شناسهٔ خبر: 180209 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

افزایش ۱۰۳ درصدی بودجه حمل و نقل پایتخت در سال آینده

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از افزایش ۱۰۳ درصدی حوزه حمل و نقل عمومی در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محمد آخوندی در نشست خبری امروز شنبه که با حضور رئیس شورای شهر تهران برگزار شد در تشریح بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: تصمیم شورای شهر تهران در خصوص بودجه شجاعانه بود که برای حل بخشی از مشکلات تصمیمات موثری را اتخاذ کرد. اگر مدیران شهری از تمکاناتی که در اختیارشان قرار گرفته بهره مناسبی بگیرند اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد.

وی افزود: ۵۱ درصد بودجه سال آینده شهرداری تهران نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته اما در بخش حمل و نقل عمومی این افزایش رقم ۱۰۳ درصدی تجربه کرده و در مجموع کل بودجه ۴۵ درصد به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده است. در حقیقت ۳۴ هزار میلیارد تومان از بودجه در این حوزه قرار گرفته و در تبصره ۲۰ بودجه نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر برای بخش حمل و نقل دیده شده تا اگر از بودجه مصوب عبور کردیم شهرداری موظف به تحقق این بخش باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: بودجه سال آینده شهرداری تهران ۴۵ درصد هزینه‌ای و ۵۵ درصد غیر هزینه‌ای است که مربوط به تملک دارایی سرمایه‌ای و بازپرداخت دیون خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر شهرداری تهران موفق به تحقق بیشتر از سقف بودجه در سال آینده باشد ۱۹ هزار میلیارد تومان با اولویت حمل و نقل عمومی در تبصره ۲۰ اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ۱۰ هزار میلیارد تومانی که به بودجه اضافه شده است در بخش‌هایی همچون خرید اتوبوس و مینی بوس شهری اختصاص پیدا می‌کند. در این بخش در لایحه شهرداری تهران رقم ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که شورا آن را به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داد. برای خرید ون نیز رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان، بهسازی ناوگان اتوبوسرانی ۱۳۲۵ میلیارد تومان، تعمیرات تجهیزات مترو ۱۶۵۰ میلیارد تومان و برای موتورسیکلت برقی نیز ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

آخوندی تاکید کرد: شهرداری تهران موظف است تا شهریور ماه سال آینده در خصوص ۱۰ هزار میلیارد تومانی که به بودجه اضافه شده است گزارش عملکرد خود را ارائه کند.

آخوندی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز گفت: ۳۱ درصد درآمد شهرداری تهران از بخش درآمدهای پایدار خواهد بود که شامل مالیات بر ارزش افزوده است. بحث شهرسازی با نگاهی که در سال جاری اتفاق افتاد و عبور از رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان بر اساس پیش بینی‌ها خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: ۳۷ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده در این بخش در نظر گرفته شده و در حوزه مالیات بر ارزش افزوده نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

نظر شما