شناسهٔ خبر: 38277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

استقبال در سرزمین آبا و اجدادی

معترضان در آفریقای جنوبی تصویر اوباما را آتش زدند

اوباما معترضان ضد امريکايی تصاوير باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا را در شهر ژوهانسبورگ، پيش از سفر وی به اين شهر، آتش زدند.

اوبامابه گزاش «نماینده» به نقل از پرس تی وی، معترضان همچنين با به آتش کشيدن پرچم‌امريکا در مقابل محوطه سووتو (Soweto) دانشگاه ژوهانسبورگ، خشم خود را نسبت به سياست خارجي دولت امريکا ابراز کردند.

تظاهرکنندگان مخالفت خود را با حمايت واشنگتن از رژيم اسرائيل، کشتار انسان‌های بي‌گناه توسط پهپادهاي امريکايي و ادامه فعاليت زندان امريکا در خليج گوانتانامو ابراز کردند.

بعضي از معترضان حمايت دولت اوباما از رژيم اسرائيل را به نظام آپارتايد در آفريقاي جنوبي تشبيه کردند.

علاوه بر اين، فعالان عضو سازمان فلسطين آزاد ِ آفريقاي جنوبي پرچم فلسطين و پلاکاردهايي را در دست داشتند که روي آنها از اوباما خواسته شده بود «حمايت مالي از آپارتايد اسرائيلي» را متوقف کند.

اوباما و خانواده وي روز جمعه در دومين مرحله از سفر خود به سه کشور آفريقايي، وارد آفريقاي جنوبي شدند. برآورد مي‌شود اين سفر ۱۰۰ ميليون دلار براي ماليات‌دهندگان امريکايي هزينه داشته باشد.

بر پايه اين گزارش، صدها معترض با راهپيمايي به سمت سفارت امريکا در پرتوريا، نشان‌هايي را در دست داشتند که روي آنها نوشته شده بود «نه اوباما، تو نمي‌تواني». اشاره آنها به شعار تبليغاتي ِ «بله، ما مي‌توانيم» ِ اوباما در انتخابات دو دوره پيش رياست جمهوري امريکا بود.

اوباما، اولين رئيس جمهور سياه پوست امريکا قصد داشت با نلسون ماندلا اسطوره ضد آپارتايد ديدار کند. وي ماندلا را «قهرمان شخصي» خود توصيف کرده است، در حالی که معترضان آفريقاي جنوبي هشدار داده‌اند رئيس جمهور امريکا نبايد خود را با ماندلا مقايسه کند.

انجمن حقوقدانان مسلمان در ژوهانسبورگ، پيش از سفر اوباما به آفريقاي جنوبي اعلام کرد که رئيس جمهور امريکا بايد به محض ورود به آفريقاي جنوبي دستگير و به اتهام ارتکاب جنايات جنگي محاکمه شود.

نظر شما