شناسهٔ خبر: 136804 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

چشم انداز «سلامت» در دولت دوازدهم/راه طولانی در پیش داریم

سیدحسن قاضی زاده/* وزیر بهداشت با بیان اینکه برای اجرای کامل طرح تحول سلامت راهی طولانی در پیش داریم، گفت: مهمترین بخش آن، توجه مردم و آموزش های لازم برای کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ به طوری که سبک زندگی شان در آینده به گونه ای باشد که از تولید بیماری پیشگیری کند.

به گزارش «نماینده»، سید حسن هاشمی در آخرین روز از سفر به ژنو، اظهار داشت: برای شرکت در هفتادمین همایش کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت که متشکل از ۱۹۴ کشور است در ژنو حضور پیدا کردیم؛ این گردهمایی همه ساله در همین فصل صورت می گیرد و هر سال هم یک موضوع را مبنای بحث قرار می دهند. البته در حاشیه بحث اصلی، کارشناسان کشورهای مختلف تبادل نظر می کنند که در انتقال تجارب و ارتقا دانش و مهارتشان برای افزایش بهداشت عمومی و مراقبت از سلامت مردم دنیا بسیار موثر است.

وی افزود: در مجمع امسال در روز اول جلسه ای داشتیم که با استقبال زیادی مواجه شد و عمده بحث راجع به توسعه پایدار در حوزه سلامت بود و اینکه چگونه می توان با استفاده از انجمن ها و در عین حال گروه های مختلف اجتماعی اثر گذار در جهت ارتقا دانش مردمی (به فراخور فرهنگ کشورهای مختلف) در حوزه سلامت گام برداشت.

حضور در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای غیر متعهد

هاشمی یادآور شد: در این سفر در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای غیر متعهد و نیز 'جی ۵ ' حضور یافتیم و در اجلاس جی ۵ علاوه بر سازمان جهانی بهداشت، کشورهایی مانند ایران، افغانستان، پاکستان و عراق به خاطر مشکلات منطقه ای حضور دارند. اجلاس دیگری هم مربوط به کارشناسان کشورهای 'امرو' (منطقه شرق مدیترانه) بود که در حدود ۲۲ کشور در آنجا حضور دارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شرکت در مجمع جهانی بهداشت فرصت مناسبی برای مذاکرات دوجانبه است، افزود: طی چند سالی که به برای شرکت در این مجمع به ژنو سفر کرده ام ضمن انجام سخنرانی در مجمع عمومی و شرکت در سایر جلسات تخصصی، از ظرفیت این قسمت بهره برده ایم؛ به ویژه پس از توافق هسته ای، فرصت بسیار زیادی برای برگزاری جلسات دو جانبه فراهم شده است.

فرصتی برای توسعه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی

هاشمی با اشاره به دیدارهای جداگانه هیات ایرانی با چند کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی در حاشیه برگزاری هفتادمین مجمع جهانی بهداشت، گفت: مشکلات کشورها در حوزه سلامت مشترک و دانش و تجربه بشری نامحدود است اما از چنین فرصت هایی می توان برای ساماندهی نظام سلامت در کشور و بهره گیری برای توسعه صادرات به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در ملاقات هایی که با وزرای بهداشت برخی از کشورها داشتیم، توانستیم زمینه را برای ملاقات شرکت های ایرانی با بعضی از شرکت های بین المللی که علاقه مند هستند در حوزه واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی به یک خودکفایی نسبی برسند، فراهم کنیم. پ

هاشمی مهمترین دستاورد سفر سه روزه خود به ژنو را معرفی دستاوردها و توانمندی های ایران در حوزه علوم پزشکی، طرح تحول سلامت و موفقیت هایی که جمهوری اسلامی ایران در رشد علمی دنیا و منطقه ای داشته، عنوان کرد.

