شناسهٔ خبر: 139130 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش «نماینده» از متن و حاشیه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در خانه ملت

روحانی به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد

"مراسم تنفیذ پایان یافت و رئیس دولت دوازدهم خود را برای حضور در مراسم تحلیف آماده کرد؛ مراسمی که ۸ رئیس‌جمهور، ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، هفت معاون رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه و ۳۵ فرستاده ویژه کشورها در آن شرکت کردند".

هفته نامه «نماینده»- مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوره دوازدهم صبح روز پنج‌شنبه در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور مسئولان نظام و شخصیت‌های لشکری و کشوری و سفرای کشورهای خارجی برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم که حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی «رئیس دفتر مقام معظم رهبری» آن را قرائت کرد، انتخابات پرشور و رأی بالای شخصیتِ منتخب را نشانه تحکیم جمهوریت نظام خواندند و با تأکید بر اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی، به رئیس‌جمهور توصیه کردند: همت خود را متوجه استقرار عدالت و جانب‌داری از محرومان مستضعف و اجرای احکام اسلام ناب و تقویت وحدت و عزت ملّی و توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم کشور و صراحت در بزرگداشت ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی کنید.

پس از تنفیذ حکم حجت‌الاسلام حسن روحانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی به تبیین جهت‌گیری اصلی دولت دوازدهم پرداختند.

«پرداختن به مشکلات مردم به‌ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی، تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها و ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابله سلطه‌طلبان» سه محور مهم بود که از سوی مقام معظم رهبری خطاب به رئیس‌جمهور و تیم همراه او در دولت دوازدهم مطرح شد.

ایشان سپس ۱۰ توصیه به رئیس‌جمهور دوازدهم بیان کردند. ۱۰ توصیه معظم له که پیش روی دولت دوازدهم قرار دارد عبارت است از: «این مسئولیت را امانت بدانید، اولویت‌ها را رعایت کنید، با برنامه حرکت کنید، اتحاد ملت را مهم بشمارید، از نظر مخالف آشفته نشوید، به میان مردم بروید، قدر نیروهای انقلابی و پرانگیزه را بدانید، در تعامل بین‌المللی از دشمن غفلت نکنید، در زمینه اقتصادی و فرهنگی قوی بشوید و به خدا توکل کنید.»

قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنانی به تشریح مهم‌ترین برنامه‌هایی که در دولت دوازدهم انجام خواهد شد اشاره کرد و با اعلام اینکه برنامه دولت دوازدهم ایجاد «انقلاب اقتصادی» است، گفت: تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه‌کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است؛ مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین‌المللی، دستیابی به بازار منطقه و جهان، رشد فضای آزاد و معنوی، دسترسی آسان به اطلاعات، برابری در برابر قانون، داشتن آینده‌ای مطمئن، اظهارنظر و گفتگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار گرفتن، همه حق مردم است.

همچنین وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد.

رحمانی‌فضلی مهم‌ترین پیام حضور گسترده ملت در پای صندوق‌های رأی را اعتقاد به آرمان‌های انقلاب اسلامی خواند و افزود: امنیت، سلامت، قانونمند بودن و مشارکت حداکثری، چهار مؤلفه مهم انتخابات اخیر بود.

وزیر کشور با اشاره به اقدامات انجام گرفته به منظور صیانت از آرای مردم و تأمین امنیت انتخابات گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ۶۲ هزار و ۳۸۱ شعبه اخذ رأی در سراسر کشور و نیز در ۱۰۳ کشور جهان برگزار شد و در نهایت، شورای نگهبان صحت برگزاری انتخابات را بدون ابطال حتی یک صندوق از صندوق‌های اخذ رأی، تأیید کرد.

مراسم تنفیذ پایان یافت و رئیس دولت دوازدهم خود را برای حضور در مراسم تحلیف آماده کرد؛ مراسمی که ۸ رئیس‌جمهور، ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، هفت معاون رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه و ۳۵ فرستاده ویژه کشورها در آن شرکت کردند.

مراسم تحلیف عصر روز شنبه ساعت ۱۷ در بهارستان (خانه ملت) برگزار شد و ۱۳۱ خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان این مراسم مهم را پوشش خبری دادند.

در ابتدای مراسم، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و پس از آن کریم منصوری، قاری ممتاز بین‌المللی کشورمان به قرائت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.

