شناسهٔ خبر: 173649 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش نماینده از اظهارات جدید ظریف؛

ظریف، اشتباهش را بعد از 7 سال پذیرفت/ چرا متن برجام به ظریف و تیم مذاکره کننده قالب شد؟

ظریف محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم در اعترافی دیرهنگام گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی "تعلیق" وجود ندارد، اشتباه از من بود؛ چهار بار کلمه‌ی "تعلیق" در برجام وجود دارد!

به گزارش خبرنگار نماینده، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت های یازدهم و دوازدهم در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی "تعلیق" وجود ندارد، اشتباه از من بود؛ چهار بار کلمه‌ی "تعلیق" در برجام وجود دارد!

نبویان: اعضای تیم مذاکرات یک بار برجام را با دقت نخواندند

این اعتراف دیرهنگام ظریف در حالی است که حجت الاسلام نبویان نماینده فعلی مجلس و دبیر کمیته بررسی برجام در مجلس نهم  سال گذشته در برنامه رودررو در اظهاراتی گفته بود: اعضای تیم مذاکرات یک بار برجام را با دقت نخواندند؛ ظریف در یک جلسه غیرعلنی به مجلس آمد و در خصوص بحث تحریم ها گفت: در برجام هرچه در رابطه تحریم آمده گفته ایم باید لغو شد و اصلا تعلیق نیامده است، بنده همان جا گفتم چرا اینطور می گوید یعنی چه تعلیق نیامده است؟ معادل واژه لغو lift و terminate و معادل واژه تعلیق suspend است و آقای ظریف  گفت که هیچ جای برجام تعلیق نیامده و وجود ندارد! اما آقای نجابت و توکلی متن را به وی نشان دادند که 4 بار کلمه suspend به معنی تعلیق آمده! که ظریف در جواب گفته بود من اصلاً این ها را ندیده بودم.

نبویان در ادامه میگوید: آنها برای انتخابات نیاز داشتند و اعلام می کردند هر گونه توافقی بهتر از توافق نکردن است.

روایت توکلی از واکنش ظریف که بخشی از برجام را نخوانده بود!

احمد توکلی نماینده مجلس نهم نیز در این زمینه در گفت وگویی با روزنامه اعتماد می گوید: «وقتی وزیر امورخارجه برای توضیح توافق به مجلس آمد، من نماینده مجلس بودم. آقای ظریف پشت تریبون ادعا کرد که «بر اساس برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود.» من چهار سوال به رئیس مجلس، علی لاریجانی دادم که از این چهار سوال، سه سوال در جلسه قرائت شد. یکی از سوالات من این بود که شما مدعی هستید تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، اما در این قراردادی که امضا کرده‌اید، در موارد متعددی نوشته ‌شده ‌است Suspend. این کلمه به معنای تعویق است نه لغو. متن قرارداد را به آقای دکتر نجابت دادم و خواهش کردم ببرد پیش آقای لاریجانی. لاریجانی دید و گفت: «بله! اینجا نوشته ساسپند و معلوم است معنای آن چیست.» قرار شد که آقای نجابت ببرد و به آقای ظریف نشان دهد. آقای نجابت متن برجام را برد پایین و به آقای ظریف که سخنرانی‌اش تمام شده‌ و آن پایین نشسته ‌بود، نشان داد و آقای ظریف در واکنش با تعجب گفت: «ئه! ئه! من این را اصلا ندیده ‌بودم!» باور می‌کنید؟

توکلی ادامه می دهد: حق دارید تعجب کنید! کیفیت و کمیت نیروهایی که همراه داشتند، نامناسب بود، همین باعث شده‌ بود که متن به آنها قالب شود. در واقع گروه ایران در اثر کثرت کار وقت کافی پیدا نمی‌کردند. در جلسه خصوصی که با آقای ظریف داشتم گفت که ما فقط ۱۶ نفر بودیم که در مذاکرات حضور داشتیم تازه آن‌هم با خبرنگارهای همراه‌مان . من همانجا هم به ایشان گفتم که این که فضیلت نیست. امریکایی‌ها تیمی ۳۵۰ نفره از کارشناسان همراه خودشان داشتند. من به ایشان قبلا هم تذکر داده‌بودم که دست کم سه، چهار نفر را که من نام می‌برم با خودت ببر. کمال خرازی، سعید جلیلی، جواد لاریجانی و احمد جلالی. اینها یک گوشه می‌نشینند و در مذاکرات به شما خط می‌دهند، متون را مطالعه می‌کنند و با آنها تقسیم کار می‌کنید. تیم ما در طول مذاکرات وقت نداشت سرش را بخاراند، این فضیلت نبود، بلکه باعث کاهش کیفیت کارشان شد». 

حدادعادل: آیا انصاف حکم نمی کند بگویند حق با کسانی بود که دلواپس بودند؟

غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس نهم نیز در سخنانی پس پایان مجلس نهم و بی نتیجه بودن لغو تحریم ها اظهارداشت: اکنون با این تحریم های جدید و پی در پی آیا انصاف حکم نمی کند بگویند حق با کسانی بود که دلواپس بودند؟ آنها که دیروز مردم رابه برجامیان و دلواپسان تقسیم میکردند و آنها را زشت ترین الفاظ اهانت میکردند، امروز چه پاسخی دارند؟

ظریف: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی "تعلیق" وجود ندارد، اشتباه از من بود

حالا محمد جواد ظریف، در جریان این نشست مجازی و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend در متن برجام گفته است: من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. در ضمائم کتاب «راز سر به مهر» همه قسمت‌هایی که نشان می‌دهد من نه تنها برجام را خوانده‌ام بلکه آن را نوشته‌ام، وجود دارد. واقعیت این است که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را بر می‌داریم و لغو و lift می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend  در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود. آنجا من سوال کردم و به من اطلاع دادند.

انتهای پیام/

نظر شما