شناسهٔ خبر: 38959 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عضو منتخب شورای چهارم شهر تهران

انتقال پایتخت از تهران ضروری است

تقی پور رضا تقی پور، انتقال پایتخت را امری ضروری برشمرد و گفت: لازم نیست همه پایتخت به شهر دیگری منتقل شود بلکه می‌توان برای حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اداری شهری به عنوان پایتخت اما مجزا ایجاد کرد.

تقی پوربه گزارش «نماینده» به نقل از تسنیم، رضا تقی‌پور درباره طرح انتقال پایتخت،‌ اظهار داشت: اصل موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است ولی متأسفانه در مقاطع مختلف به صورت گذرا به آن نگاه شد.

وی با بیان اینکه انتقال پایتخت موضوعی استراتژیک است و باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: برخلاف نگاهی که در رویکرد گذشته شاهد آن بوده‌ایم الزاماً قرار نیست همه پایتخت به شهر دیگری منتقل شود در واقع می‌توان مانند بسیاری از کشورهای دنیا بخش‌های مهمی از پایتخت را تفکیک کرده و از تراکم شهر نشینی بکاهیم.

عضو منتخب شورای دوره چهارم شهر تهران تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا پایتخت سیاسی، اقتصادی و اداری از یکدیگر مجزا هستند و هر کدام از آنها در یک شهر استقرار دارند بنابراین باید درباره تهران نیز با پیش‌بینی طرح جامع راهبردی انتقال پایتخت را انجام داد و از تجربه کشورهای موفق در این زمینه بهره‌‌مند شد.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که با آن رو به رو هستیم این است که توسعه تهران بدون برنامه‌ و معماری مناسب یک پایتخت بوده بنابراین باید برای شهر جدیدی که به عنوان پایتخت جایگزین می‌شود برنامه‌ریزی و نگاهی جامع و کامل داشت تا در آینده دچار مشکل نشویم

تقی‌پور با اشاره به اینکه آماه‌سازی زیرساخت‌‌های اجرای طرح انتقال پایتخت ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد، اظهار داشت: با توجه به اینکه مهم‌ترین و بزرگترین مسئله حال حاضر مان در حوزه اقتصادی است باید آن را در اولویت نخست طرح انتقال پایتخت قرار دارد و در وهله اول شهری برای آن تعیین کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه لازم است پایتخت سیاسی و اقتصادی به شهر‌های دیگری منتقل شوند باید به فکر شهری برای پایتخت اداری بود، تصریح کرد: شهری که به عنوان پایتخت هر یک از عنوان‌های اقتصادی، سیاسی یا اداری تعیین می‌شود باید دارای جغرافیای اقتصادی مستعدی باشد.

عضو منتخب شورای دوره چهارم شهر تهران خاطرنشان کرد: عملی شدن این طرح بعید نیست همانطور که در بسیاری از شهرهای دنیا محقق شده اما اجرای آن مشروط بر این است که طراحی شهرهای انتخابی به گونه‌ای باشد که همه منابع در آن پیش‌بینی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما