شناسهٔ خبر: 62641 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات حجت الاسلام روحانی ؛

وقتی مُهر، گز و ریش بلند باعث دستگیری «حسن روحانی» در انگلیس شد !

حسن روحانی دکتر حسن روحانی اردیبهشت ماه سال 1357 عازم فرودگاه می شود تا دور از چشم ساواک عازم انگلیس شود ولی در فرودگاه لندن حوادثی برای او پیش می آید که خواندنش خالی از لطف نیست...

به گزارش نماینده در خاطرات حجت الاسلام روحانی که به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است :

وقتی هواپیما در فرودگاه لندن به زمین نشست ، مسافران برای گرفتن ویزا در چند صف ایستاده بودند . من هم داخل یکی از این صف ها قرار گرفتم . وقتی نوبت به من رسید ، پلیسی که گذرنامه را برای ویزا چک می کرد ، چند بار به چهره من خیره شد و سپس به من گفت : از صف خارج شوم و در کنار آن باجه بایستم . ظاهرا به سبب داشتن ریش بلند و یا به هر دلیل دیگر به من مشکوک شده بود. پس از آن که همه مسافران ویزاهای خود را گرفتند ، همان افسر به همراه افسر دیگری از همکاران خود من را به قسمت تحویل بار بردند و من چمدان خودم را تحویل گرفتم و بعد من را به اتاقی هدایت کردند . به من گفتند چمدانم را باز کنم . وقتی چمدان را باز کردم جعبه گز را دیدند و پرسیدند : این چیست؟ گفتم : نوعی شیرینی است ولی آن ها نپذیرفتند و مقداری از آرد گز را برای آزمایش فرستادند . بعد مهر نماز را دیدند و گفتند : این چیست؟ گفتم : برای عبادت است ، ولی قانع نشدند و قسمتی از مهر را شکستند و به آزمایشگاه فرستادند. یک بسته حبوبات هم آقای احدی به من داده بود تا به فرزندش بدهم ، آن بسته را هم باز کردند و سوال کردند برای چه منظوری این ها را با خودت آورده ای؟ گفتم : مربوط به یکی از دوستان من است که در این جا ساکن است ، بالاخره همه اثاثیه چمدان را زیر و رو کردند ، تا اگر چیز مشکوکی است بررسی کنند . بعد ازجست و جوی کامل داخل چمدان پرسیدند : برای چه هدفی به انگلستان آمده ای؟ پاسخ دادم : برای معاینات پزشکی و chech up . بعد از طرح این مسئله من را به قسمت پزشکی فرودگاه بردند و در آن جا بعد از معاینات بالینی من را به بخش رادیولوژی فرستادند و چند عکس گرفتند و سپس آزمایش خون و سایر آزمایش ها ، بعد از آماده شدن نتایج آنها نظر پزشکی آن بود که سالم هستم و هیچ گونه بیماری ندارم . ضمنا در چمدان مدارک تحصیلی من را هم دیده بودند . مدارک مربوط به تحصیلات من در دانشگاه تهران همراه با ترجمه بود و ترجمه مدارک هم به تائید کنسولگری رسیده بود . لذا سوال کردند که چرا این مدارک را به همراه خودم آورده ام . در پاسخ گفتم : قصد دارم در صورت امکان در اینجا ادامه تحصیل بدهم. در مجموع به دلیل آنکه پاسخ من شفاف نبود و به دو صورت حرف زده بودم ، مسئله پیچیده شد ، چون اول گفته بودم برای معاینات پزشکی آمده ام و بعد مسئله ادامه تحصیلات را مطرح کردم . بالاخره برای روشن شدن موضوع و احتمال بازگرداندن من به تهران ، پلیس فرودگاه من را بازداشت کرد و به بازداشت گاه فرودگاه که نزدیک ساختمان فرودگاه بود ، فرستاد.

ادامه دارد

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۳ ۱۴:۰۳مهدی 2 2

    ... همه می دونن عملکرد وزارت امور خارجه افتضاح و ضعیف هست وگرنه جنگ به 28 روز نمیرسید چون اسرائیل اصلا توان تحمل جنگ های فرسایشی را ندارد و این جور جلسات فقط برای گمراه کردن افکار عمومی از عدم فعالیت مورد انتظار از وزارت امور خارجه است!
    لازم به ذکر است رهبری نیز در چند دیدار اخیر غیر مستقیم عملکرد دستگاه سیاست خارجی را نقد کردند!
    خروجی این اجلاس ها فقط بیانه هست و اگر خروجی قابل توجهی قرار بود دیده شود اجلاس 28 روز بعد جنگ شروع جنگ نباید برگزار می شد!!!
                                

نظر شما