شناسهٔ خبر: 128187 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چند نکته اساسی پیرامون صدور مجوز احزاب

کنعانی مقدم کمیسیون ماده ۱۰ باید مراقب فعالیت احزابی که به صورت رسمی مجوزی دریافت نکرده‌اند، باشد، اگر بنا باشد احزاب دیگر مراحل سخت تشکیل حزب را طی کنند اما در آستانه انتخابات بعضی از جریان‌های مشکوک با تابلو و عناوین جدید همان کارکرد حزب را انجام دهند، نقض غرض و خلاف قانون است.

هفته نامه «نماینده»؛ حسین کنعانی مقدم/* دو عضو مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب توسط نمایندگان انتخاب شدند؛ اعضایی که نزدیک به یک جناح سیاسی شناخته می‌شوند با رأی نمایندگان در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حضور پیدا کردند. با توجه به این انتخاب و وظایفی که این کمیسیون بر عهده دارد، باید به چند نکته اساسی اشاره کرد.

اولاً: انتخاب اعضای جدید نشان داد نمایندگان مجلس که بعضی از آنها تمایل به دولت و فهرست امید دارند، نمایندگان همسو با خود را به عنوان اعضای جدید به کمیسیون ماده ۱۰ معرفی کردند البته به اعتقاد نگارنده بهتر بود نمایندگان از طیف‌های دیگر نیز در کمیسیون حضور پیدا می‌کردند تا این شائبه ایجاد نشود که از این به بعد تمامی احزاب و تشکل‌های سیاسی که از سوی کمیسیون مجوز دریافت می‌کنند، احزاب همسو با جریان اعتدال هستند.

ثانیاً: باید به تکثر احزاب در عرصه سیاسی اشاره‌ای داشته باشیم، هم اکنون شاهد و ناظر هستیم احزاب فراوانی مجوز دریافت کرده‌اند و به عبارتی با تکثر احزاب روبه‌رو هستیم در صورتی که به اعتقاد بنده احزاب همسو و همفکر می‌توانند در کشور جبهه‌ای بزرگ تشکیل دهند چراکه قدرت و مانور این جبهه در عرصه سیاسی بیشتر خواهد بود.

ثالثاً: با توجه به انتخاب دو عضو جدید کمیسیون ماده ۱۰ باید به نحوه فعالیت برخی از احزاب و تشکل‌هایی که در فتنه سال ۸۸ دخیل بودند، توجه کرد. ما در حال حاضر شاهدیم بعضی از احزاب و تشکل‌های منحله با نام و تابلوی جدید فعالیت خود را شروع کرده‌اند؛ ازاین‌رو وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خطاب قرار می‌گیرند، پیرامون نقش‌آفرینی آنها باید به این نکته اذعان داشت که طبق قانون ممنوعیت برای آنها حاصل شده و حق فعالیت سیاسی و یا تشکیل سازمان جدید را ندارند.

از سوی دیگر باید به نحوه صدور احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ توجه شود، یکی از کارکردهای این کمیسیون صدور مجوز به احزاب و تشکل‌ها است.

نگارنده بر نقش‌آفرینی جبهه فراگیر در عرصه سیاسی تأکید کرد، این موضوع از آن جهت مطرح شد که به این پرسش پاسخ داده شود «آیا صدور مجوز به تحزب‌گرایی کمک می‌کند؟»، در پاسخ باید گفت: «اگر صدور مجوز در چارچوب قانون باشد، بلا اشکال است اما این نکته نیز باید در نظر گرفته شود چنانچه احزاب موجود کارکرد حزبی داشته باشند، نیازی به احزاب جدید نیست. اگر اینگونه باشد باید به تعداد مردم ایران مجوز حزب صادر شود در حالی که این با حقوق تحزب مغایرت دارد به همین جهت به نظر می‌رسید احزاب قانونی می‌توانند در جبهه‌های مشترک دور هم جمع شوند و نیرو و قدرتشان را گرد هم آورند تا چهار، پنج جبهه سیاسی متشکل از احزاب تشکیل شود.»

به اعتقاد نگارنده این موضوع می‌تواند به مشارکت سیاسی مردم در انتخابات کمک کند.

نکته پایانی درخصوص کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نحوه نظارت بر احزاب است، آنها باید مراقب فعالیت احزابی که به صورت رسمی مجوزی دریافت نکرده‌اند، باشد، اگر بنا باشد احزاب دیگر مراحل سخت تشکیل حزب را طی کنند اما در آستانه انتخابات بعضی از جریان‌های مشکوک با تابلو و عناوین جدید همان کارکرد حزب را در قالب روزنامه یا جریان‌های جدید انجام دهند، نقض غرض و خلاف قانون است.

عضو خانه احزاب

نظر شما