شناسهٔ خبر: 38381 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اعتدال کجاست؟

خاتمی آیا همراهی دکتر روحانی با برخی از چهره های تندرو جریان دوم خرداد به معنای وامداری دولت جدید به این جریان است و یا ناشی از زیرکی رئیس جمهور منتخب در کنترل افکار افراطی جریان دوم خرداد؟

نماینده؛ «اعتدال» تعبیر و آرمان بسیار زیبا و مردم پسندی است. تفسیر آن به میانه روی نیز در میان مفاهیم سیاسی بسیار پسندیده و مطلوب است. اما همان طور که طی سالیان پیش و در زمان به قدرت رسیدن جریان دوم خرداد هیچ وقت تعریف معینی از مفهوم اصلاح طلبی مطرح نشد، ممکن است در زمان فعلی نیز شاهد تعریف مشخصی از اعتدال گرایی نباشیم.

البته از آنجا که رئیس جمهور منتخب ملت مکررا بر این مفهوم تاکید داشته اند و درصد بالایی از سبد رای ایشان نیز وابسته به همین شعار بود، می بایست امیدوار به ارائه یک تعریف و سازوکار مشخصی از مفهوم اعتدال گرایی در همین روزهای دوره انتقالی دولت باشیم. این امید در صورت پیوستن به واقعیت می تواند افق روشنی از تعاملات سازنده و مفید میان نیروها و نخبگان اجتماعی در سطح جامعه باشد و اگر به هر دلیلی چنین تعریفی ارائه نشود مسلما شاهد بسیاری از ناملایمات در سطح مناسبات سیاسی خواهیم بود که در گذشته ای نه چندان دور تمام آنها در بوته تجربه به سنگ محک مردم ساییده شدند.

خاتمی

آنچه که از ظاهر مفهوم اعتدال گرایی برداشت می شود آن است که به هیچ عنوان نه حقی جای باطل و نه باطلی جای حق نخواهد نشست که اگر چنین شود به کار بردن واژه اعتدال از پایه مخدوش است. حال در میان حق طلبی و باطل ستیزی جایگاه اعتدال و میانه روی کجاست؟ آیا اباحه گری و یا تسامح در دفاع از حق و تساهل در ستیز با باطل به معنای اعتدال گرایی است؟ یا دفاع ضمنی از سران ظلمی که جمعیت یک پارچه میلیونی ملت در حماسه 9 دی برائت رسمی خویش را از آنها اعلام کردند به معنای اعتدال گرایی است؟ آیا دفاع از سران ظلم و فسادی که در برابر قانون و شورای نگهبان ایستادند و به صورت مردم و حکومت چنگ زدند به معنای میانه روی است؟ چطور ممکن است ما از چنین افرادی و حمایت از آنها دم بزنیم در حالی که خانواده های بسیاری از داغداران حوادث سال 1388 این افراد را مجرم می دانند و خون عزیزانشان را از آنها طلب می کنند؟

آیا همراهی دکتر روحانی با برخی از چهره های تند رو جریان دوم خرداد به معنای وامداری دولت جدید به این جریان است و یا ناشی از زیرکی رئیس جمهور منتخب در کنترل افکار افراطی جریان دوم خرداد است؟ آنچه که مسلم است اعتدال گرایی با رفتارهای دوگانه قابل جمع نیست. با آنکه شخصیت دکتر روحانی با توجه به سخنان و عملکرد ایشان شباهتی با افکار افراطیون دوم خرداد ندارد اما با این وجود باز هم دولت منتخب باید حساسیت بیشتری در تعامل با چنین عناصری داشته باشد.

