شناسهٔ خبر: 137640 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بازداشت ۵ نفر در پرونده بانک سرمایه/همکاری با داعش محاربه است

اژه ای/2 سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سؤال که شنیده شده عده‌ای مرتبط با بانک سرمایه بازداشت شدند، گفت: ۵نفر در این رابطه که عموماً مربوط به شرکت‌های وابسته به این بانک بودند بازداشت شدند.

به گزارش «نماینده»، سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و چهاردهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران دربارهٔ مهمترین رخدادهای قضایی و روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی پاسخ می‌دهد.

در ابتدای این نشست، غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: از وزات اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و بسیج به منظور حفظ امنیت کشور تشکر می‌کنم. از سپاه پاسداران هم بابت اینکه اقدامات مؤثر خود را در برابر تروریست‌ها به موقع انجام دادند و پرتاب موشک مقر تکفیری‌ها را انهدام کردند، تشکر ویژه دارم.

وی با گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: هفته قوه قضائیه هر سال از اول تیر آغاز و تا روز شهادت هفتاد و تن از یاران انقلاب و شهید بهشتی ادامه دارد. هفته قوه قضائیه فرصتی برای مرور عملکرد دستگاه قضا و سخن گفتن با مردم است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: هفته قوه قصاییه در سال جاری مصادف با روز قدس و عید فطر است به همین دلیل برخی از روزهای ان پس از روز قوه قضائیه گرامیداشته می‌شود.

سخنگوی دستگه قضا، به عناوین روزهای هفته قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: قوه قضائیه و اهمیت امنیت همه‌جانبه، قوه قضائیه و همکاری با سایر قوا برای مبارزه با مظاهر فساد، قوه قضائیه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتعال، قوه قضائیه و خدمت آسان تر به مردم، قوه قضایی و تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل، قوه قضائیه و بصیرت انقلابی، قوه قضائیه و تجلیل از شهدا عناوین انتخابی برای روزهای هفته قوه قضائیه است؛ و افزود: سوم تیر مسئولان قضایی در مرقد امام راحل حضور می‌یابند. روز نهم تیر حضور همه روسای دادگستدی‌ها و مسئولان قضایی در نماز جمعه و سخنرانی در خطبه‌ها را شاهد خواهیم بود و روز یازدهم تیر هم نشست سراسری با حضور مسئولان عالی کشوری و لشکری برگزار می‌شود.

محسنی اژه‌ای به دیدار مسئولان قضایی با رهبر انقلاب اشاره و تصریح کرد: این دیدار روز دوازدهم تیر انجام می‌شود. رئیس قوه قضائیه هم روز چهاردهم تیر ماه با مردم از طریق رسانه ملی صحبت می‌کند.

تشدید نظات بر دادسراها

سخنگوی قوه قضائیه به تخصصی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کیفری اشاره و تصریح کرد: خواست مردم تخصصی شدن رسیدگی بود به همین منظور تلاش شد شعبات تخصصی شدند. در این زمینه مسائل مربوط به کشتیرانی، محیط زیست، قاچاق و امور مالی و بانکی در مجمتع‌های تخصصی و شعبات تخصصی رسیدگی شدند.

وی با اشاره به تشدید نظارت بر دادسراها خبر داد و گفت: دادستان کل در سال گذشته نظارت خود بر ضابطین و دادسراها را افزایش دادند علاوه بر این شاهد افزایش نظارت بر دیوان عالی بودیم.

محسنی اژه‌ای افزود: به صورت مخفیانه و آشکار، نظارت‌های چند جانبه از سوی دادسرای انتظامی قضات انجام شد که نتیجه آن، بازداشت ۵۰قاضی، کارمند و وکیل و همچنین بازداشت ۱۸۵دلال که خود را منتسب به قوه قضائیه می‌دانستند، بود.

برنامه قوه قضائیه برای کاهش هزینه‌های زمانی و مالی مردم

سخنگوی دستگاه فضا به تسهیل کارهای قضایی مردم اشاره و تصریح کرد: رفت و آمد مردم به کلان شهرها هزینه زمانی و مالی به دنبال دارد از این سو، قوه قضائیه کاهش هزینه‌های زمانی و مالی مردم را در برنامه داشت که در همین زمینه سال گذشته طرح الکترونیکی شدن ابلاع‌های قضایی انجام شد.

محسنی اژه‌ای به ثبت الکترونیک اشاره و تصریح کرد: طبق گزارش این سازمان بیش از ۹۲ درصد از خدمات ثبتی که در سال گذشته به مردم ارائه شد، الکترونیکی انجام شده بود. برخی از استعلام‌ها هم با الکترونیکی شدن کمتر از ۴۸ساعت زمان برد.