بهره گیری از دانش و تجربه کشورهای موفق

وزیر بهداشت، استفاده و بهره گیری از دانش و تجربه کشورهای موفق را از دیگر ویژگی های سفرش برشمرد و افزود: معمولا در این سفر تعدادی از مدیران ارشد حوزه بهداشتی کشور، از استان ها و ستاد وزارت بهداشت شرکت می کنند و ضمن معرفی توانمندی هایشان، از تجربیات مفید و موثر دیگر کشورها نیز بهره می برند که می تواند مقدمه ای برای گسترش روابط با کشورهای موفق در حوزه سلامت، باشد.

معرفی موفقیت های طرح تحول سلامت به دیگر کشورها

هاشمی با اشاره به اذعان «مارگارت چان» مدیر کل سابق سازمان جهانی بهداشت به نقش برجسته و مهم ایران در پیشبرد اهداف توسعه پایدار، گفت: خانم 'مارگارت چان' در جریان طراحی و اجرای طرح تحول سلامت بود و ما نیز در شروع و اجرای این طرح در طول سه سال و نیم گذشته، به صورت مداوم با سازمان جهانی بهداشت، ارتباط داشتیم و مدیر کل و نمایندگان این سازمان، به ما کمک کرده و مشکلات اجرای طرح تحول سلامت را به ما و موفقیت های آن را به کشورهای دیگر دنیا منتقل کردند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مدیر کل سابق سازمان جهانی بهداشت در ایران حضور پیدا کرد و شاهد تغییر جدی در رسیدگی و توجه به مردم به ویژه از نظر گسترش خدمات و حمایت مالی دولت برای کاهش پرداخت مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی، بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: مارگارت چان جامع تر از آنچه امروز مردم احساس می کنند طرح را می بیند چون ما به دلایلی نتوانستیم همه طرح را اجرا کنیم و از این لحاظ در طول زمان سایر حلقه های این زنجیره ای که ما را به داشتن یک نظام سلامت کارآمد هدایت خواهد کرد، باید اجرا شود.

وزیر بهداشت ایران گفت: مدیرکل سابق سازمان جهانی بهداشت تاکنون چندین بار در مجامع مختلف اذعان داشته که الگوی ایران، به سایر کشورهای در حال توسعه و حتی در برخی موارد به کشورهای پیشرفته، قابل ارائه است و وی در اجلاس روز توسعه پایدار، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، به سایر کشورها توصیه کردند که از ایران برای اجرای برنامه هایی مشابه طرح تحول سلامت، الگو برداری کنند.

راه طولانی در پیش داریم

هاشمی گفت: برای اجرای کامل طرح تحول سلامت راهی طولانی در پیش داریم. مهمترین بخش آن، توجه مردم و آموزش های لازم برای کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ به طوری که سبک زندگی شان در آینده به گونه ای باشد که از تولید بیماری پیشگیری کند.

دستگاه ها نباید مولد بیماری باشند

وزیر بهداشت تاکید کرد: علاوه بر مردم، دستگاه های حکومتی هم باید به مسائل سلامت توجه داشته و مولد بیماری نباشند؛ لازم است که در مردم و افرادی که کشور را مدیریت می کنند -دستگاه های تقنینی، اجرایی و قضایی- خود مراقبتی ایجاد شود. البته چون خانم چان عملکرد تمام کشورها را می بیند، برداشت وی این گونه است که مدل ایران مدلی است که در دراز مدت موفق خواهد شد تا از بار بیماری ها کم و بتواند سطح بهداشت عمومی را به ویژه در منطقه ما که بسیار آلوده و آسیب پذیر است، افزایش بدهد.

هاشمی در ادامه درباره اصلی ترین هدف دولت دوازدهم در حوزه بهداشت نیز گفت: دولت دوازدهم باید تشکیل شود و در قالب برنامه ای که به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کند، مشخص کند چه کار خواهد کرد. اما پیشنهاد می کنم که منابع پایدار در حوزه سلامت که جزء اصلی ترین مشکلات امروز ما است و مانع تحقق اهداف وزارت بهداشت و دولت در ۴ سال گذشته بود، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دولت باید در مورد تولیت سلامت کشور تصمیم بگیرد

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت توجه به تجمیع منابع بیمه ها، گفت: مجلس و دولت حوزه سلامت را یکپارچه نمی بینند که مشکلات زیادی را در اجرای برنامه های وزارت بهداشت به وجود آورده است متاسفانه شرکای ما در ۴ سال گذشته با وزارت بهداشت هماهنگ نبودند اما دولت باید در مورد تولیت سلامت در کشور تصمیم گرفته و مدیریت را یکپارچه کند یعنی ابتدا منابع بیمه ها تجمیع شده و سهم شان از بودجه عمومی افزایش پیدا کند تا هدف دولت مبنی بر رسیدگی بیشتر به محرومین و حاشیه نشین ها محقق شود.

هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت منابع در حوزه سلامت، تصریح کرد: باید هزینه های اضافه را کاهش داد و در عین حال یارانه ها را در حوزه سلامت برای افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند، هدفمند کرد.

وزیر بهداشت گفت: فکر می کنم اگر به تجمیع منابع بیمه ها و پایدار شدن منابع در حوزه سلامت در کنار اجرای کامل طرح تحول سلامت که هنوز حلقه هایی به ویژه در مورد ناباروری، حمایت بیشتر از بیماران صعب العلاج و بیماران خاص و نیز مراکز توانبخشی، اجرایی نشده، توجه ویژه شود، می توانیم شاهد موفقیت بیشتر نظام سلامت ایران باشیم.

پیوست سلامت در اجرای طرح های ملی؛ برنامه پیشنهادی دولت آینده

هاشمی از گسترش بهداشت عمومی و همکاری های بین بخشی و پیوست سلامت در اجرای طرح های بزرگ و ملی به عنوان برنامه های پیشنهادی دولت آینده یاد کرد.

وزیر بهداشت یادآور شد: دولت آینده وظائف قانونی زیادی مانند توسعه پزشک خانواده، افزایش دسترسی به خدمات پزشکی نیز دارد که ذاتی هستند و باید با سرعت بیشتری دنبال شوند.

ضرورت حمایت های مالی از بیمه ها

هاشمی در پاسخ به این سئوال که چشم انداز دولت دوازدهم برای چهار سال آینده چیست، گفت: به نظر من در پایان چهار سال دولت دوازدهم هم دسترسی باید افزایش پیدا کرده باشد، یعنی در تمام نقاط کشور مردم بتوانند از خدمات بهداشتی درمانی بدون زحمت استفاده کنند همچنین کاهش پرداخت هزینه ها نیز می تواند یکی از چشم اندازهای مهم دولت باشد که با همکاری بیمه ها میسر می شود بنابراین حمایت های مالی از بیمه ها، ضروری به نظر می رسد.

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۸۳ درصد مردم

وزیر بهداشت افزود: طبیعی است که اگر خرید راهبردی بیمه ها انجام شود در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و بخش خدمات شاهد ارتقای کیفیت خواهیم بود اما تا امروز برای حدود ۸۳ درصد مردم ایران پرونده الکترونیک سلامت تشکیل داده ایم و باید بتوانیم در سراسر کشور بیماری ها به ویژه بیماری های غیر واگیر را کنترل کنیم و از بار بیماری هایی که در آینده باعث معلولیت و تحمیل هزینه های سرسام آوری به نظام سلامت می شود، جلوگیری کنیم.

هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی در پایان دولت دوازدهم، یادآور شد: میزان ابتلا به دیابت، چاقی، مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلب و عروق، سرطان و مرگ مادران باردار، کودکان، و نوزادان و کودکان کمتر از پنج سال و فوتی های حوادث جاده ای باید کاهش پیدا کند.

بنا بر این گزارش وزیر بهداشت در جریان این سفر با شماری از همتایان خارجی خود ملاقات کرد.

مجمع جهانی بهداشت روز دوشنبه گذشته با حضور هیات هایی از ۱۹۴ کشور عضو این نهاد گشایش یافت. وظایف اصلی مجمع جهانی بهداشت که نهاد عالی تصمیم گیرنده سازمان جهانی بهداشت محسوب می شود، سیاستگذاری، نظارت بر خط مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان است.

مجمع جهانی بهداشت (WHA) بالاترین مرجع سیاستگذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است.

نظر شما