دولت یازدهم راه سختی را در پیش دارد و تنها در صورتی می تواند به سلامت در این راه قدم بگذارد که در عمل نیز دامن خود را از وابستگی به عناصر و جرایانات تندرو منزه نگه دارد. چطور ممکن است افرادی که امروز دولت جدید و انتخاب مردم را به نام خود مصادره می کنند داعیه دار اعتدال گرایی باشند اما در تطابق عملکرد آنها در انتخابات سال 1388 با انتخابات 1392 انبوهی از تناقضات و برخوردهای دوگانه سر زند؟ آیا این عناصر که با دست کاری برخی جریانات افراطی خود در نرخ طلا و ارز اعتماد مردم را جلب کردند می توانند تحقق بخش مفهوم شریف اعتدال باشند؟ آیا اعضای تاثیر گذار اعم از نخبگان و رسانه های موثر منتسب به چنین دست هایی می توانند پرچم اعتدال را به یک دست خود بگیرند و دست دیگرشان در زوایای پنهان بازار با سفره مردم بازی کند؟

داعیه داران اعتدال و برخی همراهان افراطی که زمزمه های حضور و یا ایفای نقش آنها در دولت جدید به گوش می رسد همان هایی هستند که علیه اختلاف یازده میلیونی آرای سال 1388 رسما وارد میدان کودتا شدند و تمامی مبانی دموکراسی و آزاد اندیشی را رها کرده و امروز مدعی میانه روی شده اند. آنهایی که با اختلاف 260 هزار رای برای مصادره دولت منتخب مردم دورخیز کرده اند چندان تناسبی با اعتدال ندارند و اگر زمزمه های شنیده شده به واقعیت بپیوندد می بایست نسبت به تحقق شعار اعتدال و اعتدال گرایی تجدید نظر جدی صورت بگیرد.

امروز دعوا بر سر این نیست که دکتر روحانی را اصولگرا بدانیم یا دوم خردادی و یا راست سنتی. آقای روحانی امروز با دو شعار اصلی توانست اعتماد مردم را هر چند مشروط و شکننده جلب کند و آن دو شعار چیزی نبود به جز «حل زود هنگام و کوتاه مدت مشکلات اقتصادی» و نیز «رفتار فراجناحی و معتدل در عرصه سیاسی و اجرایی». این دو مهم تنها زمانی فراهم خواهد شد که در عرصه عمل و نه در عرصه شعار، دوری گزیدن و مرزبندی شفاف با عناصر اغراطی مختلف صورت بگیرد. این شعارها زمانی به واقعیت خواهد پیوست که با سران ظلم و فساد که علیه قانون و مدنیت شورش خیابانی به راه انداختند و حمایت کردند و سخنرانی کردند همان گونه برخورد شود که ده ها میلیون ایرانی در روز 9 دی فریاد زد.

باید دید آیا کلید اعتدال بر چکش افراط گرایی عناصر تندرو غلبه خواهد کرد؟

نظرات مخاطبان 1 14

  • ۱۳۹۲-۰۴-۱۲ ۱۲:۰۳میخ 1 1

    چکش برنده میشه
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۱۳ ۱۵:۰۵ 0 3

    خیلی جالب بود
    ممنون
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۰۱:۵۳نسیم 4 0

    از تفسیر خودتان خنده تان نمیگیرد لحن شما از روی ترس است یا دلسوزی یا تحمیل دستور یک رییس جمهور بارای مردم انتخاب شده وآن هم به خاطر حمایت افراد سرشناس کدام یک از اصولگرایان ازایشان حمایت کرده بودند آیااین کوته فکری نیست که یکنفر به قول شما وعده ای  داد وهمه به او رای دادند مگر در مناظرات آقایاندیگر هیچ قولی ندادند چرا آنها رای نیاوردند حالا ترس امثال شما باعث شده که برای عقب نماندن ازغافله به هرحیله ای متوسل شوید وبه هرکسی تهمتی وارد کنید
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۱۰:۲۸باد صبا 0 5

    این آقا یا خانم نسیم توجه ندارند که ترس به معنای ضعف نیست بلکه دست روی درس گذاشتن به معنای ضعف است. ترس یک نعمت است مانند درد. اگر دست موقع بریده شدن احساس درد نکند نمیتواند جلوی خطر را بگیرد و ترس هم اگر در انسان نباشد نمیتوان برای مقابله با خطر اقدام کرد. ما از عناصر تندرویی که بر صورت مردم و نظام چنگ زدند میترسیم و به سند همین ترس هم در برابرشان می ایستیم اگر میدان مباحثه و مناظره باشد در آن میدان در برابرشان می ایستیم اگر تهمت بزنند پاسخشان را می دهیم اگر سخنرانی کنند سخنرانی می کنیم فرق ما با آنها در این است که این عناصر تندرو منطق ندارند و خواسته های خود را از روی هوچی گری تحمیل می کننند برای همین تا یک دم خروس به آنها نشان می دهی از کوره در میروند و شروع به هذیان گویی می کنند. همراهی با یک عنصر تندرو مثل خاتمی هیچ ثمری برای دولت جدید نخواهد داشت و نتیجه آن چهار سال دیگر از طرف مردم نشان داده خواهد شد.
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۲۷ ۲۱:۴۳نسیم 2 1

    متاسفانه تمام مشکلات کشور ما همین طرز تفکرات بی منطق امثال شماست که خود را جلوتر از اسلام ورهبر و قانون می دانید وخود را ناجی مردم ؛ کاش مقداری در فرمایشات رهبر معظم مان در سال 84 تفکر می کردید که در توصیف شخص خاتمی  فرمودند شبی نبوده که من ایشان را در نمازهایم دعا نکنم وایشان در طول8 سال ریاستشان منشا خیر وبرکت برای مردم وکشور بودند وسختیهای زیادی از طرف بیگانگان وفشارهای داخلی تحمل کردند حالا شما ایشان راعنصری تند رو خطاب می کنید باید تفسیر شما پذیرفت یا! ! شما بجای خدا مینشینید وتصمیم می گیرید که چه کسی حق است آیا در درایت وتیز هوشی رهبرمان در تمام عرصه های کشور شک دارید که بخود اجازه دخالت در امور کشور را می دهید مقداری عدالت را رعایت کنید ومردم را هم صاحب شعور بدانید  باد صبا!
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۲۹ ۱۱:۰۰باد صبا 0 4

    سلام
    شما به تعریف رهبری از خاتمی در سال 84 نگاه می کنید بعد بر اساس آن نسخه می پیچید؟ سال 84 با آنکه خاتمی 8 سال فرهنگ و اعتقاد مردم را با دولتش رساند به آنچه که رساند هنوز مجرم نبود هنوز پایش در قتل و خونریزی مردم باز نشده بود تا آنکه در سال 88 مدعی تقلب شد و پشت سر دو فتنه گر بی منطق قرار گرفت و شروع کرد به حمایت از ابطال انتخاباتی که رهبری نام بدعت بر آن نهادند. شما که از رهبری سخن می گویید معنای بدعت را می دانید؟ رهبری از آن اقدامات با عنوان جرم بزرگ یاد کردند معنای حقوق «جرم» آن هم بزرگش را می دانید؟ می دانید که پس از جرم های بزرگ خاتمی بعد از 88 از دیدار با رهبری منع شده اند و رهبری دیگر ملاقاتی با وی نداشته اند؟ شما لطفا در جریان حمایت از این افراطی ها دم از رهبری نزنید که کارنامه شان سیاه تر از آن چیزی است که من و شما فکر می کنیم نسیم عزیز.
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۲۹ ۲۲:۳۴نسیم 2 1

