شناسهٔ خبر: 62275 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

با شهر آشوب های ۸۸ بیشتر آشنا شویم ؟ - ۹

این دستغیب همان دستغیب نیست

علی محمد دستغیب

۵سال گذشت! به همین سادگی ...و چه تلح بود زمانی که حماسه ماندگار و ۴۰ میلیونی مردم پیش پای هوای و هوس عده ای دل به بیگانه داده قربانی شد و انتخاباتی که می توانست حلال بسیاری از مشکلات شود با فتنه از پیش طراحی شده به معظلی بدل گشت ...معظلی که اگر نبود وجود رهبر عزیز انقلاب امروز ایران بدل به اوکراین و دیگر قربانیان انقلاب های رنگین شده بود. سخن را کوتاه کنیم  فتنه در شبانگاه ۲۲ خرداد و با سخنان از پيش نوشته شده ميرحسين موسوي فاز عملي خود را به صورت جدي شروع كرد و در روز قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و عاشورا با هدايت اصحاب فتنه بر جسارت خود افزود. حماسه به يادماندني و تاريخي ۹ دي فتنه گران را در اغما فرو برده و يوم الله ۲۲ بهمن سرنوشت مختوم مرگ خفت بار را براي آن رقم زد.
دوران شاگردان مكتب ماكياولي ديگر به سر رسيده است و اين مكتب انبيا است كه با عزت به راه خود تا رسيدن به قله كمال در حكومت منجي آخرالزمان مهدي موعود(عج) ادامه مي دهد.

سایت نماینده تلاش دارد تا از امروز و به مناسبت پنجمین سالگرد انتخابات حماسی ۲۲ خرداد به معرفی اصحاب و رجال تاثیر گذار فتنه بپردازد به این امید که گامی هر چند کوچک در راه مقابله با تلاش های صورت گرفته در به فراموشی سپردن جنایت ها و خیانت های اصحاب فتنه برداشته باشد ....

آیت الله علی محمد دستغیب

سید علی محمد دستغیب ۲۳اسفند ۱۳۱۳در شیراز متولد شد.

او خواهر زاده شهيد محراب آيت الله سيد عبدالحسين دستغيب است، هواداران وي در پايگاه مجازي او نكاتي را براي معرفي او ذكر كرده اند كه قابل توجه است. از جمله در بخش زندگي نامه وي، با ارائه شجره نامه اي، نسب وي را از طريق خاندان جليل دستغيب به زيد ابن امام زين العابدين مي رسانند. اما برخي گزارش هاي محلي درباره نسب وي روايت ديگري را ادعا مي كنند و مي گويند وي در نسب، اسم و حتي صنف، به خاندان جليل دستغيب مرتبط نيست. بلكه وي فرزند "عزيز سُربي" است كه پس از تغيير نام خانوادگي خود قصد بهره برداري از نام خاندان دستغيب را دارد. [۱]

او از سال ۱۳۶۰نماینده مجلس خبرگان رهبری است و برادرش سید علی اصغر دستغیب دیگر نماینده مجلس خبرگان از استان فارس می باشد.

از سنین نوجوانی در جلسات شهید دستغیب در مسجد جامع عتیق شرکت کرد و در خلال تحصیلات دبیرستان تا اخذ دیپلم، ادبیات عرب (جامع المقدمات، سیوطی، مغنی و مطول‌) و معالم و شرایع را نزد اساتید بنام شیراز در مدرسه علمیه قوام تحصیل کرد. از اوایل درس شرح لمعه با آیت الله حسنعلی نجابت آشنا شد.

وی در مورد نحوه آشنایی با آیت الله نجابت می گوید «بارها ايشان‌ را با حضرت‌ آيت‌الله شهيد دستغيب‌(ره) مشاهده‌ مي‌كردم‌ امّا متوجه‌ مقام معنویشان نبودم‌ تا این که‌ در سن‌ ۲۰ سالگي‌ (سال ۱۳۳۳) از نزدیک با ايشان‌ آشنا و به‌ محضر درسشان‌ راه‌ يافتم‌ كه‌ از آن‌ به‌ بعد تغيير جديدي‌ در زندگي‌ معنوي‌ حقير ايجاد شد. شرح لمعه‌ و رسائل‌ را که نزد ايشان‌ مي‌خواندم‌، نه‌ تنها به‌ خوبي‌ درك‌ مي‌كردم‌ كه‌ خداوند از بركت‌ ايشان‌ فهم‌ جديدي‌ عنايت‌ مي‌كرد آن گونه كه‌ مطالب‌ شرح لمعه‌ و رسائل‌ را در سطح‌ بالائي‌ مي‌فهميدم‌»

لمعتین و مقدار زیادی از رسائل را نزد ایشان گذراند و به فرمایش او باقیمانده رسائل و همچنین مکاسب را نزد علی‌اکبر ارسنجانی به اتمام رساند.

