شناسهٔ خبر: 129532 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

یک پرسش کلیدی پس از مختومه شدن پرونده انتخابات آمریکا:

آیا ترامپ برجام را پاره می‌کند؟

ترامپ/2 با توجه به پیام محمدجواد ظریف به رئیس‌جمهور جدید آمریکا، این پرسش مطرح می‌شود «سرنوشت برجام چه خواهد شد؟»

هفته نامه «نماینده» - سرانجام انتخابات هشتم نوامبر در آمریکا با برتری قاطع حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا به پایان رسید و میلیاردر جنجالی نیویورکی، کلیددار جدید کاخ سفید شد.

برخلاف پیش‌بینی بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و اکثر نظرسنجی‌های انجام شده در این کشور، «دونالد ترامپ» کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شد.

درحالی‌که اکثر نظرسنجی‌ها در ایالات متحده آمریکا، پیروزی «هیلاری کلینتون» در انتخابات هشتم نوامبر را پیش‌بینی می‌کردند، «دونالد ترامپ» توانست درنهایت بر رقیب دموکرات خود غلبه پیدا کرده و راهی کاخ سفید شود. چشم امید دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پیروزی در ایالات پاندولی و کلیدی بود، یعنی ایالاتی که آرای آنها به‌صورت سنتی به‌هیچ یک از دو نامزد انتخاباتی تعلق نداشت.

پس از اعلام نتایج و پیروزی «دونالد ترامپ»، او با حضور در ستاد انتخاباتی خود به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «کلینتون با من تماس گرفت و پیروزی را به من تبریک گفت. هیلاری تلاش سختی کرد اما در اشتباه بود.»

رئیس‌جمهور جدید آمریکا با بیان اینکه متعهد می‌شوم که رئیس‌جمهور تمام مردم آمریکا باشم، اظهارداشت: «بدانید منافع کشورم را بر منافع هر کس دیگری ترجیح خواهم داد.»

وی وعده‌هایی هم به مردم آمریکا داد و گفت: «رشد اقتصادی را ۲ برابر خواهم کرد و با هر کشوری که با ما رابطه خوبی داشته باشد، رابطه خوبی برقرار می‌کنیم.»

دستگاه دیپلماسی و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم پس از پیروزی «دونالد ترامپ» اعلام موضع کردند.

«بهرام قاسمی»، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان  گفت: «مردم و جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌ها و رویکرد گذشته دولتمردان آمریکا در گذشته تجربیات ناخوشایند و تلخی دارند. آنچه برای ما مهم، قابل اعتنا و ملاک است، عملکرد و سیاست‌های اجرایی دولت آینده آمریکاست.»

محمدجواد ظریف «وزیر امورخارجه» هم که در زمان اعلام پیروزی «ترامپ» در بخارست به سر می‌برد، در نشست خبری مشترک با «لازار کومانسکو» همتای رومانیایی خود نسبت به نتیجه انتخابات آمریکا گفت: «این انتخاب مردم آمریکاست؛ اما هرکس رئیس‌جمهور آمریکا باشد، باید واقعیات جهان و منطقه ما را به‌درستی بشناسد و با آن با واقع‌گرایی مواجه شود.»

وی پیامی هم به ساکن جدید کاخ سفید منتقل کرد و اظهارداشت: «ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند؛ اما آنچه آمریکا به‌عنوان یک تعهد بین‌المللی چندجانبه در برجام پذیرفته است را باید اجرا کند.»

علی شمخانی «دبیر شورای عالی امنیت ملی» هم بعد از پیروزی کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار نظر کرد. او با بیان اینکه رفتار ایران متأثر از تغییر حاکمیت دیگر کشورها نیست، تأکید کرد: «اصولاً مشی مستقل و رفتار هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف برخی کشورهای منطقه در هیچ مقطع زمانی متأثر از تغییر حاکمیت در دیگر کشورها نبوده و سیاست نه شرقی و نه غربی کشورمان با پشتوانه حمایت مردمی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی، مسیر روشن خود را بر اساس حکمت، عزت و مصلحت طی خواهد کرد.»

