شناسهٔ خبر: 123712 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

مردم ایران باید سریع تر نتیجه برجام را احساس کنند

ظریف 43 وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه مردم ایران باید سریع تر نتیجه برجام را احساس کنند گفت: یقیناً به آمریکا تذکر دادیم و فشار خواهیم آورد تا اطمینان حاصل کنیم که دولت ایالات متحده زمینه را برای همکاری بانک‌های غیرامریکایی با جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

به گزارش «نماینده»، محمد جواد ظریف در مصاحبه مشترک موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با خبرنگاران در تالار ایینه وزارت خارجه گفت: برای برداشتن موانع موجود بر سر راه برجام، با اتحادیه اروپا همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: بیانیه مشترک و سه بیانیه دیگر در حوزه همکاری هسته ای غیر نظامی، انرژی و همکاری های علمی میان ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امضا و منتشر می شود.  

* مردم ایران باید سریع تر نتیجه توافق هسته‌ای را احساس کنند

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مردم ایران باید هرچه سریع تر نتیجه توافق هسته‌ای را احساس کنند، گفت: اگر این احساس برای مردم ایجاد نشود حتما سوال خواهند کرد که این توافق چه میزان برای ایران مفید بوده است.

ظریف تصریح کرد: اعتقاد داریم که توافق هسته‌ای زمینه را برای همکاری بین المللی فراهم  و خطر را از منطقه دور کرده است و می تواند آینده بسیار بهتری  برای مردم ایران، مردم منطقه و صلح و امنیت بین المللی فراهم کند.

وی افزود: ضرورت دارد که طرف مقابل به ویژه ایالات متحده آمریکا تعهدات خود را نه فقط روی کاغذ بلکه در عمل اجرا کند و موانع عملی را که برای همکاری ها به ویژه همکاری های بانکی وجود دارد مرتفع کند.

ظریف درخصوص موضوع حقوق بشر نیز گفت: ما آماده گفتگو هستیم اما خانم موگرینی و دیگر دوستان ما در اروپا می دانند و من نیز در پارلمان اروپا به صراحت گفتم که این گفتگو یک گفتگوی یک طرفه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: حتما در این گفتگو ایران هم مطالب بسیار مهمی را درخصوص وضعیت حقوق بشر دارد که اطمینان دارم طرف اروپایی نیز آماده شنیدن آنها خواهد بود.

* امریکا متعهد است مانع همکاری بانک‌های غیرامریکایی با ایران نشود

وزیر امور خارجه گفت: ما یقیناً به ایالات متحده تذکر دادیم و فشار خواهیم آورد و اتحادیه اروپا هم همین کار را می‌کند که اطمینان حاصل کنیم دولت ایالات متحده زمینه را برای همکاری بانک‌های غیرامریکایی با جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

ظریف در نشست خبری مشترک با خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ‌ما در مورد تعهدات کشورها در قالب برجام پیگیری‌های مکرری انجام دادیم.

وی تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی ایران در روزهای گذشته در واشنگتن با وزیر خزانه داری ایالات متحده و همچنین هیئت کارشناسی ما با هیئت کارشناسی اوپک یا دفتر مربوط به نظارت بر تحریم ها مذاکرات جدی داشتند برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که ایالات متحده تعهدات خودش در قالب برجام را کاملا انجام می دهد.

ظریف گفت: ‌اینکه برجام این موقعیت را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند که دسترسی به سیستم مالی بین المللی داشته باشد هدف برجام است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: همانطور که همه می دانند باید همه کشورها خودشان را متعهد بدانند به اینکه اقدامات لازم را برای برداشته شدن موانع انجام بدهند.

وی تاکید کرد: ما یقیناً به ایالات متحده تذکر دادیم و فشار خواهیم آورد و اتحادیه اروپا هم همین کار را می کند که اطمینان حاصل کنیم دولت ایالات متحده زمینه را برای همکاری بانک های غیرامریکایی با جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند.

ظریف اظهار داشت:‌ همانطور که همه از ابتدا می دانستند برجام بانک های امریکایی را شامل نمی شده و نمی شود بلکه بحث عدم مزاحمت امریکا برای همکاری سایر بانک ها با ایران مطرح است.