در سال ۱۳۳۷ به دستور آیت الله حسنعلی نجابت عازم قم شد و به سفارش او درس کفایة الاصول را نزد آیت‌الله سلطانی و بعضی دیگر از اساتید فراگرفت و پس از آن به درس امام خمینی و آیت الله محمدرضا گلپایگانی حضور یافت.

وی در مورد آشنایی با امام خمینی (ره) نیز می گوید «آشنائي‌ حقير با امام‌ خميني‌(ره‌) از ناحيه‌ استادم‌ حضرت‌ آيت‌الله العظمي‌ نجابت‌(ره‌) بود كه‌ از امام‌ بسيار تعريف‌ و تمجيد مي‌كردند. امام در آن وقت در فقه مبحث مکاسب و در اصول مبحث اوامر را می فرمودند و مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بحث خارج طهارت را، که بنا به فرمایش مرحوم استاد در این دروس حاضر شدم و از برکات انفاس قدسیه ی ایشان اوقاتم به هیچ وجه به بطالت نمی گذشت و درس ها را مطالعه ی قبل و بعد می کردم و همه را می نوشتم که بحمد الله آن تقریرات هنوز موجود است».

عزيمت‌ به‌ نجف‌ اشرف‌

آیت الله دستغیب پس از استفاده از محضر بزرگان در حوزه علمیه قم برای ادامه ی تحصیل و تکمیل دروس به نجف اشرف عزیمت کرد و پس‌ از استفاده از محضر اساتید بزرگ نجف اشرف به شیراز بازگشته و در مدرسه‌ علميه‌ آقاباباخان‌ مشغول‌ به‌ تدريس‌ سطح‌ گرديد و دروس‌ سطح‌ را تا كفايتين‌ چند دوره‌ تدريس‌ کرد.

در جريان انقلاب اسلامي و نيز سالهاي دفاع مقدس، دو مسجد در شيراز كانون فعال جوانان انقلابي بود. يكي مسجد «شيشه گرها» كه با هدايت آيت الله شيخ عبد الحسين حائري شيرازي(ره) و سپس فرزندش آيت الله محي الدين حائري فعاليت ميكرد و ديگري مسجد «آتشيها» بود که بعدها مسجد قُبا ناميده شد.

امامت مسجد اخير با آيت الله سيد ابوالحسن دستغيب - دائي ديگر علي محمد دستغيب - بود. وي در سال ۱۳۴۸ ش. امامت اين مسجد را به علي محمد سپرد. در اين شرايط گروهي تفرقه افكن با سوء استفاده از رقابتها و هيجانات جوانان انقلابي اين دو مسجد، كوشيدند توانائي شگرف اين دو سنگر توحيدي را مضمحل سازند.

این تكاپو با تلاش شبكه هاي مخفي جاسوسي براي نفوذ در ميان گروههاي انقلابي و اضمحلال یا انحراف آنها ابعاد وسيعتري به خود مي گرفت. با اين وصف انقلاب اسلامي در سايه تفضلات الهي و مجاهدت هاي امام خمینی و ملت انقلابي ايران به پيروزي رسيد. بديهي بود كه بخش هائي از بازماندگان نامكشوف شبكه هاي جاسوسي، ارتباطات خود را با محافل انقلابي  تداوم بخشيدند تا فرصتهاي مقتضي را براي مهار انقلاب اسلامي در يابند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، علي محمد دستغيب مسئوليت هاي مهمي را در استان فارس بر عهده گرفت. وي مدتي "سرپرست پادگان هوابرد شيراز" و نيز "سرپرستي حزب جمهوري اسلامي در فارس" بود. با حكم آیت الله منتظري به عنوان «رئيس دادگاه انقلاب استان فارس» و همزمان مسئوليت نمايندگي وي را در دانشگاه شيراز عهده دار شد. وي سپس به مجلس خبرگان رهبري راه يافت. براي حضور در انتخابات اولين دوره اين مجلس، اجتهاد وي از سوي چند تن از جمله آیت الله جلال الدين طاهري- امام جمعه مستعفي اصفهان- تائيد شد. [۲]

شهید دستغیب طبق گفته بزرگان هرگز از علی محمد دستغیب راضی نبوده و حتی با ذکر نام از ایشان اظهار ناراحتی کرده بودند.

