شناسهٔ خبر: 169182 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

برای حل معضل کاهش جمعیت مسئولان سه قوه به میدان بیایند

محمد بیگی نائب رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی گفت: عواقب ناشی از سالمندی و کاهش جمعیت در تمام حوزه‌ها از اجتماعی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی، سیاسی و حتی نظامی یک خطر جدی است که مدتها نمی‌توان آن را جبران کرد.

به گزارش«نماینده» فاطمه محمدبیگی در مورد سقوط نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده از مرکز مطالعات راهبردی کشور نرخ رشد جمعیت در سال ۱۳۹۹ به ۰.۶درصد سقوط کرد و این کم‌ترین مقدار نرخ رشدی بود که در تاریخ کشورمان ثبت شده است، به بیانی زنگ هشدار سالمندی ایران به صدا درآمده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: شروع اپیدمی کرونا در کنار شرایط ناخوشایند اقتصادی و عدم توجه به نیازهای ابتدایی جوانان از اشتغال گرفته تا مسکن در یک دهه گذشته در کنار عدم آگاهی جوانان در خصوص ازدواج درست و گذر تعداد قابل توجهی از  جوانان از سن طلایی باروری، بی توجهی به اقتصاد در فرزنددار شدن از بیمه درمان ناباروری تا عواقب تک فرزندی و ترویج تجردگرایی همگی از جمله عواملی است که دست به دست هم داده تا نرخ رشد جمعیت در کشور کاهش پیدا کرد.

کشور در لبه پرتگاه کاهش جمعیت قرار گرفته است

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمار و ارقام جمعیتی نشان می‌دهد که کشور در لبه پرتگاه کاهش جمعیت قرار گرفته است.بر همین اساس حدود ۶ الی ۷ سال دیگر بیشتر فرصت باقی نمانده تا نرخ رشد جمعیت را به حد نرمال نزدیک کنیم .

سالمندی کشور تهدیدی برای کشور در سطح ملی و بین المللی محسوب می‌شود در این بین عواقب ناشی از سالمندی و کاهش جمعیت در تمام حوزه‌ها از اجتماعی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی یک خطر جدی برای کشور است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سالمندی تهدیدی برای کشور در سطح ملی محسوب می‌شود در این بین عواقب ناشی از سالمندی و کاهش جمعیت در تمام حوزه‌ها از اجتماعی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی یک خطر جدی برای کشور است که با هیچ چاه نفتی نمی توان آن را جبران کرد.

 محمدبیگی افزود: برای مقابله با این وضعیت، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حدود ۸۰ جلسه کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت تا دلایل کاهش جمعیت مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با ۷۴ ماده قانون نسبتا جامع و کاملی محسوب می‌شود و وظایف بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها در این قانون مشخص شده است و حمایت‌ها و مشوق‌هایی از قبیل مسکن، تسهیلات اشتغال زنان، رشد امکانات در حوزه بهداشت و درمان و پوشش بیمه‌ای ناباروری از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این قانون است.

مسئله​  جمعیتی کشور ابرچالش قرن پانزدهم

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اصلاح رفتار جمعیتی نیازمند برنامه‌های بلند مدت است و پیش بینی به نتیجه رسیدن آن  چند سال زمان می برد، بی شک مسئله جمعیتی کشور ابرچالش قرن پانزدهم خواهد بود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس یازدهم، تصریح کرد: عملکرد مسئولان در جایگاهی که هستند می‌تواند تاثیر مستقیمی در زندگی افراد جامعه داشته باشد. مسئله جمعیت در یک دهه اخیر جزو مسائل مهم بوده و باید تمام برنامه‌ها و چشم اندازهای وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی نسبت به افزایش جمعیت رویکرد مثبتی باشد. متاسفانه به دلیل عدم باور مسئولان کشور به موضوع نیروی انسانی به عنوان سرمایه اجتماعی امروزه شاهد کاهش نرخ رشد جمعیتی هستیم، برخی از قوانین افزایش جمعیت در سال‌های پیشین یا اجرایی نشده یا در نیمه راه رها شدند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای حل مشکل کاهش جمعیت تمام مسئولان سه قوه باید یکپارچه کمر همت ببندند تا معضل کاهش جمعیت کشور حل شود. تا زمانی که مشکلات اقتصادی، مسکن، اشتغال و سیستم آموزشی و فرهنگی کشور در مورد رشد جمعیت به صورت اساسی برطرف نشود مشکل کاهش جمعیت ادامه خواهد داشت.

محمدبیگی افزود: سالمندی ایران ابرچالش بزرگی خواهد بود که ابعاد کلی سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی ایران را در بر خواهد گرفت، اگر با همین سیاست‌ها پیش برویم باید در آینده نه چندان دور به تعداد مدارس موجود خانه سالمندی در کشور احداث کنیم. امیدواریم شورای محترم نگهبان هرچه سریعتر نظر خود را در خصوص قانون طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده ابلاغ کند تا به مرحله اجرایی شدن در کل کشور برسد. هرگونه تاخیر در اجرای سیاست‌های کلی جمعیت کشور قطعا زیانبار خواهد بود . 

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پدر و مادر شدن یکی از اهداف جهان خلقت بوده که به تداوم نسل می‌انجامد و انسان را به سمت اهداف بالای بشریت و کمال  هدایت می‌کند.

محمدبیگی در پایان با اشاره به اینکه عده ای به دنبال حاشیه سازی برای قانون جوانی جمعیت هستند، اعلام کرد: آنچه واضح و مبرهن است ایران به سرعت به سمت سالمندی در حال حرکت است و برای جلوگیری از این فاجعه باید جوانان امروز را دریابیم.

نظر شما