شناسهٔ خبر: 143466 - سرویس «نماینده کاغذی»
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

امیر خجسته «رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری» در گفت‌وگو با «نماینده»:

باید مقابل سیاسی کردن مبارزه با فساد بایستیم

خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری با بیان اینکه همه باید مقابل سیاسی کردن فساد و مبارزه با آن بایستیم، گفت: بنابراین دولت باید گزارش بدهد که در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی چه کاری انجام داده است؛ مردم باید به صورت ملموس این مبارزه را حس کنند.

ماهنامه «نماینده» - امیر خجسته» نماینده مردم همدان در ادوار نهم و دهم مجلس است که ریاست «فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری» را برعهده دارد.

مشروح گفت‌وگوی «نماینده» با این نماینده مجلس دهم را در ادامه بخوانید:

* به‌عنوان یک نماینده مجلس دهم، عملکرد مسئولان مبارزه با فساد در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نمایندگان دو وظیفه دارند؛ یکی قانون‌گذاری و دوم نظارت است، نمایندگان در قانون‌گذاری کار خودشان را انجام دادند. در ۱۰۰ سال اخیر بیش از ۱۲ هزار قانون وضع شده و ما در حال حاضر نیاز به قوانین نداریم. البته از میان طرح‌ها و لوایح که وجود دارد، آنهایی که اضطراری است، اشکالی ندارد تصویب شود، ولی در بُعد قانون در ۱۰۰ سال اخیر به خوبی کار شده است؛ آنچه امروز مهم است، بحث نظارت است که یک وظیفه ذاتی مجلس است؛ درحالی‌که متأسفانه نظارت به‌معنای واقعی انجام نشده است.

نمایندگان اجازه دارند در مسائل کوچک و بزرگ کشور اظهارنظر کنند و باید از دستگاه‌های نظارتی دیگر هم بخواهند که در تمام امور به‌خصوص در بحث نظارت بر مبارزه با مفاسد اقتصادی که بحثی بسیار مهم است، ورود کنند. یکی از مهم‌ترین فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی به نمایندگان دوره قبل این بود: «آن روزی که بنده مسئله مبارزه با فساد را گفتم، توقعم این بود که مجلس شورای اسلامی سینه سپر کند و جلو بیاید و در این میدان حرکت کند تا ما دیگر احتیاج نداشته باشیم دنبال کنیم؛ اما متأسفانه این‌طور نشد. آنها نکردند، شما بکنید.» لذا قطعاً فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در برابر این افراد سینه سپر کرده و می‌ایستد. کشور ما باید از آلودگی‌ها و فساد به دور باشد که متأسفانه دیده می‌شود این‌طور نیست و فساد در کشور به صورت شبکه‌ای، سیستمی و باندی شده است.

* یکی از مصادیق فساد اقتصادی، همین مؤسسات مالی اعتباری هستند که سپرده مردم در اختیارشان است. در این خصوص چه کاری انجام شده است؟

در حال حاضر در مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها شاهدیم که اتفاق‌های عجیب و غریبی رخ داده است، به‌خصوص مؤسساتی که خصوصی هستند، پول و سپرده مردم را جمع کرده، در کار برج‌سازی و تجاری‌سازی وارد شده‌اند و مبالغ را نیز به این طرف و آن طرف و خارج از کشور برده‌اند. در نهایت متأسفانه شاهدیم که سپرده‌گذاران مؤسساتی از قبیل کاسپین، وحدت و البرز ایرانیان صدایشان درآمده است و اینها اتفاق‌هایی است که یکی پس از دیگری در حال رخ دادن است.

