شناسهٔ خبر: 156937 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«نقی علیوند»در گفت و گو با «نماینده» مطرح کرد

سوء‌مدیریت، دلیل مهاجرت

نقی علیوند رئیس شورای شهر قدس رئیس شورای اسلامی شهر قدس گفت: نیازهای مردم با توجه به مناطق مختلف شهر متفاوت است. مناطق کم‌برخوردار نیاز به سرانه‌های مذهبی، فضای سبز، فضای آموزشی، آسفالت معابر، فاضلاب شهری داشته و در مناطق برخوردار یکی از مطالبات مردمی داشتن سینما است

به گزارش «نماینده» متأسفانه اغلب مهاجرت‌هایی که به سمت شهرهای بزرگ صورت می‌گیرد به دلیل کمبود امکانات و لوازم اولیه رفاهی در مناطق شهری کوچک است و این امر تنها به ایران ختم نمی‌شود. وقتی مردم به‌سوی شهرهای بزرگ و دارای امکانات رفاهی بالاتر مهاجرت می‌کنند باعث می‌شوند دولت‌ها و مسئولین شهری با مشکلاتی ازجمله تراکم بالای جمعیت، دسترسی محدود افراد به خدمات شهری، ترافیک، چند برابر شدن انتظارات ساکنین، محدودتر شدن امکانات برای ساکنان شهرها و... مواجه شوند.

شهرستان قدس با جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفر در مساحتی حدود ۲۷۰۰ هکتار واقع شده است که با توجه به مهاجرت‌های معکوس و مستقیم به این شهر، افزایش سرانه‌های مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی و فضای سبز ضروری است. به‌واسطۀ اسکان مهاجرین به این منطقه و پیشگیری از حاشیه‌نشینی و بهسازی بافت‌های فرسوده، زمینی به مساحت ۳۳ هکتار جهت ساخت ساختمان‌های مسکونی در نظر گرفته شده است.

در رابطه با مسائل مختلف حوزۀ شهری با «نقی علیوند» رئیس شورای اسلامی شهر قدس به گفت‌وگو نشسته‌ایم. علیوند با بیان این‌که شهر قدس با مهاجرت معکوس روبه‌رو است، می‌گوید: کسانی که به تهران مهاجرت کرده‌اند اکنون به شهرقدس بازمی‌گردند.

رئیس شورای اسلامی شهر قدس معتقد است نیازهای مردم با توجه به مناطق مختلف شهر متفاوت است. مناطق کم‌برخوردار نیاز به سرانه‌های مذهبی، فضای سبز، فضای آموزشی، آسفالت معابر، فاضلاب شهری داشته و در مناطق برخوردار یکی از مطالبات مردمی داشتن سینما است.

مشروح مصاحبۀ «نماینده» با «نقی علیوند» را در ادامه بخوانید:

* نظر شما دربارۀ لایحۀ مالیات بر ارزش‌افزوده که روال تصویب خود را در مجلس طی می‌کند، چیست؟

بحث ارزش‌افزوده امروزه در کشور جاافتاده است و بخشی از درآمد شهرداری‌ها شده است. مطمئناً اگر ارزش‌افزوده از درآمد شهرداری‌ها کسر شود، شهرداری‌ها با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. ارزش‌افزوده از مصرف‌کننده دریافت می‌شود و ارتباطی به تولیدکننده ندارد و شورای اسلامی شهر قدس مخالف حذف لایحۀ مالیات بر ارزش‌افزوده است.

* با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در زمینۀ مسائل مالی برای افراد و نهادها وجود دارد، مجموعۀ شهرداری و شورای اسلامی در کدامیک از بخش‌های درآمدی خود با عدم تحقق مواجه شده است؟

از دیدگاه اقتصادی، بیشتر مؤسسات، نهادها و بنگاه‌ها با مشکل مواجه هستند. شهرداری قدس روندی روبه‌جلو در پیش گرفته است. سال ۹۶ مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه محقق شده و در سال ۹۷ مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی انجام شد که به ۲۳۸ میلیارد تومان رسید. بر همین مبنا برای سال ۹۸ نزدیک به مبلغ ۳۰۰ میلیارد بودجه پیش‌بینی شده است و تاکنون با هیچ‌یک از بخش‌های درآمدی با مشکل مواجه نشده‌ایم و روندی روبه‌جلو را تجربه می‌کنیم.

* مهم‌ترین خواستۀ مردم منطقه از مسئولان محلی را چه می‌دانید و برای انجام این خواسته چه باید کرد؟

نیازهای مردم با توجه به مناطق مختلف شهر متفاوت است. مناطق کم‌برخوردار نیاز به سرانه‌های مذهبی، فضای سبز، فضای آموزشی، آسفالت معابر، فاضلاب شهری داشته و در مناطق برخوردار یکی از مطالبات مردمی داشتن سینما است. نیاز اولیه هنوز در شهر به درجۀ رضایت نرسیده است. شهرقدس علیرغم محدود بودن مساحت و کوچک‌ترین شهرستان از لحاظ محدودۀ جغرافیایی در کشور، با جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر، از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران است که در مساحت ۲۷۰۰ هکتاری ساکن هستند.