    با سلام متاسفانه بازهم واقعیت ها را نادیدیده گرفتید واز مسئله ای نتیجه ای دیگر می گیرید اینکه اگر اعتقادات خاتمی بد بود 20میلیون رای مجدد نداشت واگه بد بود 18 میلیون سال 92رای خاص روحانی نبود این تفکرات خاتمی است که مردم را پای صندوق کشاند درثانی خاتمی از سال85 فعالیت حزبی درون کشورش رامحدود کرد ولزومی نیست به سال 88ربط دهید ثالثا هیچ وقت از شورش خیابانی وهیچ اقدامی علیه نظام دفاع وحمایت نکردولی اززمان هاشمی بدنبال آزادی اندبشه وبیان هر انسان ایرانی ومسلملن بود آیا در اسلام قانونی هست که فردی چند سال بدون محاکمه درحصر باشد آیا از سال 84که دولت اصولگرای شما تمام مشکلات  کشور را به خاتمی نسبت بود کسی نبود که از خاتمی دفاع کند با این همه تهمت حتی یک لحظه فرصت وفاع کردن از خود را به ایشان دادند این در کجای قانون اسلام است شما فقط ازاتفاق سال ۸۸برای رسیدن به مقصدتان استفاده می کنید در 8سال کار دوستان شما هیچ یک از اصلاح طلبان در کار دولت ومملکت دخالتی نکردند حال این روزگار کشور ماست قضاوت باز هم با شما    نماز وعبادات قبول
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۳۰ ۱۰:۳۹باد صبا 0 3

    سلام
    حمایت از موسوی و کروبی در فتنه 1388 که از طرف خاتمی نمایان است شما با سند و مدرک و بیانیه که مشکلی ندارید؟ خاتمی دیگر چه حمایتی باید میکرد؟ یک جا شما سراغ دارید علیه اقدامات موسوی و کروبی حرفی زده باشد؟ در آن چند ماه اول بعد از انتخابات یک موضع گیری علیه شورش خیابانی که موسوی و کروبی راه انداختند را از خاتمی نشان دهید؟
    شما ظاهرا سالها را هم با هم اشتباه گرفتید 20 میلیون رای خاتمی چه ربطی به سال 88 دارد؟ 20 میلیون برای 76 و 80 بود. 76 و 80 کجا 88 کجا؟ بنده عرض کردم افراط و جرم خاتمی از 88 بود و به همین دلیل هم دیگر درخواست ملاقاتش با رهبری پذیرفته نمیشود شما ملاقاتی در 4 سال گذشته بین خاتمی با رهبری سراغ دارید؟ علتش چیست؟ مگر به رهبری در کامنت پیش استناد نکرده بودید؟
    حفظ جان چند فتنه گر در حصر عین قانون است آنها آنقدر لجاجت و خباثت را به اوج رساندند که چاره ای جز این رفتار نیست.
    18 میلیون رای روحانی هیچ ارتباطی به خاتمی ندارد لااقل آنقدر ارتباطی ندارد که تعیین کننده باشد. روحانی با اختلاف 250 هزار رای در دور اول انتخاب شد و بسیاری از رای دهندگان به او هم هیچ سنخیتی با خاتمی و افکارش ندارند به خاطر همین است که روحانی با خیال راحت گفت به هیچ حزبی وامدار نیست.
    طاعات شما هم قبول.
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۳۱ ۰۱:۴۰نسیم 3 0

    سلام دوست داشتم اطلاعاتتان بیشتر از این بود آیا نظر سنجی رسانه ملی را مرو رنکردید که تاقبل دور دوم مناظرات روحانی رای سوم را داشت ولی بعد ازنمایش فیلم که در آن حمایت خاتمی وهاشمی را داشت به رده اول آمد باز هم نقش خاتمی را انکار میکنید دوما آیا شما نامه ودرخواستی  از ایشان به رهبرمان دیده اید که با قاطعیت بر ممنوع الدیدار بودن تاکید می کنید احتمالا شماهم با استاد افراطی گری جناب شریعتمداری همنشین بوده اید  سوما کدام تریبون در دست خاتمی بوده که باید در آن اظهار نظر می کرده بهتر نیست در عالم مسلمانی عینک بدبینی وتهمت را از چیزی که اطلاع کامل ندارید بردارید ودر نهایت دوست گرامی اگر رای روحانی هیچ ربطی به خاتمی ندارد پس باز برگردیم به اول بحث که پس چرا هراس دارید روحانی که گفته به کسی وام دار نیست ودوستان شما از طیف اصولگرا هم که دائم از دیوار روحانی بالا می روند پس چرا ترسیدن!!! قبول کنید تا روزی مجبور به اقرار نشوید البته در جایگاهی که شما قرا  دار ید شرایط ایجاب می کند اینطور فکر کنید!به امید ایران آباد 
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۳۱ ۱۲:۳۵باد صبا 0 3