آیت الله علی شیخ موحد با بیان این مطلب که در سال ۱۳۶۰ من حامل نامه ای از سوی شهید آیت الله دستغیب به آیت الله مشکینی که مسئول گزینش و اعزام قضات بودند، بودم می گوید : سید علی محمد دستغیب در سال ۱۳۶۰ قاضی دادگاه انقلاب بود که گروهی از عناصر چپ دور او نفوذ کرده بودند و کارهای خلافی از جمله گرفتن زمین های مردم را انجام می دادند که باعث ناراحتی و نگرانی شهید دستغیب شد و ایشان چند بار به سید علی محمد دستغیب تذکر دادند ولی او قبول نمی کرد و به راه خودش ادامه می داد.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس ادامه می دهد : شهادت شرعی می دهم که شهید آیت الله دستغیب از فعالیت های انجام شده در مسجد قبا و سید علی محمد دستغیب راضی نبودند و هیچ گاه روی خوشی به این ها نشان ندادند.

وی می گوید : همین امر باعث شد که شهید آیت الله دستغیب نامه ای را خطاب به آیت الله مشکینی بنویسند و خواستار برکناری سید علی محمد دستغیب از سمت قضاوت دادگاه انقلاب شیراز شوند.

آیت الله موحد ادامه می دهد : من نامه را به قم بردم و وقتی نامه را به آیت الله مشکینی دادم ایشان پس از خواندن نامه گفتند که آقای عبدالحسین دستغیب (شهید آیت الله دستغیب) از عملکرد سید علی محمد دستغیب در دادگاه شیراز ناراحت هستند و تهدید کردند که اگر ایشان را تعویض نکنم از این جا می رود.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می گوید : سید علی محمد دستغیب وقتی از این واقعه اطلاع پیدا کرد زود استعفا داد و به مکه رفت.

آیت الله موحد ادامه می دهد : بعضی وقت ها وقتی در خصوص فعالیت های مسجد قبا از شهید دستغیب سوال می کردم ایشان می گفتند این ها می گویند هرچه ما گفتیم انجام دهید. [۳]

ایفای نقش در فتنه ۸۸

دستغیب به همراهی شیخ یوسف صانعی و نیز آیت الله منتظری نقش فعالی در فتنه ۸۸ایفا کرد. فتنه گران که بارها اثبات کرده بودند اعتقادی به شعائر مذهبی ندارند از دستغیب با عنوان مذهبی آیت الله العظمی یاد کرده و وی را یکی از مراجع تقلید سبز نامیدند که از قضا و برخلاف شیخ یوسف صانعی و آیت الله منتظری دستی نیز در حاکمیت داشته و عضو مجلس خبرگان رهبری است.

حمایت دستغیب از سران فتنه

مواضع و اقدامات علی‌محمد دستغیب در دو سال گذشته منجر به ایجاد درگیری و آشوب در شیراز و آسیب رسیدن به مردم شد؛ موضوعی که بارها با اعلام نارضایتی مردم این شهر همراه بوده است.

پیش از حضور رسمی میرحسین موسوی در صحنه انتخابات سید محمد خاتمی اعلام کاندیداتوری کرد و بسیاری از احزاب و گروه های اصلاح طلب از وی حمایت کردند.   خاتمی که در روز پنج شنبه پانزدهم اسفند ماه ۱۳۸۷وارد شیراز شده بود، صبح روز ۱۶اسفند جهت ملاقات با سیدعلی محمد دستغیب در منزل وی حضور یافت.