چرا «دونالد ترامپ» پیروز رقابت انتخابات آمریکا شد؟

برخی از مردم آمریکا به پیروزی کلینتون در انتخابات امیدوار بودند حتی گزارشگر «بی. بی. سی فارسی» در زمان اعلام نتایج گفته بود: «هنوز شمارش ادامه دارد و نمی‌توان با قاطعیت سخن از پیروزی یک کاندیدا داد، داخل کشور نیز برخی از رسانه‌ها خبر از پیروزی کلینتون در رقابت‌های آمریکا داده بودند درحالی‌که نتیجه به‌گونه‌ای دیگر رقم خود. با توجه به پیروزی ترامپ، این پرسش مطرح می‌شود «چه عاملی منجر به پیروزی او و شکست کلینتون شد؟»

فؤاد ایزدی «کارشناس آمریکا» تحلیلی نسبت به نتایج انتخابات آمریکا ارائه کرد. به اعتقاد او، چه ترامپ رئیس‌جمهور می‌شد و چه کلینتون، فشارها علیه ایران افزایش می‌یافت و ما در ماه‌های آینده شاهد این خواهیم بود که فشارها و طرح‌های کنگره آمریکا علیه ایران بیشتر می‌شود و بعید است که ترامپ هم بخواهد این طرح‌ها را وتو کند.

ایزدی می‌گوید: «امروز بسیاری از اعضای کنگره منتظرند تا اوباما از کاخ سفید خارج شود تا طرح‌هایی را که علیه ایران نوشتند و به رأی‌گیری نگذاشتند به رأی بگذارند؛ البته اگر کلینتون هم رئیس‌جمهور می‌شد، همین اتفاق می‌افتاد و فشارها علیه کشورمان افزایش می‌یافت.»

وی با بیان اینکه در بین اطرافیان کلینتون چهره‌های ضدایرانی بسیاری وجود دارند، عنوان کرد: «اینکه می‌گوییم بین ترامپ و کلینتون، ترامپ بد است به معنای خوب بودن او نیست، به معنای بدتر بودن کلینتون است.»

البته عوامل دیگری نیز در نتایج نهایی انتخابات آمریکا مؤثر بود که در این راستا می‌توان به ۳ عامل زیر اشاره کرد.

موفقیت دونالد ترامپ در اقناع افکارعمومی آمریکا و همراه‌سازی آنها با خود در مقابل ساختار رسمی حاکم بر کشورشان بود. ترامپ توانست هیلاری کلینتون را به‌عنوان نماینده ساختار حاکم آمریکا و مورد حمایت این ساختار معرفی کند و در مقابل، خود را به‌عنوان نماد تغییر و دگرگونی در ساختار آمریکا مورد شناسایی افکارعمومی قرار دهد. ترامپ و معاون وی «مایک پنس» در هدایت این بازی بسیار هوشمندانه عمل کردند.

مسئله دوم در این خصوص، به‌افشای ماجرای پست‌های الکترونیک هیلاری کلینتون باز می‌گردد. افشاگری‌های صورت گرفته از سوی ویکی لیکس و دیگر وب‌سایت‌ها و پایگاه‌ها درخصوص پست‌های الکترونیک خصوصی هیلاری کلینتون نقش به‌سزایی در هدایت آرای افکارعمومی به‌سوی ترامپ داشت. شهروندان آمریکایی در جریان پرونده پست‌های الکترونیک خصوصی، نسبت به ضعف امنیتی هیلاری کلینتون، آگاه شدند.

مسئله سوم به‌ضعف جسمی هیلاری کلینتون بازمی‌گردد. هیلاری کلینتون در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، یک‌بار در نیویورک دچار حالت ضعف شدید شد و از حال رفت! همین مسئله به نماد ناتوانی و ضعف جسمی وی تبدیل شد. در این میان، برخی رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش‌هایی را در خصوص وضعیت جسمانی وخیم هیلاری کلینتون منتشر کردند. حتی برخی منابع اعلام کردند که وی تا مدت اندکی بیشتر زنده نخواهد بود که بخواهد سکانداری کاخ سفید را برعهده بگیرد!

با توجه به پیام محمدجواد ظریف به رئیس‌جمهور جدید آمریکا، این پرسش مطرح می‌شود «سرنوشت برجام چه خواهد شد؟» فؤاد ایزدی به این پرسش پاسخ داد و گفت: «برجام توافق خوبی برای آمریکایی‌ها بود و بعید است ترامپ آن را پاره کند و اگر این توافق از سوی رئیس‌جمهور آمریکا متوقف شود، به‌نفع ما خواهد بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که برجام فایده‌ای برای ایران نداشت و نخواهد داشت، در برجام موارد متعددی است که باعث ایجاد فشار علیه ایران می‌شود و چه بهتر که ترامپ آن را پاره کند.»

پرونده انتخابات آمریکا مختومه شد اما به‌گفته علی شمخانی «دبیر شورای عالی امنیت ملی» رفتار ایران برخلاف برخی کشورهای منطقه در هیچ مقطع زمانی متأثر از تغییر حاکمیت در دیگر کشورها نبوده است.

نظر شما