شناسهٔ خبر: 128061 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

جایگاه جامعتین در سپهر سیاست

کمال سجادی "جامعه روحانیت براین باور است «تشکل‌های اصول‌گرا و افراد حقیقی و حقوقی که می‌خواهند در انتخابات ۹۶ فعال ظاهر شوند، باید محوریت روحانیت را در نظر بگیرند بنابراین با تأیید نظر آیت‌الله موحدی کرمانی فرآیندی تنظیم خواهد شد و از اصول‌گرایان دعوت می‌شود تا ائتلاف انتخاباتی شکل بگیرد".

«نماینده»؛ سید کمال سجادی*/جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان مرکز فکر، فرهنگ و فقاهت اسلامی شناخته می‌شوند و پس از انقلاب اسلامی هم نقش آنها بارزتر شد. مجلداتی که در ارتباط با فعالیت جامعه مدرسین در ۹ جلد منتشر شد، گواه آن است که این تشکل در صحنه‌های مهم سیاسی ایفای نقش و اعلام موضع می‌کرده است.

در ساختار انقلاب اسلامی هم جامعه مدرسین نقش بسیار بارزی ایفا کرد. در این راستا می‌توان از چهره‌هایی همچون مرحوم آیت‌الله «مشکینی»، آیت‌الله «یزدی» و سایر اعضا نام برد؛ آنان نقش بسیار پررنگی برعهده داشتند و در مقطع کنونی هم همان نقش را دارند.

اصول‌گرایان به جامعتین نگاه ویژه‌ای دارند. برای متدینین و به‌ویژه نیروهای اصول‌گرا این دو مجمع روحانی به عنوان نیروهای مرجع شناخته می‌شوند؛ ازاین‌رو مواضع آنان مورد توجه گروه‌های کثیری از اقشار جامعه به‌ویژه اصول‌گرایان قرار می‌گیرد، بنابراین نظر جامعتین در سپهر سیاست برای اصول‌گرایان مهم ارزیابی می‌شود و نسبت به نظر بزرگان در جامعتین احساس مسئولیت می‌کنند.

جبهه پیروان خط امام و رهبری، تشکلی است که ۱۸ حزب سیاسی در آن عضویت دارند و این جبهه هر چند وقت یک بار نظرات خود را به جامعه روحانیت مبارز به‌ویژه آیت‌الله «موحدی کرمانی» ارائه می‌دهد و از روحانیت مبارز، طلب چاره‌جویی یا حمایت می‌کنیم و تاکنون هم بزرگان در جامعه روحانیت مضایقه‌ای نداشته‌اند. البته باید نحوه حضور و نقش‌آفرینی جامعه مدرسین در انتخابات را هم مورد توجه قرار دهیم.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ترجیح می‌دهد در بعضی از انتخابات ها همچون انتخابات مجلس، ورود به مصادیق نداشته باشد. براین اساس شاید فقط در مورد استان قم نظر ارائه دهد اما در سایر استان‌ها نظری نخواهند داد اما جامعه روحانیت مبارز در عین اینکه دارای ساختار مذهبی است از تشکیلات حزبی هم برخوردار است یعنی دارای «شورای مرکزی، کمیته‌های مختلف، دبیرکل و سخنگو» است و پیرامون مواضع روز سیاسی اعلام موضع می‌کند پس شاهد آن بودیم در ارتباط با انتخابات مجلس، نظر ارائه کرد و پیرامون انتخابات سال ۹۶ هم دارای نظر است و در حمایت یا عدم حمایت از شخصیت‌ها در عرصه انتخابات اعلام موضع می‌کنند اما جامعه مدرسین بنا به سیاست‌های خود ورود خواهد کرد؛ یا اعلام موضع یا بی‌طرفی در انتخابات توسط آنها بیان می‌شود.

مواضع جامعه روحانیت مبارز هم بیشتر توسط آیت‌الله موحدی کرمانی اعلام خواهد شد کما اینکه در زمان مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی این نظرات اعلام می‌شد البته شاید دبیرکل این مسئولیت را برعهده سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بگذارد تا او آخرین مواضع را اعلام کند. ممکن است تک تک اعضا در جامعه روحانیت نظری ارائه دهند اما ملاک مواضع دبیرکل یا سخنگو است.

جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان تشکلی اصول‌گرا، اخیراً اعلام موضع کرد و پیشنهاد داد: «تشکل‌های اصول‌گرا چه حقیقی و چه حقوقی با تعهد به محوریت روحانیت مبارز در انتخابات سال ۹۶ ائتلاف کنند»، نظر ما به جامعه روحانیت مبارز منتقل شد و شخص آیت‌الله موحدی کرمانی آن را تأیید کردند. جامعه روحانیت هم براین باور است «تشکل‌های اصول‌گرا و افراد حقیقی و حقوقی که می‌خواهند در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری فعال ظاهر شوند، باید محوریت روحانیت را در نظر بگیرند بنابراین با تأیید نظر آیت‌الله موحدی کرمانی ان‌شاءالله ساختار و فرآیندی تنظیم خواهد شد و از اصول‌گرایان دعوت می‌شود تا ائتلاف انتخاباتی شکل بگیرد.

  نگارنده بار دیگر تأکید می‌کند محوریت روحانیت مبارز به هیچ‌وجه به منزله عبور از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیست؛ هر دو تشکل گروه‌های مرجع هستند و ما آنها را جمع و تحت «جامعتین» نام می‌بریم اما جامعه مدرسین خود در قبال انتخابات تصمیم‌گیری خواهند کرد. جامعه مدرسین گاهی تشخیص می‌دهد در انتخابات مجلس فعال نباشد و گاهی تشخیص می‌دهد در انتخابات ریاست جمهوری فعال ظاهر شود، این بستگی به تصمیم حضرات در جامعه مدرسین دارد.

برای اصول‌گرایان ائتلاف در انتخابات سال ۹۶ با محوریت روحانیت مهم و ضروری است، در سال آینده ما باز شاهد برگزاری دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها هستیم و معتقدیم اصول‌گرایان باید در هر دو انتخابات به ائتلاف دست یابند. در شوراها از ائتلاف واحد حمایت کنند تا فهرست واحد آنها در مقابل سازمان‌های رأی اصلاح‌طلبان پیروز شود. در مورد  انتخابات ریاست جمهوری نیز ائتلاف باید به صورت شدیدتر دنبال و پیگیری شود، ما تجربه انتخابات سال ۹۲ را پیش‌رو داریم و با توجه به این تجربه اصول‌گرایان باید نسبت به یک گزینه به اجماع برسند تا رأی اصول‌گرایان تجمیع و نه پراکنده شود. بار دیگر تکرار می‌کنم، اصول‌گرایان هم در انتخابات شورای شهر و هم در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به ائتلاف دارند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

نظر شما