابقه بود، بیان داشت: البته مردم ویتنام هم شهامت به خرج دادند و در برابر آمریکا ایستادگی کردند و اسطوره باقی خواهند ماند اما با مورد کشور ما تفاوت وجود دارد، شوروی و چین حداقل از لحاظ تجهیز و تسلیح کردن ویتنامی‌ها هیچ چیزی کم نگذاشتند.

صفارهرندی ادامه داد: اگرچه می‌توان گفت اقدام ویتنامی‌ها انقلابی و آزادیخواهانه بود اما جنگ در ویتنام نیابتی بود و روس‌ها و چینی‌ها پول خرج می‌کردند تا جریان انقلابی شکست نخورد.

***مدل جدید انقلاب اسلامی برای بشر

وی با طرح این موضوع که در زمان ما وضع عوض شد و همه می‌خواستند ما را سرکوب کنند، گفت: چنین امری به این خاطر بود که انقلاب اسلامی یک مدل جدید برای بشر برخلاف حکومت‌های سکولار که بین دین و حکومت فاصله انداخته بودند، ارائه کرده بود.

***شعار نه شرقی، نه غربی برای روس ها و غربی ها ناخوشایند بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم با اشاره به تلاش‌هایی که در گذشته برای برپایی حکومت اسلامی شکل گرفته بود و موفق نشده بودند، یادآور شد: حتی ترجیح می‌دادند رقابت بین بلوک غرب و شرق همچنان وجود داشته باشد اما جمهوری اسلامی که شعار نه شرقی نه غربی می‌داد وجود نداشته باشد، این شعار برای روس‌ها و غربی‌ها ناخوشایند بود و از اینجا یک سنت جدید در جهان پایه گرفت و امروز آثار و نتایج آن پایه‌گذاری در حال محقق شدن است و تازه شروع شده است.

صفارهرندی در ادامه گفت: این شروع را در چند جنگ منطقه مانند جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۹ روزه و جنگ اخیر مشاهده کردیم و بدون خدشه همه در پایان این دوره‌های جنگی پذیرفتند که بازنده اسرائیل است و مشخص شد اتفاقی در جهان افتاده است.

وی افزود: در یکی از روزنامه‌های اسرائیل به ارتش اسرائیل تشر زده بود که چگونه مقابل حزب‌الله شکست خوردید و به شکست خود اعتراف کردند اما افسران رژیم صهیونیستی این طور گفته بودند که شما اشتباه می‌کنید که این آخرین جنگ ما با اعراب بود بلکه این اولین جنگ ما با ایران بود.

***صدور سنت های انقلاب به یمن، سوریه و لبنان

مشاور عالی فرمانده سپاه در همین اساس خاطرنشان کرد:‌البته ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم، کدام سرباز ما آنجا بوده است؟ در این خصوص هیچ نشانه‌ای نیست اما اتفاقی که افتاد این بود که سنت‌های مبارزه پس از انقلاب اسلامی به یمن، سوریه و لبنان صادر شد.

وی با طرح این موضوع که آنها مدعی بودند اگر سوریه که عقبه لبنان است، تضعیف شود، حزب‌الله تبدیل به یک لقمه آسان خواهد شد، تصریح کرد: حالا چشم باز کرده‌اند و می‌بینند حزب‌الله تکثیر شده و به یمن و عراق هم صادر شده است.

صفارهرندی ادامه داد: تغییراتی در عرصه بین‌المللی رخ داد؛ به این شکل  که اگر ملتی تصمیم بگیرد خودش باشد و به عنایات الهی توجه کند، ‌موفق خواهد بود و اثبات‌کننده این قضیه وضعیت ما در طول ۳۸ سال گذشته است.

وی با اشاره به تکیه کردن برخی کشورها به ابرقدرت‌ها، گفت: آنها تصور می‌کردند کشورهایی قدرت اول هستند اما حالا اضطراب به جانشان افتاده و معلوم شد جهان تغییر کرده است.

***آمریکا از اعزام نیروی پیاده نظامی به عراق طفره می‌رود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آمریکا هر جا اراده کرد علیرغم سرمایه‌گذاری‌های سنگین خواسته‌های خودش را تحمیل کند ناموفق بوده است؛ امروز آمریکایی‌ها درباره اینکه نیروی پیاده نظامی به عراق اعزام کند با وسواس رفتار می‌کند و دائم طفره می‌روند.