البته من نمی‌خواهم بگویم که چه اتفاق‌هایی برای بانک‌های دیگر افتاده است، چرا که سؤال بنده از وزیر امور اقتصاد و دارایی و مدیرکل بانک مرکزی است که آیا شما این مسائل را ندیده‌اید، چشمتان کار نمی‌کرد؟ نباید بانک‌های غیر قانونی تشکیل شوند و پول‌های مردم را جمع کنند یا بانک‌های قانونی مجوز بگیرند و پول مردم را جمع کنند و شما(وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی) هیچ نظارتی بر اینها نداشته باشید که پول یا سپرده مردم را در برج‌سازی هزینه کنند! مثلاً بانک سرمایه ۱۶ هزار میلیارد تومان از پول‌ و سپرده مردم را صرف مسائل مختلف کرده یا بانک دی به طریق دیگر یا بانک‌های دیگر که ورشکسته شدند و در پی آن مردم معترض شده و مقابل نهادهای قانونی تجمع کردند. سؤال اینجاست که چرا نظارتی وجود نداشته است.

در حال حاضر یکی از ابرچالش‌های نظام اقتصادی، مؤسسه‌های مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی و دولتی است که پول مردم را جمع کرده‌اند، اما نظام و حاکمیت باید پول مردم را از بیت‌المال بدهند که این مسئله خلاف است و مسئولان کشور با این مسائل برخورد درستی نکرده‌اند. با توجه به اینکه یکی از وظایف مجلس نظارت است، باید این وظیفه در قبال بانک‌ها انجام شود؛ البته امروز مجلس به‌خوبی ورود پیدا کرده و ما به‌شدت با آنها برخورد می‌کنیم و مدام دنبال این هستیم که سپرده‌های مردم برگردانده شود.

شبکه‌هایی که سال‌ها در امنیت بودند، امروز به‌عنوان مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، هر بلایی خواستند به سر مردم آوردند. همچنین عده‌ای زن و بچه خودشان را بر سر کار آوردند که نمی‌توان مقابل آنها ایستاد و حقوق مردم را مطالبه کرد؛ در این راستا مجلس با همکاری برخی دستگاه‌های نظارتی ورود کردند. با اتفاقی که در حال حاضر برای مؤسسه‌های مالی و اعتباری رخ داده، مردم در شرایط سختی به سر می‌برند. خانواده‌ای که به سختی زندگی می‌کرده، سرمایه خود را به بانک سپرده و پس از مدتی که سود پرداخت شده، سپس سرمایه‌ آن فرد از دستش رفته است و امروز کسی پاسخگو نیست.

* امروزه جلساتی برای حل این مشکل در سطح رؤسای قوا برگزار می‌شود. برگزاری این جلسات را مؤثر می‌دانید؟

به‌هرحال مؤسسه‌های مالی و اعتباری، فاجعه بزرگی هستند که در کشور نگرانی برای مسئولین ایجاد کرده‌اند و در راستای حل مشکلات جلسات اضطراری تشکیل شده است، اما بهتر بود این جلسات قبل از آنکه سرمایه مردم از دست برود، تشکیل می‌شد؛ ما به‌عنوان فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی خواستار تشکیل و ادامه این جلسات هستیم، همچنین از آقای «سیف» سؤال کرده‌ایم و در چند روز آینده نیز در مجلس این مسئله را مطرح می‌کنیم که باید ایشان و وزیر اقتصاد پاسخگو باشند که چرا نظارتی صورت نگرفته است.

اگر امروز مجلس نظارت خودش را به‌معنای واقعی انجام دهد، چنین اتفاق‌هایی در آینده رخ نمی‌دهد. ما وظیفه قانون‌گذاری را به‌اندازه کافی انجام داده‌ایم و الان باید روی بحث مفاسد تمرکز کنیم. بنده به بحث عملیات گمرکی ورود کرده‌ و شبانه‌روز با تیم فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی که هدف آن ریشه‌کن کردن فساد و عملکرد پاک است، این مسئله را پیگیری کرده‌ام.

* مبارزه‌کنندگان با فساد اقتصادی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

مردم به بنده می‌گویند چرا به‌عنوان نماینده مردم حرفی نمی‌زنید! در جواب می‌گویم که حرف می‌زنم، مگر ما آلوده هستیم یا ریگی در کفشمان است که حرف نزنیم!؟ به نظر من نمی‌شود با دستمال کثیف، شیشه کثیف را پاک کرد و قطعاً کسانی باید کار مبارزه با مفاسد را انجام دهند که پاک بوده، آلوده نشده باشند و فریاد بزنند! وگرنه شبکه‌های اقتصادی، جاهای مختلف را آلوده می‌کنند.