دستغیب در این دیدار ضمن حمایت کامل از خاتمی مراتب تدین و ایمان وی را ستود و در عین حال توصیه کرد «حال استدعایی که از شما داریم این است که جهت دیانت و معنویت خودتان را که دارید این را بیشتر اظهار کنید و من دوست دارم همان طور که این تدیّن در باطن شما هست، تقدّس ظاهری شما هم حفظ شود. مثلا شما جاهایی که می روید احیانا ممکن است خانم هایی باشند که حجاب شان کامل نباشد، خوب است شما تذکّر دهید و نصیحت کنید و به این مسائل توجه شود که خدای ناکرده تخریبی برای شما محسوب نشود. بالاخره چیزهایی که به شما نسبت می دهند و ما می دانیم از جهت تدیّن شما که این گونه نیست، این را با عمل و گفتار خود رد کنید. »[۴]

با انصراف خاتمی از نامزدی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دستغیب در جریان تبلیغات انتخاباتی به صورت کامل از میرحسین موسوی حمایت کرد  و در سخنرانی‌های خود توهین‌های مکرری را نسبت به رئیس جمهور مطرح کرد.

میر حسین موسوی ۲۲اردیبهشت سال ۸۸با حضور در مسجد قبای شیراز به ایراد سخنرانی در این مسجد پرداخت و در ابتدای سخنان خود از دستغیب قدردانی کرد. [۵]

دستغیب در این مراسم به تجلیل از موسوی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که وی در انتخابات موفق شود چرا که همه مردم ایران موسوی را دوست دارند!

وی در این سخنرانی از موسوی خواست «نسبت به بزرگان دین، آیات عظام، مراجع تقلید به خصوص رهبری معظّم انقلاب، انشاء الله که به همین نحوه ای که سیره و سجیّه شما بوده و هست انشاء الله در آینده هم اینطور باشد اطاعت پذیری داشته باشید »[۶]

در انتهاي سخنراني ميرحسين موسوي در مسجد قبا كه محل تجمع قديمي چپ‌ها و از محافل مرتبط با سيد مهدي هاشمي در دهه ۶۰ بود، يكي از طلاب با اعتراض به سخنان تند موسوي عليه رئیس‌جمهور خواستار طرح سؤالي شد كه با هجوم عوامل برگزار كننده جلسه، وي به بيرون مسجد منتقل شده و از سوي بيش از ۱۰ نفر از هواداران موسوي مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفت. [۷]

وی با ارسال نامه‌های متعدد خطاب به سران فتنه که با پوشش گسترده خبری از سوی سایت‌های و رسانه‌های ضدانقلاب همراه بود، آن‌ها را به ادامه درگیری و تقابل با نظام دعوت ‌کرد و خواستار ادامه آشوب‌های خیابانی از سوی پیاده نظام فتنه شد.

در حالی که رئیس جمهور عده معدودی که به جان و مال مردم تعرض و اقدام به آشوب های خیابانی کرده  بودند را خس و خاشاک نامید و آن ۱۳میلیونی که به وی رای نداده بودند را محترم شمرده و به آنها ادای احترام کرد دستغیب همنوا با دشمنان این مرز و بوم مدعی شد احمدی نژاد مردم را خس و خاشاک نامیده است!

« این مردم از ابتدای انقلاب تا کنون پشتیبان این نظام بودند و دستورات مراجع خود را اطاعت می کردند و در آخرین آزمون، با حضور گسترده و با نشاط خود در انتخابات ریاست جمهوری، حماسه ای بزرگ آفریدند، امّا آیا انصاف است که این گونه به جان آنها بیفتند و آنان را خس و خاشاک و مرتد بنامند!؟ آنها که وظیفه ی شهروندی خود را به زیبایی ادا کردند و رأی دادند و باعث سرافرازی و شوکت نظام جمهوری اسلامی در تمام دنیا گشتند، قطعاً این مردم نعمتی برای روحانیت و علما هستند» [۸]

وی حتی پای را از این نیز فراتر گذاشت و همانند موسوی و کروبی مدعی شد در انتخابات تقلب شده است!

وی با انتشار بیانیه ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری از آنان بابت حمایت از رهبری انتقاد کرده و مدعی می شود سخن اکثریت مردم این بود که رای ما کجا رفت؟

« بيانيه‏ اى را مشاهده كردم كه جمعى از نمايندگان مجلس خبرگان رهبرى صادر كرده‏اند. اينجانب بعنوان يكى از اعضاء خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مى‏كنم: مى‏فرماييد چهل ميليون نفر در انتخابات شركت كردند؛ امّا سؤال اينجا است كه سخن اكثريت ايشان اين است كه رأى ما كجا رفت؟ اگر شما به اين خواسته آنها احترام مى‏گذاشتيد و اهميت مى‏داديد كه الان هم دير نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد باز شمارى مى‏كرديد، بر شما معلوم مى‏شد كه خواست آنها غير عقلايى نبوده. »[۹]