***گفتند می‌خواهیم کار غزه را یکسره کنیم

صفارهرندی با اشاره به پیامد‌های جنگ غزه، یادآور شد: درسی که از غزه می‌گیریم این است که معادلات ظالمانه پیشین به برکت انقلاب اسلامی تغییر یافته و امروز دوران شکوفایی است.

وی همچنین به تشریح جزئیات دلایل پیروزی مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: در هر ۳ مرتبه‌ای که رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد گفتند می‌خواهیم کار غزه را یکسره کنیم، یعنی دیگر هیچ مقاومتی از سوی مردم غزه اتفاق نیفتد اما مقاومت فلسطین با موشک‌ آنها را آزار دادند و کاری کردند که مردم تل‌آویو را ترک کنند.

صفارهرندی با طرح این پرسش که چه مسئله‌ای باعث این پیروزی شد، بیان داشت: این همان خوداتکایی بود و البته ما هم آنها را کمک کردیم.

***مردم اسرائیل فریاد زدند که جنگ را تمام کنید

وی تاکید کرد: اسرائیلی‌ها می‌گفتند می‌خواهیم آخرین موشک زرادخانه آنها را از بین ببریم اما امروز انبار موشک غزه بیشتر از قبل است.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اسرائیل مردم فریاد زدند که جنگ را تمام کنید، افزود: در عین حال با وجود اینکه فلسطینی‌ها کشته‌های بیشتری داشتند از خود صدایی بلند نکردند و همین فشار مردم اسرائیل یکی از عواملی بود که باعث شد جنگ را تمام کنند و پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرند و برخلاف جنگ قبلی اعراب و اسرائیل آنها تمام پیشنهاد فلسطینی‌ها را برای برقراری آتش‌بس پذیرفتند.

***داعش پس از سقوط صدام پایه گذاری شد

صفارهرندی در ادامه سخنرانی خود و در پاسخ به پرسش فارس در خصوص اینکه ارزیابی شما از شکل‌گیری ائتلاف جهانی برای سرکوب گروهک تروریستی داعش چیست؟ تصریح کرد: ظاهر قضیه این است که یک گروه تروریستی باید سرکوب شود اما باطن قضیه طور دیگری است.

مشاور عالی فرمانده سپاه تاکید کرد: داعش پس از سقوط صدام و در استان الانبار پایه‌گذاری شد و در تمام آن دوران که داعش شکل می‌گرفت آمریکا چیزی نمی‌گفت؛ در زمانی که در سوریه هم فعالیت می‌کردند آمریکا موضعی نمی‌گرفت و می‌گفتند باید به کسانی که می خواهند کشورشان را آزاد کنند تسلیحات بدهیم.

وی با طرح این موضوع که داعش حتی وقتی به چند کیلومتری بغداد هم رسید، غربی‌ها  حتی حرفی هم نزدند، گفت:‌آنها  حتی از خطری که داعش برای دولت قانونی عراق به وجود آورده بود صحبتی نکردند اما به محض اینکه مردم عراق با کمک مستشاری ما یک نیروی انقلابی و قدرت ملی شکل دادند، این ائتلاف شکل گرفت.

***موجودات میکروسکوپی، شرکای آمریکا هستند

صفارهرندی با اشاره به اینکه هیچ کشوری حاضر نشده است با آمریکا همکاری کند، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین شرکای آمریکا در عملیات هوایی علیه مواضع داعش همین موجودات میکروسکوپی حاشیه خلیج فارس هستند و آنها هم پول خودشان را می‌خواهند.

مشاور عالی فرمانده سپاه یادآور شد: زمانی که هژمونی آنها به هم ریخت می‌خواهند هیبت ایران را به اسم مبارزه با داعش بزنند و قدرت گرفتن تفکر ایران را خطرناک می‌دانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که حاصل این عملیات‌های هوایی چه بوده است، خاطرنشان کرد:‌آنها مهمترین زیرساخت‌های سوریه را منهدم می‌کنند و در این عملیات‌ها هم هیج داعشی کشته نمی‌شود و از قبل آن مکان‌ها را ترک کرده‌اند و این در حالی است که داعشی‌ها در جاهایی تمرکز کردند اما هواپیماهای ائتلاف آنها را نمی‌زنند و زیرساخت‌های سوریه را دچار آسیب می‌کنند.

صفارهرندی در پایان تصریح کرد:‌همه مقامات ایران با هر گرایشی در برابر دروغگویی سردمداران این ائتلاف متحد هستند و نظر یکسانی دارند.

 

نظر شما