مجلس امید مردم است و از قوه نظارت خود باید استفاده کند و محکم با سران مفاسد اقتصادی، برخورد کرده و رعب و وحشت ایجاد کند. وقتی اسم مجلس و ورود آن می‌آید، باید مفسدین اقتصادی به وحشت بیفتند. مواردی هست که برخی از این افراد دنبال مذاکره با نمایندگان هستند، درحالی‌که ما صحبتی با آنها نداریم و صحبت ما در صحن علنی مجلس و رسانه‌های جمعی است. بعضی از همین آقایان گفتند که هیچ مشکلی ندارند، حرف بنده هم این است که به صداوسیما بیایند تا مدارک را به آنها نشان بدهیم، مدارکی که به دادگاه و سران سه قوه ارائه شده است.

* درباره این مدارک بیشتر توضیح می‌دهید؟

بنده اخیراً در قوه قضائیه حضور پیدا کردم و نامه ۱۳ نفری که تمام یا غالب بانک‌ها را غارت کردند را به دوستان داده‌ام و از قوه قضائیه، مجلس، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس خواستم تا به این مسئله ورود پیدا کنند و خونسرد نباشند. امروز بزرگترین جهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و بزرگترین جنگ ما نیز جنگ با مفسدین اقتصادی است؛ پایه‌های نظام مانند موریانه توسط این افراد در حال خورده شدن هستند که قابل تحمل نیست. یکی از جاهایی که فساد در آن غوغا می‌کند، گمرک است. شبکه‌های مافیا در حال حاضر در گمرک دست و پا می‌زنند و مدیریت می‌کنند؛ البته کارمندان گمرک خوب و زحمتکش هستند و از مافیای فساد نیز رنج می‌برند. بنده در حال حاضر پرونده گمرک را بررسی می‌کنم. دل انسان به درد می‌آید که می‌بیند مردم در شرایط سخت از نظام دفاع می‌کنند. در تمام جبهه‌ها، نظام، انقلاب، شهدا و مدافعین حرم ورود پیدا می‌کنند و جانشان و پولشان را می‌دهند. اما عده‌ای غارت‌گر بیت‌المال در کشور پیدا شده‌اند که حمله می‌کنند و حاشیه امنی هم ایجاد شده است.

* مجلس برای مبارزه با فساد کاری کرده است؟

فکر می‌کنم مجلس به‌تازگی خیز خوبی برداشته است. صحبت‌هایی که انجام می‌شود، نشان می‌دهد یک حرکت و نهضت خوبی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی است که امید می‌رود بتوانیم با این حرکت به نتیجه برسیم؛ امروز جهاد بزرگ، ایستادگی در مقابل مفاسد اقتصادی است.

ما از آمریکا، اسرائیل و هیچ قدرت استکباری ضربه نمی‌خوریم، چرا که ضربه ما از طرف مفاسد اقتصادی است و آسیبی که به ما وارد می‌شود، از طریق همین کانال است که امیدوارم با خیز و جهشی که ایجاد شده و با قدرتی که مجلس حرکت می‌کند، بتوانیم یکی پس از دیگری این مسائل را تعیین تکلیف کنیم. بنده از قوه قضائیه خواستم که دادگاه ویژه‌ای برای این مفاسد تعیین تکلیف کند.

