شناسهٔ خبر: 45479 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

"نماینده" بررسی می کند:

نمایندگانی که در حال تبدیل شدن به «وکیل الدوله» هستند

مجلس

نماینده: یکی از نقدهایی که همواره توسط رسانه های وابسته به اصلاح طلبان و کارگزاران در دوران دولت احمدی نژاد تکرار می شد، خطر تبدیل شدن نمایندگان مجلس به «وکیل الدوله» بود.

به گزارش نماینده، این افراد و رسانه ها دائما بر این طبل می کوبیدند که مجلس شورای اسلامی، شعبه دوم هیأت دولت شده است و از وظایف و مأموریت های اصلی خود که همانا نظارت دقیق و همه جانبه بر عملکرد دولت است غافل شده است.

مجلس

همه این حرف ها در حالی گفته می شد که اتفاقا مجلس محترم، تقریبا و بدون استثناء در برابر همه عملکردهای اشتباه دولت قد علم کرده و به صورت جدی پیگیر کارها و فعالیت های دولت بود.

اما جالب است که حالا با روی کار آمدن دولت یازدهم، گویا همه این افراد و رسانه ها حرف های پیشین خود را فراموش کرده و به طور جدی به دنبال تشکیل «فراکسیون اعتدال»، یعنی فراکسیونی که وظیفه اصلی اش، لاپوشانی کردن اشتباهات دولت و لابی کردن برای پیشبرد اهداف دولت است هستند.

چند روز پیش روزنامه اعتماد که از رسانه های پر و پا قرص دولت یازدهم است، در مطلبی به موضوع تشکیل این فراکسیون پرداخت و نوشت: «تعدادي از نمايندگان مجلس به ويژه برخي از اعضاي فراكسيون رهروان ولايت و اصلاح طلبان در نظر دارند تا تحت عنوان فراكسيون جديدي در مجلس به نام «اعتدال» تصميمات خود را منسجم و پررنگ تر شكل دهند. اين تصميم كه از ابتداي تغيير دولت بين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مطرح شده بود، چندين و چندبار تصديق و تكذيب شد تا آرايش سياسي مجلس مرتبا تهديد و اين نگراني ايجاد شود كه با توجه به گذر مجلس از نيمه عمرش آينده تريبون داران مجلس در انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي چه مي شود.»

این روزنامه در ادامه مطلب خود به ساز و کار تشکیل این فراکسیون نیز اشاره کرد و نوشت: «بر همين اساس اصلاح طلبان و بخشي از اصولگرايان معتدل مجلس كه نزديك به ۸۰ نفر از نمايندگان مجلس را تشكيل مي دهند، تصميم به ايجاد فراكسيون جديدي تحت عنوان «اعتدال » گرفتند. تشكيل اين فراكسيون در كنار استقبال بخشي از اعضاي فراكسيون «اصولگرايان رهروان ولايت » موجبات اين را فراهم مي كرد تا تعداد قابل توجهي از اعضاي فراكسيون اكثريت مجلس خارج شوند. تهديد تعديل تعداد اعضاي فراكسيون اكثريت باعث شد تا اعضاي هيات رييسه فراكسيون «رهروان ولايت» طي جلسه يي با اين نمايندگان خواستار انصراف آنان براي خروج از فراكسيون شوند و اعلام كنند كه گرايش هاي اصولگرايي محض خود را كنار گذاشته و در ادامه مسير معتدل رفتار خواهند كرد. اين جلسه اعضاي هيات رييسه رهروان باعث شد تا متقاضيان تشكيل فراكسيون با وجود جمع آوري امضا و برگزاري جلسات متعدد از تصميم خود منصرف شوند. البته اين تصميم و انصراف در طول چند ماه گذشته چندين و چند بار تكرار شد و در هر نوبت اعضاي فراكسيون رهروان و اعتدال طلبان واكنش هاي مختلفي به اين تكذيب و تكرارها داشتند. البته متقاضيان تشكيل فراكسيون اعتدال در طول همين چند ماه گذشته با وجود تمام مخالفت ها و واكنش ها بيكار ننشستند و طي جلسات غير علني نظرات و ايده هاي خود را درباره رابطه دولت و مجلس و همچنين بررسي طرح ها دنبال كردند.»

