شناسهٔ خبر: 173784 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گلرو با بیان اینکه تحولات آذربایجان در امتداد بحران ریشه‌ای قره باغ نیست؛

دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به نفع حکومت‌ها و ملت‌ها منطقه تمام نمی‌شود

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به تحولات آذربایجان در پی دخالت کشورهای بیگانه و فرامرزی، گفت: دخالت‌های خارجی هیچ گاه به نفع حکومت‌ها و ملت‌ها تمام نشده است، حاکمان آذربایجان باید مراقب باشند با جذب مداخلات خارجی یا فراهم کردن بستر برای آنها، کشور خود را طعمه حریق نکند.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو با اشاره به تحولات شمالغرب کشور، گفت: تحولات آذربایجان در امتداد بحران ریشه‌ای قره باغ نیست، چند جنگ بین ارمنستان و آذربایجان در قره باغ شکل گرفت، اما جنگ اخیر حکایت از مداخلات خارجی داشت؛ مداخلات صریح چند کشور منطقه که با تحریک الهام علی‌اُف بحران ایجاد کردند، اظهارات علی‌اُف نیز نشان از همین مداخلات داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آذربایجان و رهبرانش حتما این هوشیاری را دارند که از تحولات و بحران‌های منطقه‌ای عبرت بگیرند، مداخلات خارجی هیچ گاه به نفع حکومت‌ها و ملت‌ها تمام نشده است بنابراین آذربایجان باید مراقب باشد با جذب مداخلات خارجی یا فراهم کردن بستر مداخلات خارجی، کشور خود را طعمه یک حریق نکند.

وی با یادآوری بحران‌ و تجربیات سوریه، عراق و یمن، اظهار کرد: مداخلات بیگانگان در اثر عدم درایت رهبران یا حاکمان در مقاطعی سبب تبدیل این کشورها به سرزمین سوخته شد، مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود مداخلات بیگانگان را محکوم کردند. نقش منطقه‌ای برخی کشورها که در سوریه نیز بحران ساز بودند، موجب شد که صدها نفر از مردم سوریه کشته شوند و سوریه به شهر نیمه سوخته تبدیل شود. ما نیز از اینکه برخی کشورهای مدام به تاریخ مراجعه می‌کنند و دردسر می‌آفرینند، گلایه داریم.

گلرو تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در جریان حفظ منافع ملی سوریه و عراق هم نشان داد که محکم ایستاده است. ناآرامی در مرزهای شمالغرب کشور به نفع ایران و آذربایجان نیست و به همین جهت در بحران اخیر قره باغ نیز ایران نقش سازنده ای ایفا کرد. به خطر افتادن منافع اقتصادی، مرزی، سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی طبیعتا به نفع کشورها و ملت ها نخواهد بود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: در صورتی که الهام علی‌اُف از تجربیات گذشته استفاده کند و با هوشیاری مانع مداخله بیگانگان و کشورهای فرامنطقه‌ای شود، به زودی شاهد بهبود اوضاع خواهیم بود.

نظر شما