شناسهٔ خبر: 43352 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

انتقال پایتخت و سوال های ساده ای که کسی به آنها جواب نمی دهد !

انتقال پایتخت 2 تا تصویب نهایی این طرح در مجلس و تائید آن در شورای نگهبان راه زیادی در پیش داریم ولی سوالاتی اذهان را به خود مشغول داشته است که در ادامه به پاره ای از این سوالات اشاره می کنیم سوالاتی که آن چنان واضح هستند که آدمی گمان می کند اصلا نباید آنها را مطرح کند.

نماینده - درباره انتقال پایتخت بسیار نوشته اند و آرزو کرده اند . عده ای می پندارند با انتقال پایتخت از تهران به یکی از شهرهای کشور از تبریز گرفته تا سمنان و اصفهان و شیراز و صدها شهر دیگر کشور، مشکل حل خواهد شد و عده ای نیز می گویند مشکل از جای دیگری است که باید ابتدا برای رفع آن کوشید.

هر دو مدل استدلال نیز در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد ولی در نهایت کلیات طرح انتقال پایتخت به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

به هر حال تا تصویب نهایی این طرح در مجلس و تائید آن در شورای نگهبان راه زیادی در پیش داریم ولی سوالاتی اذهان را به خود مشغول داشته است که در ادامه به پاره ای از این سوالات اشاره می کنیم سوالاتی که آن چنان واضح هستند که آدمی گمان می کند اصلا نباید آنها را مطرح کند چرا که همه آن را می دانند و پرسش از باب اینکه «چو دانی و پرسی سوالت خطا است» اشتباه می نماید!

ولی ما می پرسیم شاید کسی پاسخ دهد ؛

۱- آیا انتقال پایتخت به معنای انتقال تهران به شهر دیگری است ؟ یعنی از روز تصویب کلیات و جزئیات طرح انتقال پایتخت به عنوان نمونه شیراز را باید تهران بنامیم و دنبال حل مشکلات شیرازی که از امروز تهران شده است باشیم؟!مشکلاتی چون ترافیک ، آلودگی هوا و ..

۲- انتقال پایتخت هزینه های سرسام آوری دارد از جمله هزینه انتقال وزارت خانه ها ، هزینه هایی که باید در شهر مقصد انجام شوند از جمله تاسیس نهادها و ساختمان ها و تامین زیر ساخت ها ...این هزینه ها با بودجه موجود که به اعتراض نمایندگان چندین استان منتهی شده است و تحریم هایی که بودجه را به چنین وضعیتی گرفتار ساخته است چگونه تامین خواهد شد؟

۳- هزینه های مادی و معنوی انتقال کارمندانی که خانه و کاشانه آنها در تهران است چگونه تامین خواهد شد . آیا می توان به صدها هزار کارمند و خانواده آنان گفت از امروز خانه و کاشانه خود را به شیراز یا اصفهان و تبریز و سمنان منتقل کنید ؟!

۴-با آسیب های فرهنگی به وجود آمده در شهر مقصد که سیل آسا با ورود کارمندان و انسان های جدید روز به روز ظهور و بروز خواهند کرد چه می توان کرد؟

و و و ...

این سوالات به ذهن توده های مردمی که با آن ها همه روزه در تماس هستیم می رسد . مردم می پرسند ولی کسی پاسخ نمی دهد و به جای آن بر مشکلات کنونی تهران و ضرورت چاره اندیشی برای حل این مشکلات تمرکز می گردد بی آن که گفته شود اگر پایتخت فرضا سیاسی کشور از تهران منتقل گردد چه خواهد شد ؟ آیا مشکل ترافیک و آلودگی هوا در تهران حل خواهد شد و یا این مشکلات به آن شهر مقصد شیفت خواهد شد و از این به بعد شاهد مشکل مضاعفی خواهیم بود؟

به هر حال تصویب طرح انتقال پایتخت بدون اقناع مردم راه به جایی نخواهد برد . سوالات فوق که بدان اشاره شد سوال هایی است که باید به آن ها پاسخ داده شود چه امروز و چه فردا ...هر چند عده ای می گویند نیازی به پاسخگویی نیست چرا که سنگ بزرگ نشانه نزدن است و این طرح اصلا به تائید و اجرای نهایی نخواهد رسید و صرفا چند روزی نمایندگان بدان مشغول خواهند بود و نهایتا هیچ !

امیدواریم که این گونه نباشد چه طرح تصویب و اجرایی گردد و چه نه  مردم به پاسخ سوالاتی که ذکر آن رفت برسند.

برچسب‌ها:

نظر شما