وی با القای این شبهه که مردم حمایت خود را از ولایت فقیه برداشته اند گفت « این که امام خمینی(ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این انقلاب ضربه نخورد یعنی همین که اگر مردم حمایتشان را از این ولایت فقیه برداشتند، دیگر از این ولایت کاری ساخته نیست و در واقع ارزشی ندارد. »[۱۰]

دستغیب در شرایطی که آشوبگران در خیابان دست به تخریب اموال عمومی زده و از هرچ جنایتی که در توانشان بود خودداری نمی کردند از مجلس خبرگان خواست تا موسوی، کروبی و خاتمی را به مجلس خبرگان رهبری فرا بخوانند و حرفشان را بشنوند!

« از اين مجلس مى‏خواهم و همچنين از رياست محترم مجلس كه از حضرات موسوى و خاتمى و كروبى دعوت شود سخنانى كه دارند بزنند همه چيز را تمام‏شده ندانيد. مردم اميدشان به شما است»[۱۱]

وی پس از حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۹ دی و ۲۲ بهمن که به مرگ جریان فتنه منجر شد هم به سخنان و مواضع ساختارشکنانه خود ادامه داد و تلاش کرد تا با سوءاستفاده از موقعیت خود در شیراز، فضای این شهر را متشنج کند.

حمله خشونت‌آمیز شاگردان دستغیب به مردم شیراز

چند هفته پیش و پس از اظهارات توهین آمیز آقای دستغیب به ساحت ولایت فقیه جمع کثیری از مردم در مقابل مسجد ایشان در شهر شیراز تجمع و تحصن کردند و صرفا به شعار دادن و عزاداری به مناسبت شهادت مولای متقیان امیر مومنان (ع) پرداختند.

در حین تجمع اعتراض آمیز مردم شاگران دستغیب برای مظلوم نمائی، شیشه های مسجد را شکستند و از پشت بام مسجد بر سر مردم سنگ و آجر و کپسول آتش نشانی انداختند و همزمان عده ای اوباش با چوب و چماق بر سر مردم ریختند که در این برخورد وحشیانه ده تن زخمی شدند و  به بیمارستان منتقل شدند.

ادامه فتنه‌گری به سبک دستغیب با طعم توهین به مردم

پس از برخورد خشونت‌آمیز با مردم توسط شاگردان سیدعلی‌محمد دستغیب هم روند سخنان نامناسب وی ادامه پیدا کرد و او ضمن توهین به مردم شیراز، بر ادامه اظهارات توهین‌آمیز و تحریک کننده خود در مسجد قبای شیراز تاکید کرد.

دستغیب که تحصن اعتراض‌آمیز مردم شیراز در مقابل مسجد قبا با حمله خشونت‌آمیز شاگردانش به درگیری کشیده شد، در سخنرانی خود مردم معترض شیراز را جمعی "باتوم بدست و قمه بدست" خواند که مسجد او را مورد ظلم قرار داده‌اند!

وی همچنین خود را با امیرالمومنین (ع) مقایسه کرده و مدعی شد که همان تهمت‌هایی که به حضرت علی (ع) زده می‌شد، به او هم تعلق گرفته است.

دستغیب در پایان سخنان خود هم ضمن اشاره به توصیه‌های مسئولان شیراز برای کاستن از فضای تحریک در این شهر، این توصیه‌ها را رد و تاکید کرد که "من احتیاجی به تعیین تکلیف مسئولان ندارم به اینکه مثلا منبر را تعطیل کن یا برای مدتی مسجد نرو. بنده تکلیف خودم را می دانم و تا آخر ماه رمضان، هم نماز می‌آیم و هم منبر می روم. "

شبهه افکنی ...

مهر ماه سال ۱۳۸۹ استفتائی از علی محمد دستغیب درباب ولایت مطلقه فقیه منتشر شد که سوالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد. وی در این استفتا با جدا دانستن بحث ولایت فقیه از ولایت مطلقه فقیه می گوید  : این دو گاهی با هم منطبق هستند مثل زمان حضرت امام خمینی و زمانی نیز ولایت مطلقه فقیه همان ولایت فقیه نیست.