وی افزود: بیش از ۱۲میلیون سند هم الکترونیکی به ثبت رسید.

معاون اول قوه قضائیه به حذف دفاتر املاک دستی در سازمان ثبت اسناد هم اشاره و تصریح کرد: ممکن بود در این دفاتر دستی، دقت لازم انجام نشود و گرفتاری‌هایی را برای مردم رقم می‌زد به همین منظور، دفاتر نوشتاری حذف شد و همه امور الکترونیکی شد.

اجرای برنامه ملی و ۱۳۲۹برنامه استانی برای پیشگیری از جرم

سخنگوی دستگاه قضا با تأکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرم، گفت: در سال گذشته، ۱۸۶برنامه ملی و ۱۳۲۹برنامه استانی توسط معاونت پیشگیری با محوریت پیشگیری از جرم اجرا شد.

وی از کاهش ۹ درصدی ورودی پرونده‌های خانواده خبرداد و گفت: توقف نرخ رشد طلاق توافقی، کاهش یک درصدی این نوع از طلاق‌ها را هم شاهد بودیم. ۵۷ درصد از دادخواست‌های نفقه هم در سال ۹۵نسبت به سال ۹۴کاهش داشت.

وی افزود: ۸ درصد صلح و سازش زوجین در خود دادگاه‌ها در سال گذشته افزایش داشته است.

کاهش ۴ درصدی پرونده‌های سرقت

محسنی اژه‌ای از کاهش ۴درصدی پرونده‌های سرقت نیز خبر داد و گفت: ۸۶۰۰ پرونده هم در رابطه با مواد مخدر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

معاون اول قوه قضائیه از ضرورت پیگیری مسائل مربوط به زندان‌ها خبر داد و گفت: در رابطه با زندان‌ها مشکلاتی را در راستای کمبود نیروی انسانی، بودجه و فضای زندان داریم. قرار بود اردوگاه‌های مواد مخدر از سوی دولت احداث شود که این امر محقق نشد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به سیاست حبس‌زدایی، گفت: تا آنجایی که قانون اجازه بدهد و حبس ضرورت نداشته باشد، احکام جایگزین مجازات حبس صادر شده و می‌شود.

وی در خصوص عفوهای سال گذشته نیز توضیح داد و گفت: سال گذشته شاهد عفو ۳۹هزار و ۷۹۱ مورد بودیم که این موارد شامل جرائم سنگین نمی‌شد. در برخی از موارد ناظرین زندان رفتار خوب زندانی را دیده و گزارش می‌کردند. البته این مقدار به معنای آزادی از زندان نیست چرا که در برخی از موارد شاهد عفو در مجازات‌ها از جمله شلاق بودیم.

وی در خصوص بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه در رابطه با مرخصی‌های ماه مبارک رمضان گفت: از تمام زندانیانی که مشمول این بخشنامه شدند می‌خواهیم در روز موعد به زندان بازگشته و غیبت نداشته باشند چرا که برای موارد بعدی دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر از آزادی مشروط استفاده کردند.

محسنی اژه‌ای در رابطه با اعطای مرخصی به حافطان قرآن نیز گفت: مواردی داشتیم که محکومین به اعدام، حافظ کل قرآن شدند که این به برکت دایر بودن دارالقرآن‌ها در زندان‌ها بوده است علاوه بر این باید بگویم که ۳۸۳کتابخانه در زندان‌ها وحود دارد.

وی به سواد آموزی زندانبان اشاره و تصریح کرد: سوادآموزی تنها مختص به زندانبان ایرانی نیست و شامل همه زندانیان بی‌سواد نیز می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه با انتقاد از وضعیت استخدام کارمند و قاضی گفت: در سال ۹۵، هزار و ۷۰ قاضی جذب شدند، علاوه بر این ۱۰۱۷ کارمند هم استخدام شدند. همچنین ۳۱۳ قاضی هم در سال گذشته منفصل شدند.

محسنی‌اژه‌ای به ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا اشاره و تصریح کرد: در دیوان عالی کشور به دلیل افزایش صلاحیت‌ها، موجودی پرونده‌ها هم افزایش داشت. دادگاه عالی انتظامی قضات از هزار و ۸۶۴پرونده موجودی به ۹۴۷رسید. پرونده‌ها در سازمان قضایی مسلح هم در سال گذشته ۷درصد کاهش داشتیم.

ابطال ۲۵۹ مصوبه دولتی

وی در خصوص عملکرد دیوان عدالت اداری گفت: ۴/۲ درصد پرونده‌های موجودی این دیوان در سال گذشته نسبت به سال ۹۴، کاهش داشته است.