وی افزود:‌ همواره تاکید کرده ایم که از تحریم های اولیه علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت ها و بانک های امریکایی بیشترین ضرر را می برند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:‌ ایالات متحده متعهد است که مانع نشود بانک های غیرامریکایی - بانک های اروپایی - بتوانند از روابط با جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند.

وی گفت: ما و اتحادیه اروپا این برنامه را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاءالله نتایج ملموس آن را بیش از پیش خواهیم دید.

*ایران و اروپا در زمینه هسته‌ای و انرژی همکاری می کنند

وزیر امور خارجه کشورمان از آغاز همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه هسته‌ای غیرنظامی و انرژی خبرداد.

محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا با تبیین نتایج مذاکرات دوجانبه گفت: امروز جلسه کم سابقه‌ای در تاریخ ارتباطات با اتحادیه اروپا داشتیم.

وی افزود: خانم موگرینی به همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا که در حکم وزرای این اتحادیه هستند شامل کمیسیونرهای انرژی، تحقیقات و فناوری، محیط زیست و کشاورزی، مدیریت بحران و کمک های بشردوستانه، حمل و نقل و هوانوردی، صنعت و سرمایه گذاری و آموزش و فرهنگ به تهران آمدند.

ظریف گفت: این کمیسیونرها از صبح امروز با همتایان ذیربط خود جلسه داشتند که این جلسات و مذاکرات بعدازظهر و فردا نیز ادامه می یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: دو طرف در این مذاکرات درباره گسترش همکاری های ایران و اتحادیه اروپا مذاکره خواهند کرد و زمینه برای تعمیق روابط دوجانبه فراهم می شود.

ظریف سفر موگرینی را در چارچوب همکاری های ایران و اروپا پس از توافق برجام مهم دانست و تاکید کرد: مهمترین حوزه همکاری ها، اطمینان از اجرای کامل برجام است.

وی گفت: اطمینان دارم منافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا در همکاری با جمهوری اسلامی و در چارچوب اجرای برجام است و دو طرف مشترکا برای رفع موانع اجرای کامل برجام همکاری خواهیم کرد و امروز نیز در این باره صحبت کردیم.

ظریف از توسعه همکاری های هسته‌ای غیرنظامی ایران و اتحادیه اروپا خبرداد و  افزود: مذاکره در این باره میان کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و رئیس سازمان انرژی اتمی صورت می گیرد.

وی همکاری در زمینه انرژی های صلح آمیز، همکاری های مالی و کمک اتحادیه اروپا به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را از دیگر محورهای مذاکرات دوجانبه با موگرینی برشمرد.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: موضوع دیگر آماده سازی اقدامات لازم برای بازشدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران است که در این باره رایزنی خواهد شد.

ظریف گفتگو درباره مسایل منطقه‌ای به ویژه همکاری در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و نیز گسترش همکاری در مسایل انسان دوستانه به ویژه آوارگان و پناهندگان را از دیگر محورهای مذاکراتش با موگرینی برشمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: مساله موادمخدر، تروریسم و حقوق بشر نیز موضوعاتی است که درباره آن در آینده با اتحادیه اروپا بحث اساسی می کنیم.

ظریف گفت: امروز در پایان مذاکرات دوجانبه چهار بیانیه از جانب دو طرف صادر خواهد شد که نخستین آن بیانیه مشترک خواهد بود.

وی بیانیه همکاری هسته‌ای غیرنظامی، بیانیه همکاری ها در زمینه انرژی و بیانیه در حوزه همکاری های علمی و پژوهشی را چهار بیانیه مشترک میان ایران و اتحادیه اروپا برشمرد.

ظریف مذاکرات امروز را آغاز فصل جدیدی در ارتباطات ایران و اتحادیه اروپا دانست و ابرازامیدواری کرد: نتیجه این همکاری ها برای دو طرف متضمن منافع مشترک، پیشرفت و توسعه و کمک به صلح بین الملل باشد.

وزیرامورخارجه کشورمان تاکید کرد: یقین دارم این همکاری ها برای توسعه مشارکت در گسترش آرامش در منطقه و رفع بحران ها نیز مفید خواهد بود.

فدریکا موگرینی نیز در این نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

نظر شما