شناسهٔ خبر: 129386 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بازخوانی مواضع دانش آشتیانی/ از امضای حمایت از تحصن کنندگان مجلس ششم تا حمایت از فتنه گران ۸۸+سند

دانش آشتیانی2 باوجود اینکه مجلس نهم به دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم به دلیل نقش آفرینی در فتنه 88 رای اعتماد نداد، رئیس جمهور مجددا وی را بعنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده است. بازخوانی مواضع دانش آشتیانی در این زمان خالی از لطف نیست.

به گزارش «نماینده» دانش‌آشتیانی در حالی برای تصدی وزارت آموزش و پروش به مجلس معرفی شد که در مجلس نهم برای به دوش انداختن ردای وزارت علوم موفق به کسب رای اعتماد نشده بود.

پس از آنکه رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از ۹ ماه فعالیت در این وزارت‌خانه در مجلس نهم استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نهایتاً در ۲۰ آبان ۱۳۹۳  طی نامه‌ای به علی لاریجانی، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را برای در دست گرفتن سکان این وزراتخانه به مجلس معرفی کرد.

با این وجود وی نیز همچون محمود نیلی احمدآبادی به دلیل حمایت وی از فتنه ۸۸ و عضویت در تیم کاری مصطفی معین نامیدند، با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف  و ۱۶ رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

حال رئیس‌جمهوری پس از ۲ سال  بار دیگر  فخرالدین احمدی دانش آشتیانی-که هم اکنون عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران است- برای ریاست بر وزارت آموزش و پرورش  راهی بهارستان می‌کند تا در جلسه روز ۱۱ آبان قوه مقننه رأی اعتماد وکلای ملت  برای تکیه زدن بر  ریاست این وزارتخانه کسب کند.

واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر و بیانیه دانش آموختگان مجتمع آموزش مفید که در ادامه آمده است تنها گوشه ای از واکنش جامعه به معرفی فردی ناشایست برای تصدی یکی از مهمترین وزارت خانه های کشور بود.

* بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر

بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه «دانش‌آشتیانی» امضای نامه حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم را در کارنامه خود دارد، گفت: وزارت علوم قربانی بده بستان‌های سیاسی دولت و برخی احزاب قدرت‌طلب شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه «دانش آشتیانی» امضاء نامه حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم را در کارنامه خود دارد، گفت: روند وزرای پیشنهادی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی حاکی از این مسئله است که این ‌وزارتخانه قربانی بده بستان‌های سیاسی دولت و  برخی احزاب قدرت‌طلب شده است.

متن این بیانیه بدین شرح است:

«با گذشت بیش از یک سال از شروع کار دولت یازدهم، وزارت علوم به دلیل پاره‌ای از مسائل، هم‌چنان از داشتن وزیری درخور این وزارت‌خانه راهبردی بی‌بهره مانده است. روند وزرای پیشنهادی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی حاکی از این مسئله است که این ‌وزارتخانه قربانی بده بستان‌های سیاسی دولت و  برخی احزاب قدرت‌طلب شده است.

اقدام رئیس جمهور در راستای معرفی گزینه‌های فرعی، ناخودآگاه اذهان را به سوی این مهم می‌برد که گویا هدف دولت به تنش کشاندن رابطه دولت و مجلس در مدت یکسال باقی مانده به انتخابات مجلس دهم و اجرای سناریوی «دولتی سازی مجلس»  است. نمایندگان مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند که تحت فشار این نزاع روانی نباید به سمت وکیل‌الدولگی پیش بروند.

در شرایطی که تحریم‌ها از هر سو کشور را احاطه کرده‌اند، به جای این‌که بزرگ‌ترین دغدغه دولت اقتصاد دانش‌بنیان باشد، با سیاسی کردن مسئله دانشگاه عملاً بستر تحقق این مطالبه رهبر معظم انقلاب منتفی شده است. البته از کسانی که بزرگترین دغدغه‌شان مذاکره دوجانبه با آمریکاست،   چنین رویکردی دور از انتظار نیست.

این که دولت با جنجال آفرینی به دنبال دور کردن افکار عمومی از مسائل اصلی کشور همچون مذاکرات هسته‌ای و پنهان کردن ناکارآمدی دولت در بهبود اوضاع اقتصادی است، خود جای بسی تأمل دارد.