درواقع اگر نقاط بدون سکونت را از کل مساحت کم کنیم، این جمعیت در مساحت حدود ۱۴۰۰ هکتار سکونت دارند؛ بنابراین بیشترین تراکم جمعیتی در شهرستان قدس است و در استان تهران حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در هر هکتار زندگی می‌کنند ولی در این شهر حدود ۶۰۰ نفر در هر هکتار زندگی می‌کنند و این یکی از معضلات شهر است. قسمتی از جمعیت، این شهر را به‌عنوان خوابگاه انتخاب کرده‌اند. حدود ۸۰ هزار خودرو در ساعات صبح از شهر خارج و عصر به شهر وارد می‌شوند.

* طی سال‌های اخیر برای اینکه در مجموعه‌های کاری وابسته به شورا و شهرداری از محصولات ایرانی و تولیدات ملی خریداری و استفاده شود، مصوبه‌ای داشته‌اید؟ آیا نظارت داشته‌اید که تا چه میزان این مصوبات عملیاتی شده؟

سال ۹۷ طرحی با عنوان حمایت از تولید داخلی در تاریخ ۱۸ فروردین با امضای ۹ نفر از اعضای شورای اسلامی تصویب شد که در آن طرح شهرداری ملزم به خرید کالاهای داخلی بود.

بسیاری از کالاهایی که جایگزین داخلی آنها وجود دارد و کالاهایی که داخل شهر تولید می‌شود در همین شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال در ساخت ساختمان و پروژه‌های عمرانی از تولیدات و مصالح تولیدی داخل منطقه استفاده می‌شود.

* معمولاً شهرهای نزدیک مراکز استان‌ها مقصدی برای حاشیه‌نشینی است و زمینۀ بروز آسیب‌های اجتماعی در این مناطق وجود دارد. برای پیشگیری از ایجاد حاشیه‌نشینی و چنین مهاجرت‌هایی چه باید کرد؟

بر اثر سوء‌مدیریت، مهاجرت‌هایی از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و پایتخت ایجاد شده و به اشباع رسیده است. مهاجرت به شهرهایی که شرایط مردم آن از نظر اقتصادی مناسب نیست و نمی‌توانند پاسخگوی اجارۀ ملک و مسائل اقتصادی باشند، تقریباً این نوع مهاجرت محدودتر شده است؛ اما با مهاجرت معکوس روبه‌رو هستیم و از تهران به شهرقدس و حاشیۀ تهران مهاجرت صورت می‌گیرد.

طبق آمار آموزش و پروش منطقه، هرسال حدود ۱۵۰۰ نفر به تعداد دانش آموزان افزوده می‌شود. این امر از یک‌سو معضل و از سوی دیگر کمک‌کننده به ارتقاء کیفیت سطح فرهنگی است. از آنجا که هرسال مهاجرت‌ها روند افزایشی دارد، ۵ قطعه زمین به آموزش و پرورش تحویل داده شده است.

در بخش ساماندهی بافت فرسوده به‌دلیل برخی مسائل و قوانین، رسیدن به اهداف میسر نشد و نوسازی این بافت در برنامه قرار گرفته است تا با افزایش سرانه‌ها توانایی مقابله با حوادث غیرمترقبه را داشته باشیم.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. مهاجرین روستاها بیشتر در مناطق کم‌برخوردار و مهاجرین تهران در مناطق برخوردار ساکن می‌شوند؛ بنابراین تأمین سرانه‌ها در شهرستان قدس اهمیت دارد. بر همین اساس زمینی به مساحت ۳۳ هکتار برای ساخت ساختمان و انتقال ساکنان بافت فرسوده به این قسمت در دستور کار قرار گرفته که حدود ۱۸ هکتار آن متعلق به شهرداری است و منتظر جوابیۀ آب منطقه‌ای و اعمال مادۀ ۵ آن هستیم.

محدودیت‌ مهاجرت بر عهدۀ شورا و شهرداری نیست. محدودیت معضلات خود را به‌دنبال دارد و باید زمینه را برای ایجاد فضای لازم جهت اقامت و همشهری بودن شهروندان جدید فراهم کرد.

* در بخش فرهنگی و ورزشی چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟

در بخش فرهنگی، سه فرهنگسرا در حال اتمام کار است که در مناطق سرخه‌حصار، شهرک عزیزی و خیابان استقلال قرار گرفته‌اند. در بخش ورزشی مناطق کم‌برخوردار بیشتر موردتوجه است. ساخت سالن کشتی در مجموعۀ زمین فوتبال محمدآباد رو به اتمام است و سه سالن ورزشی دیگر نیز جهت افزایش سرانه‌های ورزشی در دستور کار قرار گرفته است

نظر شما