وی در این استفتا مدعی است :

" اختیارات رهبری زمانی بود که ولایت مطلقه فقیه و ولّی فقیه یکی بود که این مسأله در زمان امام امّت به عنوان کلّی منحصر در فرد تحقّق گردید؛ و ولایت امام همانطور که گذشت، از ناحیه حضرت رب الارباب نشانه‌هایی که عرض شد ظاهر گردید؛ که بطور خلاصه تکرار می‌کنم که ولایت مطلقه فقیه متعهّد مسئول، یک امر الهی است و با آرای بشری نمی‌تواند صورت پذیرد؛ بلکه امر تکوینی است که باید علاقه مردم دنبال آن باشد. "[۱۲]

وی در این استفتا معتقد است اختیارات مصرح در قانون اساسی برای شخص ولی فقیه فعلی صدق نمی کند چرا که ایشان ولایت مطلقه فقیه را در اختیار ندارند.

ادعای دستغیب  مثل آن است که بگوئیم چون مقام معنوی حضرت رسول الله از مقام معنوی امام علی زیاد تر است اختیارات حکومتی پیامبر اکرم نیز باید بیشتر از حضرت علی باشد و الخ

امام خمینی خود در این زمینه می فرماید :

"اگر فرد لايقى ... تشكيل حكومت داد، همان ولايتى را كه حضرت رسول اكرم (صلّى الله عليه وآله وسلّم) در امر اداره جامعه داشت دارا مى‏باشد و بر همه مردم لازم است كه از او اطاعت كنند.

اين توهّم كه اختيارات حكومتى رسول اكرم (صلّى الله عليه وآله وسلّم) بيشتر از حضرت امير (عليه السلام) بود، يا اختيارات حكومتى حضرت امير (عليه السلام) بيش از فقيه است، باطل و غلط است. البته فضائل‏ حضرت رسول اكرم (صلّى الله عليه وآله وسلّم) بيش از همه عالم است و بعد از ايشان فضايل حضرت امير (عليه السلام) از همه بيشتر است لكن زيادى فضايل معنوى اختيارات حكومتى را افزايش نمى‏دهد. همان اختيارات و ولايتى را كه حضرت رسول و ديگر ائمه، صلوات اللَّه عليهم، در تدارك و بسيج سپاه، تعيين ولات و استانداران، گرفتن ماليات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختيارات را براى حكومت فعلى قرار داده است"[۱۳]

امام خمینی در جای دیگری می فرماید :

"ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک وتعالی درست کرده است. همان ولایت رسول الله است و اینها از ولایت رسول الله هم می ترسند. "

سوالی که می شود از علی محمد دستغیب پرسید این است که،

شما قبول دارید که مقام معنوی امام خمینی از حضرت رسول پائین تر بود؟ اگر قبول دارید که صد در صد باید قبول داشته باشید حال چگونه است که امام به عنوان ولی فقیه اختیارات حکومتی رسول الله را دارا است ولی آیت الله خامنه ای اختیارات امام خمینی برای اداره جامعه و یا اختیارات مصرح در قانون اساسی را دارا نیست؟

زمانی اصلاح طلبان مدعی اختیارات در چارچوب قانون اساسی بودند ولی امروز گویا با پروژه فتح سنگر به سنگر حتی به این قانون اساسی نیز پایبند نیستند.

لطف کریمانه رهبر معظم انقلاب به علی‌محمد دستغیب

پس از این حوادث خصومت‌آمیز بود که آیت الله سید علی‌اکبر قره‌باغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اظهارات و رفتار تحریک آمیز محمد علی دستغیب اظهار داشت: واقعیت این است که آقای دستغیب همواره سخنانی را در خصوص کشور مطرح می‌کند که هیچگاه صلاحیت سخن گفتن در مورد آن را نداشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستغیب حضور در مجلس خبرگان را مدیون عنایت و لطف مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: در گذشته دستغیب حرف‌های بی مورد بر زبان جاری می‌کرد و زمانی که برخی از نمایندگان مجلس خبرگان تصمیم گرفتند وی را از این نهاد اخراج کند با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه شد.