بر همین اساس، ابراهيم نكو، نماینده رباط کریم و يكي از متقاضيان تشكيل فراكسيون رهروان در گفتگو با «اعتماد»، در رابطه با آخرين وضعيت فراكسيون «اعتدال»، گفت: «در طول چند ماه گذشته فراكسيون رهروان ولايت دچار فراز و نشيب ها و همچنين اتفاقاتي بود كه باعث شد بخشي از اعضاي اين فراكسيون از سياست هاي فراكسيون ناراضي باشند. اين اتفاقات زمينه ساز اختلاف افكني بين اعضاي فراكسيون شد تا پيشنهاد جدايي نمايندگان از فراكسيون و تشكيل فراكسيون جديد مطرح شود.»

اما سنگ اندازی برخی از نمایندگان نزدیک به دولت و ایجاد اختلاف در بین فراکسیون رهروان با واکنش تند نمایندگان عضو این فراکسیون مواجه شد. کمال پیرمؤذن نماینده مردم ادربیل و عضو فراکسیون  رهروان با بیان اینکه تلاش برخی برای تشتت در فراکسیون رهروان با کیاست علی لاریجانی ناکام مانده است به خبرگزاری فارس گفت: «برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که عضو فراکسیون رهروان هم هستند، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، دائماً برای تشکیل فراکسیون حامی دولت در مجلس تلاش کرده‌اند

پیرمؤ‌ذن با بیان اینکه برخی تلاش دارند، اصولگرایان مجلس انسجام نداشته باشد، گفت: حتی اگر فراکسیونی در حمایت از دولت در مجلس تشکیل شود، اصولگرایان عضو آن نخواهند شد؛ بنده عضو فراکسیون رهروان ولایت هستم و با تشکیل فراکسیون دولتی نیز از این فراکسیون جدا نخواهم شد.»

جوادجهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه و عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان نیز درباره تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس نیز گفت: «بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، برخی نمایندگان اصلاح‌طلب که البته از حامیان فتنه نیستند، تلاش کردند، فراکسیون حامیان دولت را در مجلس تشکیل دهند و البته برخی‌ افراطیون و حامیان فتنه نیز در این مسیر آنها را کمک می‌کنند.»

جهانگیرزاده انگیزه کسانی که در مجلس نهم به دنبال تشکیل فراکسیون دولتی هستند را انتخابات مجلس دهم دانست و گفت: «وقتی برخی به صراحت از رئیس‌ مجلس دهم نام‌ می‌برند و در حالی که بیش از ۲ سال به انتخابات باقی مانده برای تشکیل فراکسیون دولتی تلاش می‌کنند، چطور می‌توان گفت که این افراد انگیزه‌ای غیر از انتخابات مجلس دارند.»

وی با بیان اینکه کسی حق ندارد سر فراکسیون رهروان ولایت منت بگذارد، اظهار داشت: «بعید می‌دانم حامیان فتنه که انسجام مجلس نهم را هدف قرار داده‌اند موفق شوند و بر فرض اینکه اینها چنین فراکسیونی را در مجلس تشکیل دهند، قطعا انسجام اصولگرایان بیش از پیش خواهد شد. در این صورت۲ فراکسیون اصولگرای مجلس به یکدیگر نزدیک تر خواهند شد چرا که در اینصورت، آن فراکسیون محدود، رقیب اصولگرایان تلقی خواهد شد.»

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در مورد تشکیل فراکسیون اعتدال گفت: «تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس حرف تعدادی از افراد تندرو است و این افراد به دنبال آسیب زدن به دولت و آقای روحانی هستند. فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اقدام قلیل افراد افراطی متشتت نخواهد شد.»

با این حساب باید منتظر ماند و دید که آیا جماعت تندروی حامی دولت، می توانند با اختلاف افکنی و ایجاد انشقاق در بین فراکسیون های اصولگرایان، فراکسیون اعتدال را تشکیل دهند یا خیر؟ آیا برخی از نمایندگان مجلس در حال تبدیل شدن به «وکیل الدوله» هستند؟

نظر شما