هرگونه مسائل امنیتی که در کشور اتفاق می‌افتد، دستگاه‌های نظارتی باید مقتدرانه وارد شوند و نباید تحت فشار سیاسی قرار گیرند. هیچ قدرتی نمی‌تواند به دستگاه نظارتی ما فشار بیاورد. بنده از دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات تشکر می‌کنم که کارهای خوبی انجام داده‌اند و خواستار این هستم که این دستگاه‌ها مقتدرانه بایستند چون مجلس پشت این دستگاه‌هاست و دولت هم باید به این مسئله کمک کرده و قوه قضائیه هم باید به شدت حمایت کند که این مسائل را سریعاً تعیین تکلیف کنند. ما یک کشور مسلمان هستیم و نباید عده‌ای غارت‌گر رشد کرده و شبکه تأسیس کنند که با این شبکه بخواهند یأس و ناامیدی در مردم ایجاد کنند؛ لذا بنده فکر می‌کنم اتفاق خوبی در حال رخ دادن است و آن هم خیزش مجلس برای مبارزه با مفاسد اقتصادی است.

* اگر پرونده‌ای را برای رسیدگی به قوه قضائیه ارائه دهید، آیا رسیدگی خوبی صورت می‌گیرد و آنها تعامل مثبتی با نمایندگان مجلس دارند؟

قوه قضائیه در حال رسیدگی بر روی پرونده‌هایی که به آن ارائه دادیم هست و به مرور زمان اتفاق‌های خوبی می‌افتد. مانند پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید که شاید بتوان گفت میلیاردها تومان در آن پرونده سوءاستفاده صورت گرفته بود. اکنون در حال تنظیم نامه‌ای به آقای «دولت‌آبادی» هستم، زیرا نمایندگان مجلس و ایثارگران خواستار مشخص شدن نتیجه این مسئله هستند و باید به آن سرعت بخشید. در رابطه با تقاضای دادگاه ویژه‌ای که از قوه قضائیه داشتیم، این قوه ورود خوبی به مسئله داشته است.

* مقام معظم رهبری در فرمان ۸ ماده‌ای که سال ۸۰ صادر شد، بر این تأکید داشتند که باید ریشه‌های فساد خشکانده شود. آیا در زمینه مقابله با ریشه‌ها و پیشگیری از وقوع فساد در این زمینه در ۱۶ سال گذشته کسی قدمی برداشته است یا فقط بحث مقابله و مبارزه بوده و بعد از اینکه فساد واقع شد، همه وارد عمل شدند؟

تأکید مقام معظم رهبری به سران سه قوا بوده است که چند بار هم بر این مسئله تأکید شد ولی بنده عزمِ جزم در این مسئله مشاهده نکرده‌ام؛ زمانی می‌توانیم بگوییم که منویات، کلام و فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری عملی شده که این مسئله جمع و ریشه‌کن شود؛ نه آنکه روزبه‌روز گسترده‌تر گردد. در حال حاضر شاهدیم که دلالان و برخی افراد ذی‌نفوذ در نظام ورود پیدا کردند. ببینید، وقتی یک اتفاق بزرگ رخ می‌دهد، مشخص است که یک دلال و فرد عادی نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد، قطعاً افرادی دستی در این مسئله دارند و آن را مدیریت می‌کنند.

* در دولت‌های قبل و فعلی شاهد مطرح شدن پرونده‌هایی در مورد نزدیکان دولتمردان بوده و هستیم؛ از طرفی، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت تشکیل می‌شود. شما در مجموع کارکرد این ستاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده نه در دولت قبل و نه در دولت فعلی عزم جدی برای مبارزه با فساد ندیدم، اگر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد، جزئیات را به مردم گزارش دهد و کارش صرفاً جمع‌آوری اطلاعات نباشد. به‌هرحال یکی از آسیب‌های جدی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی، این است که آن را سیاسی و جناحی کنند. هر کس که به این مسائل وارد شود، ضربه هنگفتی به این مبارزه وارد کرده است. همه باید مقابل سیاسی کردن فساد و مبارزه با آن بایستیم. بنابراین دولت باید گزارش بدهد که در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی چه کاری انجام داده است؛ مردم باید به صورت ملموس این مبارزه را حس کنند. ما باید به صورت ملموس به مردم جزئیات را بگوییم و شیرینی مبارزه با مفاسد اقتصادی را با قطع کردن دست آنها، به کام مردم بچشانیم.

نظر شما