شناسهٔ خبر: 173493 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عدم اجرای طرح زهکش مانع زیر کشت رفتن تمامی شالیزارهای گیلان شده است

ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، گفت: حدود ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری در استان گیلان وجود دارد که در زمان بارندگی با ماندابی مواجه می‌شوند و عدم زهکشی مانع از زیر کشت رفتن تمامی آنها می‌شود.

به گزارش «نماینده» ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح نظارت میدانی از استان گیلان و شهرستان آستارا، گفت: حدود ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالی زاری در استان گیلان وجود دارد که در زمان بارندگی با ماندابی مواجه می‌شوند و عدم زهکشی مانع از زیر کشت رفتن تمامی آنها می‌شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با اجرای زهکشی زمینه اقتصادی شدن فعالیت کشاورزی، انجام کشت چندگانه، کشت علوفه و توسعه کشت دوم در استان گیلان فراهم می‌شود، ادامه داد: اجرای طرح زهکشی پایداری اشتغال و بهبود وضعیت اجتماعی کشاورزان را به همراه دارد و کشاورزان می‌توانند کشت راتون برنج را داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اجرای طرح زهکشی در اراضی شالیزاری استان گیلان کشاورزان را قادر به تنوع بخشی در محصولات می‌کند، عنوان کرد: با توجه به وضعیت مناسب آب حاصل از زهکشی‌ها، می‌توانیم آن را در چرخه آبیاری مزارع استفاده کنیم. با توجه به مزایای زهکشی اجرای این طرح در اراضی شمال کشور خصوصا استان‌های گیلان و مازندران ضرورت دارد.

اعظمی با بیان اینکه در جریان این نظارت میدانی از مجتمع دسته‌بندی و بسته‌بندی کیوی در شهرستان آستارا نیز بازدید شد، گفت: حدود ۴۰۰ هزار تن کیوی در شما کشور برداشت می‌شود که ۱۵۰ هزار تن آن را کشاورزان استان گیلان تولید می‌کنند و صادرات این محصول از پایانه بندری آستارا صورت می‌گیرد، به همین دلیل توجه به واحدهای بسته‌بندی این محصول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امیدواریم با تمهیدات لازم و ارائه پیشنهادات مناسب بتوانیم از کشاورزان سراسر کشور حمایت کنیم زیرا این موضوع در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

لازم به ذکر است رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در جریان نظارت میدانی از استان گیلان خصوصا شهرستان آستارا حضور دارد.

نظر شما