و اما در مورد گزینه جدید پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم؛

متاسفیم که در زمان اقدامات سوال برانگیز یکی از مدارس تهران در فتنه سال ۸۸  وی مسئولیت کل این مجتمع آموزشی غیر انتفاعی را بر عهده داشته و به دلیل اقداماتش در سال ۸۸ و حمایت از عناصر فتنه توسط مراجع ذی صلاح مورد مواخذه قرار گرفته است. همچنین وی امضا  نامه حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم را نیز در کارنامه خود دارد.

به نظر می‌رسد در بازی روانی افراطیون جایگاهی برای حیثیت افراد در نظر گرفته نشده و فقط به فکر پیش برد اهداف خود در پس پرده معرفی چنین گزینه‌هایی و برخورد طبیعی نمایندگان مردم با آن‌ها هستند تا روی عدم رای اعتماد مجلس موج سواری کنند. همان کاری که وابستگان فتنه در دانشگاه‌ها پس از استیضاح وزیر علوم در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نتیجه این لجبازی‌های سیاسی دولت چیزی جز کند شدن سرعت قطار علمی کشور نیست. نگرانیم با این رویکرد، نه تنها چرخ هسته‌ای بلکه چرخ‌های صنعت و دانشگاه نیز از حرکت باز ایستد.

آن‌چه ما را نگران می‌کند نه صرف اشخاص، بلکه روح حاکم بر دولت است که اندک توجهی به ظرفیت‌های درونی کشور در حوزه علم و فناوری ندارند و غایت نگاهشان به توان داخلی در حد «صنعت قرمه سبزی و آب گوشت بزباش» است.»

* بیانیه دانش آموختگان مجتمع آموزش مفید

جمعی از دانش آموختگان و دانش آموزان مجتمع آموزشی مفید طی بیانیه ای خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را در خصوص معرفی دانش آشتیانی جهت تصدی پست کلیدی وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری از طرف دولت اعلام کردند

جمعی از خانواده‌های شهدای دبیرستان مفید، دانش آموختگان و دانش آموزان این مجتمع آموزشی با صدور نامه‌ای خطاب به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کردند: مجتمع آموزشی مفید به عنوان مدلی از مدیریت آشتیانی، مجموعه‌ای بیگانه و بی‌دغدغه نسبت به انقلاب، افراطی، بی‌منطق و اسیر فتنه است.

متن این نامه بدین شرح است:

«ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر علی لاریجانی

جمعی از خانواده‌های شهدای دبیرستان مفید ،دانش آموختگان و دانش آموزان مجتمع آموزشی مفید برآنیم تا از باب وظیفه شرعی و جهت اتمام حجت حاصل شناخت چندین ساله خود را از آقای فخرالدین دانش آشتیانی جهت تصدی پست کلیدی وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری را به خدمت شما و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی معروض داریم.

بیش از یک سال است که از عُمر دولت جدید میگذرد. دولتی که با شعار اعتدال و میانه روی روی کار آمد، اما با گذشت این مدت و به علت سهم خواهی بعضی جریانات افراطی و فشار بر دولت محترم یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور بدون سکاندار مانده و بین سرپرست های مختلف دست به دست می‌شود.

سالیان سال است که رهبری گرانقدر بر توجه ویژه بر نهضت علمی کشور تاکید کرده‌اند و در بیاناتشان توقف در این عرصه را به منزله عقب گرد در این کارزار توصیف کرده‌اند. ایشان در بیانات و توصیه هاشان در جمع دولت مردان دولت تدبیر و امید بارها هشدار داده‌اند که نباید مدیریت دستگاه علمی کشور به دست کسانی داده شود که در مقابل این حرکت علمی بایستند و مانع تراشی کنند، کما اینکه در دوره ای این اتفاق افتاد و کشور و جامعه علمی دچار خُسران شد.

ایشان بارها به مسئولین دستگاه علمی دولت متذکر شدند «نگذارید دانشگاه‌ها جولانگاه فعالیت سیاسی جناح‌های گوناگون شود. سم مهلک حرکت علمی کشور تبدیل شدن دانشگاه‌ها به باشگاه سیاسی است».