قره‌باغی با ذکر این مثال که اگر کودکی از روی بی‌عقلی به مقدسات الهی و شرعی اهانت کرد، باید تنها در مقابل آن سکوت کرد، گفت: من اظهارات دستغیب را از روی رفتار‌های افراطی وی می‌دانم و از آنجا که وی را فاقد صلاحیت سخن گفتن درباره مجلس خبرگان و کشور است؛ بهتر است به این مسائل کمتر بپردازیم و او را به حال خودش رها کنیم. [۱۴]

بهتر است آقای دستغیب ساکت باشند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری هم با اشاره به ادعاهای علی‌محمد دستغیب در شیراز خاطرنشان کرد: وی یک انسان کاملا شناخته شده است که امروز کاملا در اشتباه به سر می‌برد. اگر بخواهیم نهایت احتیاط را در خصوص موضع‌گیری‌های ایشان داشته باشیم و با توجه به غوغاسالاری‌هایی که وی داشته است، در حداقل ممکن باید بگوییم که او در اشتباه بزرگی به سر می‌برد.

آیت‌الله ممدوحی همچنین تاکید کرد: اگر آقای دستغیب ساکت شود برای خود او نیز بسیار بهتر است و در صورت ادامه این روند ما مجبور به موضع‌گیری خواهیم شد. [۱۵]

او با اصل نظام مشکل دارد

حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می گوید : اصولا دستغیب از ابتدا هم در دامن فتنه گران غلطیده بود و سال گذشته نیز مورد اعتراض اعضای خبرگان رهبری قرار گرفته بود.

وی تاکید می کند : آقای دستغیب جزو افرادی بود که به جریان فتنه کمک می کرد.

ابراهیمی به توهین های دستغیب نسبت به ولایت فقیه اشاره کرد و می گوید :‌ وی در حقیقت با اصل نظام مشکل دارد و صحبت های اخیر وی نیز نشان دهنده همین موضوع است.

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی واقعیت این است که تحرکات اطرافیان دستغیب بیانگر این است که جریانی در کنار وی و بر علیه نظام و شخص رهبر انقلاب قصد فعالیت دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس تصریح می کند :‌ اقدام دستغیب در راستای حمایت و یا حتی سلامت نظام نبوده و آنها به دنبال تخریب نظام هستند. [۱۶]

هشدار شهید دستغیب به علی‌محمد دستغیب

بعد از این اقدامات بود که شبکه های خبری فایل صوتی اظهارات آیت الله شهید عبدالحسین دستغیب را خطاب به برخی روحانی نمایان زاویه گرفته نسبت به ولایت فقیه و رهبری منتشر کردند.

شهید دستغیب در این سخنرانی می فرماید: «کیست که این نامه مرا به گوش عمامه به سرهای ایران برساند، هر کسی می خواهی باش! خودت را مجتهد می دانی، مقدمات خوان می دانی، نمی دانم، هرچه خودتان می دانید. بر تو واجب است امروز تبعیت از یک نفر، تو حق نداری در مقابل رهبر حرفی بزنی، تماماً باید تبعیت کنند... هر عمامه سری که از رهبر مکرم فاصله بگیرد، لعنت خدا برش باد. تمام عمامه سرها همه باید مطیع، همه باید مطیع یک رهبر، امام یکی نائب امام هم یکی، دیگری هیچ تقدم ندارد. همه باید فرمان ببرند، همه باید اطاعت بکنند. یک نفر میزان است. تعدد غلط است. حتی مکرر گفته ام حسن و حسین یکی شان امام بود، حسن امام، حسین مأموم، هیچ وقت حسین تا حسن بود در عرض نبود، تابع تابع. هر چه بهش می گفتند، می گفت هرچه حسن بفرماید، دو تا امام نمی شود، دو تا نائب امام هم غلط است، دو تا رهبر غلط است. رهبری یکی و آن هم معین است. مواظب باشید گرگ ها شما را از رهبر الهی جدا نکنند، شما را گروه گروه نکنند، شما را طعمه خودشان قرار ندهند. وسیله پیشرفت دشمن نشوید. شما الان در جبهه جنگید، در جبهه جنگ دینی هستید. وای به امتی که از رهبر الهی خود فاصله بگیرد، هلاک است، هلاک است، طعمه دشمن است. »[۱۷]

علی محمد دستغیب در زمان حاضر یکی از مصادیق بارز سخنان شهید آیت الله دستغیب می باشد چرا که بررسی سخنان و موضع گیری های علی محمد دستغیب به خوبی نشان می دهد که وی تا چه اندازه از خط اصیل انقلاب فاصله گرفته است.

