شناسهٔ خبر: 156316 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» در گفت‌وگو با «نماینده»:

جهرمی مروج ۲۰۳۰ شده است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی431 حاجی دلیگانی گفت: چرا وزیر جمهوری اسلامی علی‌رغم اینکه علم دارد که این سند، یک سند کفرآمیز و خلاف مبانی دینی و مذهبی و انقلابی ماست و علی‌رغم دانستن این مسائل به‌نوعی مبلغ این سند شده و در حال ترویج کردن آن است

به گزارش «نماینده» ،   این روزها دشمن با افزایش قدرت و نفوذ خود تلاش می‌کند با توسعۀ اینترنت و گسترش فضای مجازی نقش حاکمیت را در مدیریت کشورها کاهش دهد و از طرفی به‌دلیل استفادۀ بیشتر جوانان و نوجوانان از این فضا، برای آن‌ها دام پهن کرده و درصدد است از راه‌های مختلف بر عقاید و باورهای آن‌ها تأثیر گذاشته و به‌نوعی خط مقدم دفاعی ایران را که همین جوانان و نوجوانان هستند، بشکند. یکی از راه‌های نفوذ استکبار از طریق فضای مجازی همین سند ۲۰۳۰ است که متأسفانه توسط برخی از مسئولین در کشور در حال اجراست و این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها در این خصوص هشدار داده‌اند. در همین راستا «نماینده» گفت‌وگویی با «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» نمایندۀ شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می‌آید:

** چرا بعد از تأکیدات رهبری، وزیر این را به‌صراحت اعلام کرده که در حال اجرای سند ۲۰۳۰ در ایران است؟

متأسفانه وزارت ارتباطات یک سری اقدامات عمدی انجام می‌دهد. سند ۲۰۳۰ زمانی که در هیئت دولت مصوبه شد با اخطار جدی رهبری مواجه شد و حضرت آقا دستور به لغو آن دادند. ظاهراً این سند از دستور دولت خارج شده است. سند ۲۰۳۰ مختص آموزش و پرورش نیست بلکه در ابعاد و دستگاه‌های مختلف است؛ یعنی حتی مربوط به آموزش‌هایی که توسط وزارت بهداشت و درمان، وزارت علوم، حتی کار و دیگر مجموعه‌ها و ازجمله ارتباطات را شامل می‌شود.

متأسفانه آقای جهرمی به یک حالتی دچار شده است که فکر می‌کند در جایی خبری هست؛ اما مطمئناً راهی را می‌رود که جز سقوط هم برای خودش و هم برای افراد دیگری که همراهی‌اش می‌کنند چیز دیگری نیست. ایشان به‌نوعی استشمام می‌شود که دنبال کاندیداتوری برای جایگاه‌های بالاتر از وزارت هستند. به‌نظر می‌رسد که به‌نوعی شعارهایی هم از درون همین سند ۲۰۳۰ درمی‌آید که برای برخی از گروه‌های هدف جامعه‌ ازجمله زنان و جوانان می‌تواند خوب باشد که استفاده کند تا به مقصود نهایی خود برسد.

بنده وقتی مطالب ایشان را دربارۀ اجرا کردن سند ۲۰۳۰ شنیدم متأثر شدم و برای رسیدگی به این موضوع طرح سؤالی از ایشان انجام داده‌ام، که چرا وزیر جمهوری اسلامی علی‌رغم اینکه علم دارد که این سند، یک سند کفرآمیز و خلاف مبانی دینی و مذهبی و انقلابی ماست و علی‌رغم دانستن این مسائل به‌نوعی مبلغ این سند شده و در حال ترویج کردن آن است.

* شاید بگویند که سندی در این باره در کشور نداریم و چون کشور نباید از دیگر کشورها عقب بماند، دنبال اجرای ۲۰۳۰ هستند؟ آیا شبیه چنین سندهایی در درون کشور هست؟

ما سندهایی در هر زمینه‌ای که لازم باشد در کشور داریم. ضمن اینکه اگر هم سندی نداشته باشیم مسئولش همان وزرایی هستند که متولی آن بخش‌ها هستند و باید بر اساس اسناد بالادستی سندهایی را تهیه کنند. یا با مراجعه‌ به شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین شورای عالی فضای مجازی از آن‌ها درخواست سند کنند تا ‌بتوانند در این جهت راه‌گشا و ملاک حرکت قرار بگیرد.

* ممکن است توجیه دیگرشان این باشد که سند ۲۰۳۰ فقط در حوزۀ آموزش و پرورش مضر است و در حوزۀ ارتباطات این‌طور نباشد و باعث پیشرفت کشور باشد؟

خیر، من که عرض کردم این سند در همۀ حوزه‌ها مضر است. چون این سند در واقع جاده‌صاف‌کنی برای استقرار ارزش‌های غربی و آمریکایی در دنیا به‌جای ارزش‌های دینی و ملی و سنتی ملل مختلف جهان است؛ پس بنابراین سندی است که هر قسمتش در ایران اجرایی شود، دقیقاً مغایر مبانی و ارزش‌های اجتماعی ماست؛ بنابراین در هیچ‌کدام از بخش‌ها نمی‌توانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم.

* در این قضایا مجلس کوتاهی نکرده است؟ مثلاً وزیر را بازخواست کند؟

متولی این موضوع طبیعتاً‌ کمیسیون فرهنگی و یا کمیسیون آموزش است که الآن* هر دو کمیسیون وضعیتی دارند که شاید حساسیت لازم را نسبت به این موضوعات نداشته باشند؛ بنابراین بنده طرح سؤالی از ایشان انجام داده‌ام که در فرآیند رسیدگی است. ایشان بایستی نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشند.

* یعنی ما این جدیت را در مجلس خواهیم دید که وزیر را بازخواست کند؟

صد درصد، من بارها سوالاتی از ایشان داشتم؛ مثلاً سؤالی دربارۀ عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و عدم ایجاد این شبکه در کشور که ایشان یک‌سری توضیحاتی را دادند؛ ولی من از جواب ایشان قانع نشدم و این سؤال در نوبت صحن علنی قرار دارد.

پی‌نوشت:

این گفت‌وگو در تاریخ ۱۲ خرداد ماه و قبل از برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسۀ کمیسیون‌های آموزش و فرهنگی انجام شده است.


اخبار مرتبط:

شهریاری«شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت» علت تمایل برخی مسئولان به اجرای ۲۰۳۰ را غرب‌زدگی و خودباختگی دانست

وزیر باید به مجلس توضیح دهد

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

حسینی کیا/2«حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس» در گفت‌وگو با «نماینده»:

الزام وزارتخانه، به گسترش زیرساخت ها براساس اسلام

نظر شما