حال سوال بسیار مهم این است که آیا معرفی فردی فاقد وجاهت و صلاحیت توسط دولت محترم برای راهبری وزارتخانه بسیار مهمِّ «علوم ،تحقیقات و فناوری » در چارچوب حکیمانه و دردمندانه منویات مقام معظم رهبری می باشد؟ آیا رویه‌ای که دولت در مورد این وزارتخانه و گزینه‌های پیشنهادی برای این وزارتخانه در این مدت طی کرده است، با مشی اعتدال و میانه روی همخوانی دارد؟

وزارتخانه‌ای که نیاز است در راس آن یک چهره فرهیخته، معتقد به اصول نظام، بدون حاشیه های سیاسی و معتدل قرار گیرد، آیا می‌توان به افرادی که هیچ یک از این صلاحیت‌ها را ندارند، سپرد؟

جناب آقای فخرالدین دانش معاون وزیر علوم در زمان مصطفی معین است، وزیری که انتقادهای صریح و کم سابقه مقام عظمای ولایت به وزارتخانه اش را همگان در خاطر دارند، همچنین او از اعضای مرکزی حزب منحله، افراطی و تمامیت خواه و با تفکرات سکولار مشارکت است که تمامی این خصوصیات در نمود بیرونی مدیریت ایشان کاملا مشهود است که از باب مثال مواردی بیان می‌شود:

- امضا نامه حمایت از تحصن کنندگان مجلس ششم

- مخالفت تشکیلاتی و تفکری با بسیج و تلاش برای حذف بسیج دانشجویی از دانشگاه‌ها در زمان تصدی پست معاونت وزارت علوم.

- حذف عناصر دلسوز و انقلابی از صحنه مدیریت علمی کشور و ریاست افراد سیاست زده و جریانی بر دانشگاه های کشور با نظر مستقیم ایشان در زمان تصدی پست معاونت وزارت علوم.

- پایین‌ترین نرخ رشد علمی و کمترین تعداد ثبت اختراعات دانشجویی در زمان تصدی پست معاونت وزارت علوم.

- برگزاری اردوهای مختلط خارج از کشور در دانشگاه‌ها و ترویج بی‌سابقه موسیقی در دانشگاه‌ها که مورد انتقاد و اعتراض مقام معظم رهبری قرار گرفت .

- حضور متداوم عناصر مساله دار نظیر ابراهیم یزدی، عزت الله سحابی، سعید حجاریان و موسوی خوئینی‌ها در دانشگاه علیرغم تذکرات مکرر دانشجویان بسیجی و حزب اللهی

- زمینه سازی برای اغتشاشات کوی دانشگاه و عدم توانایی در کنترل فضای احساسی و سیاست زده دانشگاه

- ارتباط مستمر با فتنه‌گران و حمایت از جریان فتنه منحوس سبز در سال ۸۸

آن چه ما را بر نگاشتن این وجیزه داشته است عرصه مهم دیگر مدیریتی و صد البته ناموفق و غیر انقلابی فخرالدین دانش یعنی مدیریت ۲۰ ساله مجموعه آموزشی مفید در تهران است . آخرین مسئولیت اجرایی ایشان نیز ،همین است.

مجموعه ای که با درایت و تربیت بزرگانی همچون شهید بهشتی(ره) و شهید باهنر(ره) به وجود آمد. این مجموعه در کنار آموزش به روز و تخصصی دروس راهنمایی و متوسطه و با ارایه روشهای تربیتی دینی و انقلابی، مفتخر به تقدیم بیش از ۶۵ شهید والامقام به نظام مقدس اسلامی و تربیت نسلی متعهد و متخصص است که حقا این مجتمع آموزشی را در میان تمامی مشابهان خود ممتاز می‌کند.

دردمندانه این مجموعه دینی، انقلابی و آموزشی در طی مدیریت ۲۰ ساله آشتیانی به ورطه ای دچار شده که امثال احمد شیرزاد، نماینده مشارکتی و فراری و لندن نشین اصفهان در مجلس ششم که فرزندش جزء دانش آموختگان سالهای اخیر همین مجموعه است در مقاله ای با عنوان «مدرسه ای که مفید است»، مجتمع مفید را این گونه وصف می‌کند:

«امروز مدرسه مفید را می‌توان پایگاهی برای تربیت نسل دوم خردادی و مشارکتی و خوش فکر و بیزار از سنت های کور مذهبی و دیکتاتور ستیز دانست که این تربیت ها را در فرزندان ما نهادینه می‌کند».