آیت الله مومن درباره دستغیب چه گفت ؟!

آیت الله مومن از علمای بزرگ و فقهای مبارز اخیرا درباب تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری به نکته ای اشاره کردند که مصداق بارز آن علی محمد دستغیب می باشد . ایشان اظهار داشتند : الان تعيين صلاحيت خبرگان رهبري به عهده خود فقهاي شوراي نگهبان است. کاملاً بررسي مي‌کنيم که آدم‌هايي که با سواد باشند امتحان سفتي گرفته مي‌شود جلوي کسي هم گرفته نمي‌شود هر کسي خواست اسم بنويسد توانست بيايد و اسم بنويسد و امتحان بدهد. سئوالاتي طرح مي‌شود سه چهار نفر از علماء و فضلاء خوب حوزه مصحح ما مي‌شوند اگر سواد داشت سطح سواد او معلوم مي‌شود بايد از نظر سوابق هم آدم‌هاي نابابي نباشند. رسيدگي مي‌کنيم. البته امتحان تنها نيست مي‌دانيم وقتي آدم نابابي است جلوي او مي‌ايستيم. يک کسي را از اينهايي که هنوز هم عضو مجلس خبرگان است آقايان اعضاء خبرگان تصميم گرفتند کنارش بگذارند. ممکن است ما هم اگر اين دفعه بخواهد او عضو شود جلوي او بايستيم. چون تنها شرايط خبرگان ‌علميت‌ نيست. هم علميت است هم انقلابي بودن هست.(۱۸)

پی نوشت ها

[۱] این دستغیب آن دستغیب نیست، رجانیوز، ۸اسفند۱۳۸۹

[۲] همان

[۳] شهید دستغیب از علی‌محمد دستغیب راضی نبود و خواستار عزل او بود، شبکه ایران، ۱۳۸۹/۰۸/۰۱

[۴] مشروح خبر ملاقات حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با سیدعلی محمد دستغیب، سایت رسمی علی محمد دستغیب، http://www.dastgheib.com/index.php?option=com_content&task=view&id=۴۷۳&Itemid=۵۵

[۵] سخنان سید عالی مقام جناب مهندس سید میرحسین موسوی در مسجد قبا (آتشیها)، سایت رسمی علی محمد دستغیب، http://www.dastgheib.com/index.php?option=com_content&task=view&id=۵۱۴&Itemid=۵۵

[۶] همان، http://www.dastgheib.com/index.php?option=com_content&task=view&id=۵۱۳&Itemid=۵۵

[۷] ضرب و شتم طلبه ای که قصد سوال از موسوی را داشت، رجانیوز، ۲۳اردیبهشت۱۳۹۰

[۸] بخشی از سخنرانی حضرت آیت الله حاج سیّد علی محمّد دستغیب در درس تفسیر قرآن، برگرفته از سایت رسمی سید علی محمد دستغیب، مورّخ ۲۹ / ۰۴ / ۸۸

[۹] بیانیه آیت الله دستغیب، برگرفته از سایت رسمی سید علی محمد دستغیب، ۰۴/۰۵/۸۸

[۱۰] نظرات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله حاج سیدعلی محمد دستغیب در باره مشروعیت و مقبولیت در اسلام، برگرفته از سایت رسمی سید علی محمد دستغیب، ۲۱ / ۰۵ / ۸۸

[۱۱] سخنرانی در اجلاسیه مجلس خبرگان، ۸۸/۰۶/۳۱

[۱۲] سایت رسمی سید علی محمد دستغیب، ۱۳۸۹/۰۷/۰۷

 [۱۳] ولایت فقیه، امام خمینی، صفحه ۵۰

[۱۴] لطف کریمانه رهبر معظم انقلاب به علی‌محمد دستغیب، شبکه ایران، ۱۳۸۹/۰۶/۲۱

[۱۵] بهتر است آقای علی‌محمد دستغیب ساکت باشند، خبرگزاری فارس، ۱۳۸۹/۰۶/۲۱

[۱۶] دستغیب با اصل نظام مشکل دارد، شبکه ایران، ۱۳۸۹/۰۷/۰۱

[۱۷] هشدار شهید دستغیب به علی‌محمد دستغیب، شبکه ایران، ۱۳۸۹/۰۶/۲۲

[۱۸] هفته نامه نه دی ، ۲۹ تیر ۱۳۹۳

نظر شما