    سلام
    ای آقا شما فقط ادعا می کنید آن هم بدون سند. اگر خاتمی در آن روزهای فتنه علیه موسوی و کروبی و ابطال انتخابات حرفی زده شما بیاورید؟ تریبون نمی خواهد شما یکی از همین روزنامه های حامی خاتمی یا سایت هایش را مطالعه کنید و سندی مبنی بر برائت خاتمی از قانون شکنی موسوی و کروبی را بیاورید تا با شما به ادامه بحث بپردازیم و الا دیوار حاشا و ادعا و بلند است.
    بالاخره خاتمی 8 سال رئیس جمهور مملکت بوده در چهار سال گذشته منطقی نبود یک دیدار علنی با رهبری داشته باشد؟ شما هم خیلی خوش خیالید. به هر حال سند بیاورید تا بحث کنیم.
                                
  • ۱۳۹۲-۰۴-۳۱ ۱۸:۴۴نسیم 2 0

    شما ادعا کردید وتهمت زدید شما باید مدرک ارائه کنید آیا هر کس که چاقودستش نشانه قاتل بودنه وهرکس بارهبری دیدار نداشته حتما فتنه گراست اگر بادشمنتان که می دانید دشمن است می خواهید بحث کنید تا چیزی را خود ندیده اید بر حرف دیگران رای ندهید همیشه اصل بر برائت است تا اتهام در این ۴ سال خاتمی هاشمی حسن خمینی ری شهری ناطق نوری عسگر اولادی وخیلی ها با رهبرمان  دیدار علنی نداشتند ولی فتنه گر نیستند
                                
  • ۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۰:۳۷با دصبا 0 1

    سلام
    خوب پس برای شما غیر منطقی نیست که چرا رئیس جمهور 8 سال کشور در 4 سال گذشته یک دیدار عمومی با رهبر نداشته؟ خوب این نشانه بی انصاف بودن منطق شماست که این اتفاق غیر طبیعی را غیر منطقی نمی داند.
    
    شما که نتوانستید از عدم حمایت خاتمی از موسوی و کروبی سندی بیاوردی چون خودتان به خوبی می دانید خاتمی هم مثل موسوی و کروبی فتنه گری کرد و دستش به خون دهها تن از مردم ایران آغشته شد. شما سند نداشتی اما برایتان یک سند کوچک می آورم. این چند جمله برای بیانیه خاتمی در 25 خرداد 88 است که رسما به نام خودش منتشر کرد:
    
    من مصمم بودم در اجتماع مسالمت‌آمیز امروز شما شرکت کنم و با شما سخن بگویم و اعتراض عملی خود را نسبت به جفایی که در حق مردم و انقلاب می‌شود اعلام دارم. 
    ولی بر اساس اطلاعیه جناب آقای موسوی دریافتم که برخلاف مصلحت نظام و حق شما، اجازه این اجتماع را نداده‌اند.
    ما و شما در این مسیر همچنان حرکت خود را ادامه می‌دهیم و انتظار داریم که مطالبات روشن جناب آقای مهندس موسوی که خواست همه ما است مورد توجه قرار گیرد. 
    