مفید در زمان مدیریت ایشان از شهدا به دانش آموختگانی که تربیت شده سیستم های تربیتی تحت اشراف او بوده اند رسید، که بالغ بر نیمی از آنان با تفکر عدم کارآمدی نظام اسلامی و سیستم آموزش عالی برای ادامه تحصیل راهی ممالک غربی شده و تحت تربیت و آموزش نظامات غربی قرار می‌گیرند.

مدارس مفید با مدیریت ایشان از مدرسه ای که تمامی سطوح درآمدی جامعه قابلیت تحصیل در آن را داشتند به مدرسه ای ویژه اشراف و مرفهین جامعه تبدیل شده است.

مجموعه تحت راهبری ایشان به وضعی دچار شده است که کادر و معلمان شهید پرور و حزب اللهی سالیان آن با حذف مستمر معلمان ولایتی و دین‌مدار و حزب اللهی به آنجا رسید که چند تن از معلمان آن در جریان فتنه ۸۸ بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند و بعد از تحقیقات مبسوط یکی از مدیران و معلمان راهنمای مجموعه از کلیه فعالیت های آموزشی محروم شدند.

مجتمع مفید از تربیت فداییان خمینی عزیز در سالیان جنگ بعد از مدیریت ایشان و با افراط و رفتار احساسی و بی منطق معلمان به جایی رسید که دانش آموزان در فضای مدرسه به تصویر تمثال مبارک مقام عظمای ولایت اهانت کردند و با دعوت معلمین مدرسه حضور میدانی فعال در اغتشاشات سال ۸۸ داشتند.

مدارس مفید با تفکر ایشان از رقابت بچه ها برای شرکت در اردوهای جهادی ، هفته بزرگداشت شهدا و نمایشگاه شهدای مدرسه به مرز تعطیلی این برنامه های مبنایی و تربیتی رسیده است.

غرض از اطاله کلام بیان این مورد است که مفید به عنوان مدل مجسمی از مدیریت و تفکر فخرالدین دانش آشتیانی امروز به مجموعه ای بی‌روح ، بیگانه و بی دغدغه نسبت به انقلاب ، افراطی و احساسی و بی منطق و اسیر فتنه تبدیل شده است و شهادت ما گواه این مطلب است.

قطعا چنین کسی صلاحیت لازم برای تصدی این پست مهم و کلیدی را ندارد و معرفی آن توسط دولت چیزی جز سهم خواهی گروه های خاص و سناریویی برای جلوگیری از رشد علمی روزافزون سالهای اخیر و برای ایجاد سیاست زدگی و هیجانات کور در دانشگاه‌ها نخواهد بود.

لذا در پایان تقاضا داریم نمایندگان محترم مجلس که انصافا با ایستادگی کم سابقه خود مانع از ورود این گونه افراد به دولت شده اند این بار هم با عمل به وظیفه انقلابی خود و عدم اعتماد به فخرالدین دانش آشتیانی از راهبری این گونه افراد در فضای مقدس دانشگاه جلوگیری کنند.»

* پخش فیلم حضور دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در فتنه ۸۸

در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم فیلمی از حضور فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۸ به نمایش درآمد.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم سخن می‌گفت خواستار عدم رای مثبت نمایندگان به دانش‌آشتیانی شد. در حین سخنان زاکانی فیلمی از حضور فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در فتنه سال ۸۸ به نمایش در آمد.

در ابتدای این فیم اظهارات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم پرداختن به علم و دانش در دانشگاه‌ها به بازدید وکلای ملت گذاشته شد.

در ادامه این فیلم تصاویری پخش شد که طبق زیرنویش فیلم حضور وزیر پیشنهادی علوم در میان فتنه‌گران در سال ۸۸ در تحصن دانشگاه امیرکبیر و به تعطیلی کشاندن کلاس‌ها را نشان می‌داد.

زاکانی در هنگام پخش این فیلم در بیان توضیحاتی با بیان اینکه آقای دانش‌آشتیانی متعلق به دانشگاه امیرکبیر نیست و از دانشگاه دیگری به این دانشگاه آمده است، خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی حضور در فتنه را تکذیب می‌کند اما این فیلم نشان می‌دهد آقای دانش آشتیانی نه تنها در این تحصن شرکت کرده بلکه گرداننده آن نیز بوده است.

درحال بارگزاری...

دریافت فایل فیلم دانش آشتیانی با حجم
9 MB

نظر شما