اژه‌ای افزود: ۲۵۹مصوبه دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته در دیوان عدالت اداری باطل شد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از انجام ۷۰۱۶ بازرسی از سوی سازمان بازرسی در سال گذشته خبر داد.

آمار معوقات بانکی کاهش نداشته است

محسنی اژه‌ای در خصوص معوقات بانکی اظهار داشت: متأسفانه آمار این معوقات کاهش نداشته است. ۴۸هزار و ۵۰۰میلیارد ریال توسط اجراییات سازمان ثبت معوقات بانکی وصول شد و این رقم مجزا و میزان وصول شده‌ها در دادگاه‌ها و در دادسراها است.

۱۵ سال حبس برای یک قاضی سابق

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که شنیده شده است ع. ح یکی از قضات پرونده کهریزک، بازداشت شده است. آیا این ادعا صحت دارد؟ گفت: این فرد دو پرونده دارد و با توجه به اینکه باید اشد مجازات برای فرد، انجام شود برای این فرد ۱۵سال حبس صادر شده است.

آخرین جزئیات پرونده دانیال‌زاده

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سؤال مهر مبنی بر اینکه شنیده شده است که دو نفر از متهمین مرتبط با دانیال زاده متهم اقتصادی، متواری شدند، این خبر را تأیید می‌فرمائید؟ و آخرین وضعیت این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: یک نفر در رابطه با این پرونده متواری شده است. این پرونده هنوز در دادسرا است و کیفرخواست ان صادر نشده و برای دادگاه ارسال نشده است.

وی در خصوص خبر دوبار تجاوز به یک زن در شب‌های اخیر و ضعف قانون در این زمینه گفت: اثبات این مسائل در قانون سخت است با این حال قانون صحبت‌های مشخصی شده است.

آخرین خبر از پرونده متهم نفتی

محسنی اژه‌ای در خصوص زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر متهم ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و اینکه آیا متهم جدید این پرونده هم در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد یا خیر گفت: ۴ متهم این پرونده ماه‌هاست که در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد و دو نفر از این متهمان کلا در اختیار وزارت مربوطه و دو نفر دیگر امکان دسترسی به آنها وجود دارد. از زمان برگزادی دادگاه تجدید نظر در تیرماه اطلاعی ندارم.

هر که با داعش همکاری کند، محارب است

وی در پاسخ به این سؤال که طبق سخنان دیروز رئیس قوه قضائیه مفسد فی‌الارض و محارب مشمول چه افرادی می‌شود؟ گفت: محارب و مفسد فی الارص در قانون مشخص است و مجازات محارب از اعدام تا بریدن پا تعیین شده است. به عنوان مثال افرادی که با داعش همکاری می‌کنند، محارب محسوب می‌شوند.

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با پرونده بانک سرمایه
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سؤال که شنیده شده عده‌ای مرتبط با بانک سرمایه بازداشت شدند، گفت: ۵نفر در این رابطه که عموماً مربوط به شرکت‌های وابسته به این بانک بودند بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه فردی هم که قصد قرار داشت در بین این افراد است، گفت: مدیرعامل سابق بانک هم در بین بازداشتی‌ها است.

احضار ۶ استاندار به دلیل تخلفات انتخاباتی

محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وصعیت تخلفات و جرایم انتخاباتی گفت: تاکنون ۶ استاندار احضار شدند؛ علاوه بر این در بین احضار شدگان، فرمانداران و مسئولان دولتی هم دیده می‌شود.

وی افزود: پرونده‌های استانداران و فرمانداران اگر چه در تهران نباشد باز هم در تهران رسیدگی می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین گفت: پرونده‌های مفتوحه در تهران هنوز کیفرخواست صادر نشده اما در برخی از استان‌ها کیفرخواست صادر شده است.

آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی

محسنی اژه ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی هم گفت: در این مدت دیوان محاسبات افرادی را شناسایی کرد ولی تا به امروز کسی به عنوان مجرم از سوی دولت مطرح نشده است.

وی افزود:  ۵ نفر در بازداشت هستند و اخیرا فردی هم در این رابطه بازداشت شده که متوسط حقوق ماهانه‌اش ۱۴۰میلیون بوده است که این فرد اتهامات دیگری هم دارد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که  برخی نمایندگان سخنانی را مطرح کردند و دستگاه قضا اعلام کرد که در این رابطه سکوت می‌کند، چه زمانی سکوت دستگاه قضا می‌شکند؟ گفت: به  برخی‌ها پاسخ دادیم، برخی هم را هم در آینده پاسخ می‌دهیم. البته دستگاه قضا کار رسیدگی به جرائم را بر عهده دارد.

نظر شما