در این مراسم، علی لاریجانی «رئیس مجلس» و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی «رئیس قوه قضائیه» سخنرانی کردند و بعد از آن حسن روحانی با حضور در پشت تریبون و بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد و سپس سوگندنامه از سوی رئیس دولت دوازدهم امضاء شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به‌عنوان اولین سخنران مراسم تحلیف، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی از هرگونه اهتمام دولت برای رفع موانع کنونی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی حمایت می‌کند و امیدوار است دولت ایران در مقابله با چالش‌ها موفق باشد و رویکرد توسعه‌ای در همه بخش‌ها حتی در سیاست خارجی تبلور عینی یابد.

وی گفت: مجلس در چارچوب وظایف خود هم در این امور مساعدت کرده تا اقدامات دولت در چارچوب قوانین سامان یابد.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه پس از پایان سخنان رئیس مجلس در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور سخنرانی کرد.

او با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف، گفت: با تحلیف در این مجلس دوره جدیدی در حیات سیاسی گشوده می‌شود و متن سوگند بسیار مهم است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه «مردم‌سالاری دینی نظام مبتنی بر آرای مردم و ارزش‌های دینی است. این نظام از پارادوکس‌های نظام لیبرالی خالی است»، اظهار داشت: پاسداری از مذهب و قانون اساسی لوازمی دارد. بنیادی‌ترین مبنای قانون اساسی نگاه توحیدی است و بخصوص در اصل دوم به آن تصریح شده که جمهوری اسلامی بر اساس لا اله الا الله و لزوم تسلیم در برابر امر الهی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: در سیاست خارجه این اصول می‌گوید از هیچ قدرتی جز خدا نترسید. نگاه توحیدی است که می‌گوید عزت را باید در نزد خدا جست.

ساعت۱۷:۳۰ حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیف خود با حضور در پشت تریبون سوگند یاد کرد.

روحانی سپس پس از سوگندی که در صحن مجلس یاد کرد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امروز من به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف، بدون همراهی همه ارکان نظام و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: جهان بداند که هرگونه نقض تعهدات در برجام با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه می‌شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این دولت از هیچ تهدیدی نمی‌ترسد، گفت: اما دولتی است که صلح را بر جنگ ترجیح می‌دهد؛ صلح ما بر سلاح ما و سلاح ما بر صلح ما تکیه کرده است. در کشور ما دوگانگی وجود ندارد، ما یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم.

روحانی تأکید کرد: به همگان می‌گویم که ایران آغازگر خروج از برجام نخواهد بود اما در برابر اقدامات آمریکا ساکت نخواهد نشست.

وی با بیان اینکه «ما با نوآمدگان عالم سیاست کاری نداریم اما به کهنگان عالم سیاست می‌گویم آنها که قصد پاره کردن برجام را دارند با این کار طومار سیاسی خود را پاره می‌کنند»، تأکید کرد: امروز روزگار رونمایی از «مادر تحریم‌ها» نیست، بیانید از «مادر مذاکرات» رونمایی کنیم.

پس از پایان سخنرانی رئیس‌جمهور، حُسن ختام مراسم تحلیف قدردانی رئیس مجلس از میهمانان حاضر در جلسه علنی بود.

همچنین در این مراسم :

- ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه درهای ورودی مجلس به روی خبرنگاران داخلی و خارجی و میهمانان باز شد، میهمانان از در شماره یک و خبرنگاران از درب شماره دو به خانه ملت وارد می‌شوند.

- ساعت ۱۶: در ورودی صحن مجلس باز می‌شود، عکاسان مشتاق‌تر از بقیه خبرنگاران سعی در ورود به سالن دارند تا هرچه سریع‌تر جایگاه مناسب و ویژه‌ای برای شکار لحظه‌های تحلیف برای خود پیدا کنند.

- در جلسه ویژه مجلس شورای اسلامی، از میان ۲۹۰ نماینده مجلس، ۲۵۴ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس ۳۶ نماینده مجلس غایب بودند.

- حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در جایگاه نمایندگان و در انتهای سالن مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

- همه وزرای دولت یازدهم در ردیف دوم سمت چپ سالن ساکن شده‌اند و فقط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ردیف اول سمت راست مجلس در کنار عمار حکیم رئیس تحالف شیعی عراق نشست.

- برخی نمایندگان مجلس پیش از آغاز مراسم در صحن علنی حضور یافتند و در حال گپ و گفت‌وگو درباره گزینه‌های پیشنهادی دولت برای کابینه جدید بودند.

- در حاشیه مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی «دوازدهمین رئیس‌جمهوری ایران اسلامی» از تمبر یادبود این مراسم با حضور سران قوا رونمایی شد.

نظر شما