شناسهٔ خبر: 62761 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس قوه قضائیه:

اعلامیه حقوق بشر ابزار سیاسی برای تحمیل خواسته سلطه‌گران به سایر کشورهاست

آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه گفت: اعلامیه حقوق بشر تصویب شده اما در مقام اجرا با مشکلات زیادی روبه‌روست و نوعی ابزار سیاسی برای تحمیل خواسته سلطه‌گران به سایر کشورهاست.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم آیت الله آملی لاریجانی در همایش حقوق بشر اسلامی اظهار داشت: مسئله حقوق بشر بسیار مهم است و این موضوع از دو منظر بحث نظری و فلسفی و همچنین مقام اجرا قابل بررسی است. در جایگاه مباحث نظری باید بدانیم که حقیقت حقوق بشر بدون مبنای مستحکم قابلیت اجرایی شدن ندارد.

وی ادامه داد: رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی در غزه بیش از ۱۰ هزار کشته و زخمی برجای گذشته بیمارستان‌ها مساجد و مدارس را تخریب می‌کند اما همین رژیم مورد حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر قرار می‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سوءاستفاده از مباحث حقوق بشری توسط کشورهای غربی گفت: وضعیت امروز جهان مخصوصاً اوضاع فلسطین و غزه یک امتحان بزرگ برای مدعیان حقوق بشر است. خردسالان، شیرخوارگان، پیر و جوان همه در معرض جنایات جنگی هستند فاجعه غزه بسیار بزرگ است ملتی را از حقوق خود محروم و آواره کردند. زیر شدیدترین بمباران‌ها قرار دادند. و نسل کشی به راه انداختند که این موضوع برای جامعه بشری یک تنبه است تنبه به این معنا که سلطه گران حقوق بشر را نه برای خود حقوق بشر بلکه برای اهداف پلید خود می‌خواهند.

آملی لاریجانی ادامه داد: رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی در غزه بیش از ۱۰ هزار کشته و زخمی برجای گذاشته بیمارستان‌ها مساجد و مدارس را تخریب می‌کند اما همین رژیم مورد حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر قرار می‌گیرد. آمریکا و اروپایی که فریاد حمایت از حقوق بشرشان گوش عالم را کر کرده است و تحریم‌ها را علیه برخی کشورها اعمال می‌کنند ضمن حمایت از این رژیم غاصب جایزه ۲۵۰ میلیون دلاری هم به آن می‌دهند که این جایزه ما را یاد سرنگون کردن هواپیمای ایرانی و تقدیر از مسئولان این جنایت در آمریکا انداخت که به جهان کمک می‌کند مدعی حقوق بشری مخصوصا آمریکا و اروپا نسبت به تناقض‌های گفتاری و رفتاری شناخته شوند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که استفاده درست از ابزارهای عملی در مقام اجرا در زمینه حقوق بشر بسیار مهم است گفت: این موضوع را نمی‌توان به سلطه گران سپرد زیرا دوگانه ابزاری و به نفع خود از آن استفاده می‌کنند. هرچند ما نباید مسئله مهم و ارزشمند حقوق بشر را به خاطر این سوءاستفاده‌ها کنار بگذاریم و ممکن است در نهایت به این فکر و مسیر کشیده شویم که کشورهای اسلامی به فکر راه اندازی نهادهای جامع حقوق بشری بین خود قرار گیرد. کسانی که اعلامیه جهانی حقوق بشر را نوشتند چه تعمدا و چه غفلتا یک حقوق بشر ثابت را تثبیت کردند و آن را برای حقوق بشر حقی را نوشتند آیا حقوق بشر مطلق می‌توان تصویر کرد آیا کشورهای غربی و بانیان اعلامیه می‌توانند حقوق بشری را به همه جهان تحمیل کنند ما این را معقول نمی‌دانیم. این حق بشری با چه نگاهی به انسان مطرح شده است. مگر براساس نظریاتی مثل داروین باشد آیا این تصویرسازی همان تصویر قرآنی درباره انسان است پاسخ روشن آن است که این طور نیست.

آملی لاریجانی گفت: کرامت انسانی نیز برای ما یک معنا دارد و برای فرد و جامعه سکولار معنای دیگر دارد. مفهوم کرامت ذات انسانی دچار یک اجمال می‌شود که نمی‌توان فضای حقوق بشر برای همه باشد. باید به دنبال تشکیل و راه‌اندازی یک مجموعه به نام حقوق بشر اسلامی باشیم و باید براساس مبانی دینی و حق شناسانه باشد و آن چیزی که به لحاظ عقلانی و وحیانی در نظام دینی قابل اثبات است، تبیین کنیم.

نظر شما