شناسهٔ خبر: 173646 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پیامدهای پیر شدن جمعیت به زودی مشخص می شود

محمد بیگی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که تعداد سالمندان دریک کشور افزایش پیدا می‌کند آن کشور با پدیده سالمند سر راهی روبرو می شود.

به گزارش «نماینده» فاطمه محمدبیگی در مورد رشد سالمندی در کشور گفت: در دو دهه اخیر با رشد چشمگیر سالمندی در کشور مواجه بودیم که این موضوع اگر به درستی برنامه ریزی نشود موجب مشکلات عدیده‌ای در راستای کنترل جمعیت سالمند کشور خواهد شد، براساس نتایج سرشماری سال ۹۵ به‌رغم افزایش متولدین در سال‌های منتهی به سرشماری ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت کاهش و میانه سنی جمعیت افزایش یافته است و اگر سال‌های گذشته رشد سالمندی به میزان ۷الی ۸ درصد بود در حال حاضر این رقم به حدود ۱۰ درصد رسیده است. پیش روی جمعیت به بالای ۹ درصد سالمندی هشداری ملی محسوب می‌شود.

رشد پدیده سالمندی در کشور با اجرای برنامه تنظیم خانواده

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز افزود: ایران ۸۰ میلیون نفری در حال ورود به پیری مطلق است. این سالمندی در سطح ملی و بین المللی یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود. متاسفانه شتاب ایران به سمت پیری در بین جوامع اطراف بی نظیر است. پدیده سالمندی در کشور از اجرای برنامه تنظیم خانواده که از ۳۵  سال گذشته شروع شد و منجر به کاهش تعداد فرزندان هر خانوار شد و به گونه‌ای که از خانواده‌های ۷ فرزندی در گذشته امروز شاهد دو فرزند و گاهی تک فرزند هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که خانواده‌های ایرانی تصمیم به کاهش فرزندآوری گرفتند، زنگ هشدار سالمندی در کشور نواخته شد، بخشی از این  کاهش جمعیت به دلیل مسائل اقتصادی و قسمتی موضوعات فرهنگی است، وضعیت کشور به لحاظ هرم سنی به گونه‌ای پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۵۰حدود ۱/۳ جمعیت کشور پیر می‌شوند و اگر بالای ۳۰ درصد جمعیت کشوری سالمند شود بی شک چرخه اقتصادی از حرکت باز می‌ایستد و شاهد رشد مشکلات متعددی نظیر مسائل اجتماعی و بهداشتی، افزایش میزان بیماری‌ها، رشد مرگ و میر و.. خواهیم بود. رشد سالمندی در کشور برابر با کاهش نیروی کار خواهد بود و این کاهش سرمایه اجتماعی فعال بی شک پیامدهای غیر قابل جبرانی از اجتماعی گرفته تا فرهنگی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

سالمندی کشور تهدید برای ورشکستگی صندوق‌ها بازنشستگی

وی ادامه داد: جمعیت کشور در حال حاضر به سالمندی قطعی نرسیده است اما با تمام این تفاسیر زمزمه ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی را در آینده نه چندان دور می‌شنویم که اگر جمعیت فعال کشور به سن سالمندی قطعی برسند، هزینه‌ای که این صندوق‌ها باید پرداخت کنند بیشتر خواهد بود و همین موضوع یک چالش اقتصادی و مالی برای کشور خواهد بود. در حالی که در خانواده‌های دارای چند فرزند بعد از دو دهه با ورود افراد به بازار کار و صحنه اجتماع هم شور نشاط جوانی در جامعه دیده خواهد شد و هم صندوق‌های بیمه از طریق نیروهای جوان تغذیه خواهد شد.  

سالمند سرراهی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست

عضو فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: زمانی که تعداد سالمندان در یک کشور افزایش پیدا می‌کند آن کشور با پدیده سالمند سرراهی روبرو خواهد بود، البته در جامعه ما این موضوع مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما است. فرهنگ ایرانی احترام به سالمندان را یک ارزش می داند و دین مبین اسلام بارها به این موضوع در قالب آیات و احادیث متفاوت تاکید می‌کند. اکثر خانواده‌های ایرانی نگهداری از پدر و مادر سالمند خود را یک وظیفه دانسته و آنان را برکات زندگی خود قلمداد می‌کنند. 

تنهایی سالمندان فردا از عواقب تک فرزندی امروز است

محمدبیگی اظهار کرد: با کاهش جمعیت و افزایش سالمندی احتمال این وجود دارد که با تنهایی سالمندان در خانه روبرو باشیم که این تنهایی بی شک سالخوردگان را آزار خواهد داد. تک فرزندی موجب خسارت‌های جبران ناپذیری در آینده همان خانواده‌ها می‌شود. تامین امکانات مادی و رفاهی برای جمعیتی که به سمت سالمندی حرکت کرده، قطعا برای دولت هزینه بسیاری خواهد داشت.

سالمندی هزینه دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص رشد جمعیت سالمند کشور، دولت باید به فکر افزایش پزشکان متخصص در حوزه سالمندی در کشور باشد و پرستارانی را برای نگهداری از سالمندان پرورش دهدو همچنین باید در اندیشه افزایش بسترهای خدمات دهی به سالمندان نظیر حقوق بازنشستگی، خدمات بیمه درمانی، توانبخشی و... باشیم.

رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با بیان اینکه اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد در سال های آینده متولدین دهه ۵۰ و  ۶۰ اولین قربانیان بحران  سالمندی کشور خواهند بود، ادامه داد: بحران سالمندی کشور یک مسئله قابل پیش بینی است، از دولتمردان درخواست دارم وزارتخانه‌های مرتبط مثل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و  صندوق‌های بازنشستگی و بیمه با برگزاری جلسات متعددی با مجلس شورای اسلامی چاره ای برای این بحران بیندیشند. 

نظر شما