    مشاهده فرمودید؟ این بیانیه خاتمی است که رسما می گوید خواسته موسوی خواسته همه ماست. ابطال انتخابات رفراندوم بدعت ظلم فتنه ... اینها همه خواسته خاتمی و موسوی و کروبی بوده شما نمی توانید همزمان هم از رهبری هزینه کنید و هم حامی خاتمی باشید. نمیشود. منطقی نیست. البته راه توبه باز است. خاتمی وقتی توبه کند و هزینه اش را بپردازد در دنیا که قواعدش مشخص است در آخرت هم خودش می داند و خدای خودش اما در حال حاضر این افرا مجرمند وسبب قتل مردم هستند. شما سند میخواستید بنده آوردم حال اگر شما سندی در رد حمایت خاتمی از موسوی و کروبی دارید بیاورید تا بحث کنیم و اگر سندی ندارید وقت خود و ما را تلف نکنید.
    بدرود
                                
  • ۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۲۳:۳۱نسیم 1 1

    سلام بسیارعالی وجالبه که  به یه نفر تهمت بزنی بعد ازاو بخواهی که برایت مدرک بیاورد برادر عزیز همیشه اصل بر برائت است مگر خلاف آنرا ثابت کنی شما موردی رانسبت می دهید بدون مدرک من دلسوزی شما رابرای کشور ونظام درک می کنم ولی شما چشم بسته وقبل از آنکه چیزی رو با چشم خودت ندیدی مدرک قرار نده خیلی از مقامات در این ۴سال دیدار نداشتند ولی فتنه گر نبودند شرایط الان رادر نظر بگیر تا چند ماه قبل رییس جمهور رو در تلویزیون هم نمیدیدی وتا حد منافق وخیانتکار پیش رفت ولی امروز هر یکساعت اخبار دولت با آب وتاب نمایش داده می شود آیا غیر از دلیل سیاسی چیز دیگریست! پس بخاطر یک عده آخرت خود را به دنیای آنها نفروش به امید دیدار
                                
  • ۱۳۹۲-۰۵-۰۲ ۱۳:۱۶باد صبا 1 1

    سلام
    من که مدرک ارائه دادم. بیانیه خاتمی مدرک نیست؟
    فکر کنم شما دو موضوع را با هم خلط کرده اید و اجازه نمی دهید مسئله حل شود.
    موضوع اول حمایت خاتمی از موسوی و کروبی دو فتنه گر 88 است. شما مدعی شدید که خاتمی حمایت نکرده من هم برای شما بخشی از بیانیه اش را آوردم نگفتید که این سند شما را قانع کرده یا خیر؟ شما قبول کردید که خاتمی هم مثل موسوی و کروبی حامی فتنه و ابطال انتخابات و دروغ تقلب بوده یا خیر؟ اگر قبول کردید خوب صریحا بگویید و اگر قبول نکردید دلیلتان رابگویید.
    موضوع دوم عدم ملاقات خاتمی با رهبری است. بنده به عنوان یک شهروند عادی برایم سوال ایجاد شده که چرا کسی که 8 سال رئیس جمهورم بوده در 4 سال گذشته با رهبر من دیدار عمومی نداشته. حق دارم این سوال را از خودم بپرسم یا خیر؟ شما میفرمایید بسیاری دیگر هم دیدار عمومی نداشتند! خیلی عجیبه این بسیاری که شما می گویید چند نفرشان 8 سال رئیس جمهور کشور بوده اند؟ آنهایی که شما نام بردید همه شان دیدار عمومی بارها و بارها در این چهار سال داشتند اما رئیس جمهور 8 سال کشور یک بار هم دیدار عمومی نداشت!! بنده فتنه گر بودن خاتمی را به سبب حمایتش از موسوی و کروبی می دانم که یکی از نتیجه های آن از دست دادن دیدارهای عمومی با رهبری بود. خاتمی فتنه گر است به خاطر آنکه علنا از موسوی و کروبی حمایت کرد و من یک سند کوچکش را برایتان آوردم. بهتر است به جای طفره رفتن بر اساس اسناد و دلایل بحث بفرمایید. خاتمی رسما بیانیه داد و اعلام کرد مطالبات موسوی مطالبات همه ماست اما شما هیچ اشاره ای به این سند نداشتید.
                                

نظر شما