شناسهٔ خبر: 134124 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نیروهای انقلاب چرا باید در انتخابات تشکیلاتی عمل کنند؟

کوهکن «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» شکل گرفته و فعالیت آن اقدامی مثبت تلقی می‌شود،زیرا اقداماتی که به نوعی مرتبط با کار تشکیلاتی است و در جهت افزایش همگرایی باشد، اثرات خود را در انتخابات هم نشان می‌دهد.

هفته نامه «نماینده» ؛ محسن کوهکن*/ با توجه به وحدت و همگرایی نیروهای انقلاب که این روزها تحت عنوان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» شکل گرفته است و اولین مجمع عمومی آن نیز اخیراً برگزار شد، باید به ۲ نکته اساسی اشاره کرد.

نکته نخست «نقش و جایگاه روحانیت» : «به اعتقاد بنده اصول‌گرایی نمی‌تواند خود را اصول‌گرا معرفی کند اما رابطه‌اش با روحانیت و به خصوص با دو تشکل روحانی(جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) را حفظ و تقویت نکند؛ جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان مجموعه‌ای که ۱۸ تشکل در آن عضویت دارند بارها در بیانیه و اطلاعیه‌های خود اعلام کرده که اعتقاد راسخ به نقش روحانیت در امور سیاسی دارد و به این نقش، نگاه تزئینی ندارد و ما همواره در سایه رهنودهای روحانیت حرکت کرده و خواهیم کرد.»

دومین نکته که باید پیرامون فعالیت اصول‌گرایان در عرصه سیاسی به‌ویژه انتخابات سال ۹۶ مطرح و بر آن تأکید کرد «فعالیت تشکیلاتی» است. آنچه مسلم است خاکریز و بهار احزاب، فصل انتخابات است و این فعالیت و نقش‌آفرینی احزاب در ایام انتخابات فقط مخصوص ایران نیست اما آنچه باید برای ما در نظر گرفته شود این است که برای حضور و نقش‌آفرینی در عرصه انتخابات از گذشته درس گرفته باشیم تا بتوانیم دورنمای قابل قبولی ترسیم کنیم، البته این نکته نیز قابل توجه است که ویژگی‌ها و جنس انتخابات ریاست‌جمهوری با مجلس فرق دارد چرا که در انتخابات مجلس باید بر ۲۹۰ نفر اجماع حاصل می‌شد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری باید بر روی یک نفر اجماع حاصل شود.

به اعتقاد نگارنده در انتخابات سال ۹۲، یک نگاه وجود داشت که همین نگاه در انتخابات مجلس نهم نیز به شکل قوی خود را نشان داد. عده‌ای چه در انتخابات مجلس نهم و چه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ براین باور بودند که برای داغ شدن تنور انتخابات رقابت باید به داخل جریان اصول‌گرا کشیده شود و همین نگاه در انتخابات مجلس نهم اعمال شد و همین نگاه باز در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تکرار شد. اما آنچه به عنوان یک نقطه مثبت از انتخابات گذشته می‌توان استفاده کرد «تصمیم‌گیری و فعالیت تشکیلاتی» است. باید یادآوری کنیم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری مجموعه‌ای، تشکیلاتی عمل کردند از این‌رو داوطلبی توسط آنها در انتخابات باقی نماند چرا که با ساختار تشکیلاتی ورود پیدا کردند و در نهایت هم با تصمیم تشکیلات خروج کردند، به همین جهت باید این نگاه و فعالیت را مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

با توجه به اهمیت فعالیت‌های تشکیلاتی باید اذعان داشت در انتخابات ریاست‌جمهوری باید داوطلبان و کاندیداهای احتمالی اختیار را به فرآیند و حاصل جمع عقول جریان متبوع خود واگذار و به عبارت دیگر از تفکر و فکر جمعی تبعیت کنند که در این صورت نتیجه خوبی حاصل خواهد شد. در این فضا و با توجه به تجربه‌های گذشته که پیش‌روی اصول‌گرایان قرار دارد، مدتی است «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» شکل گرفته است و فعالیت آن اقدامی مثبت تلقی می‌شود، به دلیل اینکه اقداماتی که به نوعی مرتبط با کار تشکیلاتی است و در جهت افزایش همگرایی باشد، اثرات خود را در انتخابات هم نشان می‌دهد. البته باید به این نکته توجه شود «وقتی وارد یک بازی منطقی و معقول جمعی می‌شویم»، همه سلایق باید از انحصارطلبی دست برداشته و قواعد کار جمعی را که احترام به نظر دیگران است و به نوعی استفاده از همه ظرفیت‌هاست در نظر بگیرند.

نگارنده با تشریح این مطالب، از تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمایت و موافق با جریان اصول‌گرایی می‌داند و براین باور است این جبهه می‌تواند به عنوان یک بستر کارساز در انجام این کار و رساندن اصول‌گرایان به وحدت، نقش مؤثری داشته باشد. جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان تشکل اصول‌گرا هم حمایت خود را از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام کرد چرا که اصول‌گرایی متشکل از اشخاص حقیقی تأثیرگذار و حقوقی است و به هر میزان این اشخاص حقیقی و حقوقی بیشتر شوند، طبیعی است که امری معقول است بنابراین معتقدیم اصل این کار، معقول ارزیابی می‌شود و باید از آن حمایت کرد.


*عضو شورای مرکزی جبهه پیروان

نظر شما