شناسهٔ خبر: 129647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجبور نیستیم حرف ایران را گوش کنیم/ توافقات بسیاری امضا شده ولی بعدها تغییرکرده‌ است

مذاکرات/2 مشاور رئیس جمهور جدید آمریکا در امور سیاست خارجی در مصاحبه با روزنامه‌ی سعودی اعلام کرد ترامپ دنبال تقویت روابط خود با کشورهای عرب خلیج فارس بوده و توافق هسته‌ای با ایران را به شکل کنونی قبول ندارد.

به گزارش «نماینده»، روزنامه «ایلاف» عربستان سعودی روز شنبه (امروز) مصاحبه‌ای با «ولید فارس» مشاور رئیس جمهور جدید آمریکا در امور سیاست خارجی داشته است.

در این مصاحبه، مشاور ترامپ به مواضع وی در مسائل مهمی چون توافق هسته‌ای، اوضاع سوریه و عراق و نحوه تعامل با ایران پرداخته است.

اخراج عرب‌ها و مسلمانان

خبرنگار روزنامه ایلاف از مشاور ترامپ پرسید، آیا ترامپ قصد دارد عرب‌ها و مسلمانان را از آمریکا اخراج کند؟ فارس گفت این دست سخنانی که به ترامپ نسبت داده می‌شود، دروغ است.

وی ادعا کرد که پشت این قضیه اخوان المسلمین و ایران ایستاده است و هدف از گفتن این سخنان ترساندن مسلمانان است.

ترامپ و ناتوی عربی

مشاور ترامپ در امور سیاست خارجی در مورد موضع رئیس جمهور جدید آمریکا در خصوص ائتلاف عربی یا «ناتوی عربی» نیز اینگونه گفت که دونالد ترامپ از چند ماه گذشته تشکیل این ناتو را مطرح کرده و در سخنرانی خود در ماه آگوست گفت که دستش را به سوی جهان عرب دراز می‌کند تا با مصر، اردن و کشورهای عرب خلیج فارس و سایر کشورها برای تشکیل ائتلافی شبیه به ناتو همکاری کند.

ترامپ و عراق و سوریه

مشاور ترامپ معتقد است که باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در عراق و سوریه دخالت نظامی نکرد و نهایت کاری که انجام داد این بود که دستور داد جنگنده‌های آمریکا به مواضع داعش حمله کرده و نیروهایی را که با داعش در حال جنگ هستند، آموزش دهند.

فارس ادامه داد، اگر ترامپ در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رئیس جمهور بود، اجازه نمی‌داد این «افتضاح» در سوریه بالا بیاید.

مشاور ترامپ ادعا کرد که «وی در سخنان خود دخالت نظامی و اطلاعاتی ایران در عراق، سوریه و لبنان را مردود دانسته، اما اینکه در آینده ترامپ چه خواهد کرد، را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. باید منتظر شد و دید که چه افرادی کابینه را تشکیل خواهند داد، آن موقع می‌توان تحلیل و بررسی کرد. ولی ترامپ از معادله فعلی در سوریه ناراضی است و وجود [سپاه] "پاسداران" در طول و عرض جغرافیایی منطقه و همچنین جهادگرایان را مردود می‌داند و معتقد است که باید جلوی آن‌ها را گرفت».

مشاور ترامپ همچینی مدعی شد که ملت‌های خاورمیانه از آمریکا رهبری می‌خواهند که به آن‌ها در ایجاد ثبات و امنیت کمک کند ولی قدرت‌های مخالف و «رژیم ایران» به دنبال به شکست کشاندن این تلاش‌ها هستند؛ چرا که این قدرت‌ها از حمام‌های خون در منطقه سود می‌برند.

ترامپ و روسیه

ولید فارس به روابط آمریکا و روسیه نیز اشاره کرد و اظهار داشت که عاقلانه نیست که این دو قدرت اتمی ارتباط نداشته باشند، همانند آنچه در دوره جنگ سرد اتفاق افتاد و همزمان با ایجاد ارتباط باید به توافق رسید، مثلا قبل از آنکه روسیه نیروهای خود را به سوریه بیاورد، اوباما باید همانند آنچه در لیبی گذشت، قال قضیه را می‌کند.

وی در مورد عراق نیز مدعی شد که اوباما با ایران به توافق رسید که از عراق عقب‌نشینی کند و چون اوباما قبل از حل مسئله سوریه عقب نشینی کرد، مسائل ایجاد شده منجر به راه افتادن جنگ ویرانگری در این کشور شد و باراک اوباما به ایران و حزب‌الله اجازه دخالت در سوریه را داد.

فارس همچنین مدعی شد، در صورتی که اوضاع در مناطق تحت سیطره کردها و معارضان سوری بهتر شود و افراط‌گرایان ریشه کن شوند، ترامپ برای بررسی وضعیت سوریه با روسیه وارد مذاکره خواهد شد و اگر بین مسکو  و واشنگتن توافق محکمی صورت بگیرد، دونالد ترامپ از روسیه خواهد خواست که به ایران و حزب‌الله فشار بیاورد و آن‌ دو را از سوریه بیرون ببرد.

ترامپ و توافق هسته‌ای

مشاور ترامپ در مورد موضع وی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران نیز اینگونه گفت: «این توافق از طرف اعضای شورای امنیت امضا شده است، ولی کنگره آمریکا که در اصل مخالف این توافق بوده، آن را امضا نکرده است و وزارت خارجه فعلی آمریکا اعلام کرده که ترامپ همه گزینه‌ها را در اختیار دارد.»

فارس ادامه داد: «ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را به همان شکلی که الآن است، قبول ندارد، ولی باید منتظر بود تا ترامپ زمام امور را به دست بگیرد و منتظر تصمیم شورای امنیت ملی برای تعیین آینده این توافق شد.»

مشاور ترامپ در امور سیاست خارجی گفت: «ساز و کارهایی در قوانین بین‌المللی و آمریکا وجود دارد و باید منتظر ماند تا دید که دولت وی با این موضوع چگونه برخورد خواهد کرد. ولی ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توان با آن‌ها این توافق را تغییر داده و یا لغو کرد. ما مجبور نیستیم به سخنان رژیم ایران که می‌گوید این توافق امضا شده است، گوش بدیم، توافق‌های زیادی بوده و امضا شده ولی بعدها تغییر داده شده‌اند.»

نظر شما