شناسهٔ خبر: 156354 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس» در گفت‌وگو با «نماینده»:

در همه حوزه ها اسناد توسعه داریم

سالک سالک گفت: علت اجرا شدن سند ۲۰۳۰ در وزارت ارتباطات را نمی‌دانم، باید از خود آقای وزیر سؤال شود. شاید آن‌ها ملاحظات بین‌المللی را بیان بکنند که من این موضوع را قبول ندارم. ما نباید مصلحت داخلی را قربانی ملاحظات بین‌المللی کنیم.

به گزارش «نماینده» ، ۲۳ روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی کسانی را که برای اجرای سند ۲۰۳۰ تلاش می‌کنند، تقی‌زاده‌های امروزی معرفی کردند، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در ۲۳ فروردین‌ماه سال جاری که به‌منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس سران جامعۀ اطلاعاتی عازم ژنو شده بود، آنجا از اجرای این سند در وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران خبر داد؛ خبری بسیار مهم که در بین اخبار سیلاب استان‌های کشور گم شد. در این راستا «نماینده» گفت‌وگویی با «احمد سالک» نمایندۀ اصفهان در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می‌آید:

*وزیر ارتباطات در فرودین‌ماه گزارشی در یک نشست بین‌المللی ارائه داد که ایران در حال اجرای سند ۲۰۳۰ در حوزۀ ارتباطات است. خواستم بدانم علت اجرا شدن این سند در ارتباطات چیست؟ و چه چیزی در پشت پرده وجود دارد؟

من نکته‌ای را قبل از ورود به این مطلب عرض کنم. استکبار جهانی وقتی متوجه شد که از طریق جنگ نظامی، تحریم‌های اقتصادی، انحراف مسائل سیاسی، جریان‌سازی و ایجاد شبکۀ نفوذ در داخل کشور به‌جایی نمی‌رسد، به‌سمت تنظیم قراردادهای بین‌المللی رفت. خب این موضوع یک وجاهت جهانی دارد و بعد هم کشورهای زیادی به این نوع قراردادها و اسناد پیوسته‌اند.

اگر ایران به این مسائل توجه نکند، تحت فشار بین‌المللی قرار خواهد گرفت، اسنادی از این قبیل مانند قرارداد IPC که برای کنترل انرژی و یا قرارداد FATF که برای کنترل مسائل مالی است. قراردادهای دیگر بین‌المللی و تجاری‌سازی جهانی، قرارداد کنترل موشکی و مسائلی از این مقوله نیز هست و از همه مهم‌تر سند استعماری ۲۰۳۰ است که برای کنترل مسائل آموزشی در آموزش و پرورش و مراکز آموزشی، بهداشت، درمان، علوم و مسائل دیگر وجود دارد.

البته مقام معظم رهبری با این سند خطرناک ۲۰۳۰  کاملاً برخورد کردند و مجلس هم همین‌طور. بعد از آن آموزش و پرورش اعلام کرد که به‌هیچ‌وجه این سند در این وزارتخانه اجرا نمی‌شود و اگر کسی مورد دارد بگوید که مواردی منعکس شد و برخوردهای لازم صورت گرفت.

* آیا این اقدام وزارت ارتباطات عمدی است؟

اجرا شدن این سند در وزارت ارتباطات و فضای مجازی متأسفانه مسئله‌ای عمیق‌تر از این حرف‌هاست. دو سه کار باید اینجا صورت بگیرد؛ یک: فضای مجازی باید مدیریت بومی پیدا کند و متناسب با ارزش‌های انقلاب باشد کمااینکه تمام کشورها این کار را کرده‌اند؛ یعنی اگر چیزی خلاف مسائلشان باشد قطع و یا محدود می‌کنند. ولی یک سؤال اینجا مطرح هست که چرا تلگرام هنوز قطع نشده است؟ چرا تقویت پیام‌رسان‌های داخلی برای هجرت حدود ۴۰ میلیون نفر به‌سمت پیام‌رسان‌های داخلی عملیاتی نشده است؟ چرا شبکۀ ملی اطلاعات ساماندهی نشده است؟ هر وقت دراین‌باره سؤال می‌شود آقایان می‌گویند دو فازش حل شده است ولی هنوز خبری از آن‌ نیست. این موضوع جای سؤال دارد. چرا وزارت ارتباطات بعضاً با این نوع مسائل به‌گونه‌ای عمل می‌کند که دشمن هم همین را می‌خواهد؛ مثلاً در بحث فضای مجازی باید مدیریت بومی ‌شود و یا سیاست‌های تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون‌های ذی‌ربط شورای عالی فضای مجازی ازجمله کمیسیون امنیت فضای مجازی باید اجرا بشودکه ما شاهد هستیم که هیچ ترتیب اثری داده نمی‌شود.

* مجلس و شورای عالی فضای مجازی چرا در مقابل این اقدام وزارت ارتباطات سکوت کرده‌اند؟

نه! من این را قبول ندارم که سکوت کرده‌اند. اگر این قضیه درست باشد قطعاً ایشان محکوم است. در این موضوع شک نکنید! اینکه می‌گویید کسی برخورد نکرده است، نادرست است. من عضو کمیسیون امنیت فضای مجازی هستم و شاهد آن هستم که دوستان مصوباتشان چگونه است و از وزارت ارتباطات و هم دستگاه‌های ذی‌ربط بازخواست می‌شود و قطعاً در برابر کوتاهی آن‌ها برخورد می‌شود و تذکر هم داده می‌شود.

* ما در کشور در تمام حوزه‌ها اسناد توسعه‌ای داریم، بااین‌وجود چرا وزارت ارتباطات رو به اجرای سندهایی مثل ۲۰۳۰ آورده است؟

بله. در تمام حوزه‌ها در کشور سند داریم. علت اجرا شدن سند ۲۰۳۰ در وزارت ارتباطات را نمی‌دانم، باید از خود آقای وزیر سؤال شود. شاید آن‌ها ملاحظات بین‌المللی را بیان بکنند که من این موضوع را قبول ندارم. ما نباید مصلحت داخلی را قربانی ملاحظات بین‌المللی کنیم. اگر مدیریت و حاکمیت بر مسائل فضای مجازی را از دست بدهیم، همه‌چیز را از دست می‌دهیم. نباید تابع اسناد بیگانه باشیم، ما باید موضع خودمان را داشته باشیم؛ مبتنی بر سیاست‌های بالادستی که ابلاغیۀ مقام معظم رهبری و اسناد خودمان. اگر هم چنین چیزی از زبان وزیر ایراد شده باشد که گفته است من سند ۲۰۳۰ را دارم اجرا می‌کنم محکوم است. من با صراحت عرض می‌کنم که این موضوع محکوم است.

* یعنی مجلس در این زمینه کاری انجام خواهد داد؟

امیدوارم! من در کمیسیون فرهنگی دنبال این موضوع هستم و در راستای این موضوع اعتراضات خود را بیان می‌کنم، امیدوارم به نتیجه برسد.

نظر شما