شناسهٔ خبر: 123710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

موگرینی:آزمایش موشكی نقض برجام نیست

موگرینی/1 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آزمایش موشكی نقض برجام نیست و نگرانی زیادی در این زمینه نداریم.

به گزارش «نماینده» ، فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) در نشست خبری مشترك با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت:اعتقاد داریم آزمایش موشكی به برجام ارتباط ندارد.

وی تصریح كرد: اطمینان دارم برجام راه های مختلف و گام هایی جهت ایجاد همكاری های امنیتی در منطقه ایجاد می كند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد: ایران و اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل كرده اند و برجام تبدیل به منافع بیشتر برای تمامی مردم منطقه شده است.

موگرینی ادامه داد: توسعه و تحولات مختلف در این حوزه اتفاق افتاده است، ما به دنبال منافع مشترك برای ثبات منطقه و تبدیل این رویكرد سازنده به امنیت و ثبات در منطقه هستیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود تصریح كرد: بانك های اروپایی بسیار علاقه مند به ایجاد ارتباط با ایران هستند تا مشاركت جدید اقتصادی در حال شكل گیری است، تسریع شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: همكاری بین ایران و این اتحادیه می‌تواند به توسعه دو طرف كمك كند. ما امروز درمورد بخش های علمی، آموزشی، حمل و نقل، مهاجرت، محیط زیست گفت و گو كردیم.

موگرینی گفت‌وگوهای سیاسی درمورد مسایل منطقه را از دیگر محورهای دیدار امروز خود با ظریف بیان كرد و ادامه داد: تمركز ما بر طیف وسیعی از موضوعات است كه زمینه لازم را برای روابط دو طرف ایجاد خواهد كرد.

وی تاكید كرد: دیپلماسی می‌تواند موفق باشد و پیام امروز من به ملت ایران این است كه دیپلماسی باارزش بود و خوشحالم كه مردم ایران این تغییرات را در زندگی خود مشاهده می‌كنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این كه این سفر دیدار دوم من از ایران است، گفت: در دیدار نخست كه ماه جولای و چند روز پس از اجرای برجام انجام شد، تنها بودم و كمیسیونرها در آن سفر حضور نداشتند اما امروز هفت كمیسیونر از حوزه‌های مختلف من را همراهی می‌كنند.

وی اضافه كرد: امروز بسیار امیدوارم مردم ایران بتوانند این تغییرات (توسعه همكاری‌های اقتصادی و... ایران و اتحادیه اروپا) را در زندگی خود مشاهده كنند.

وی تاكید كرد: من امروز در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت نمی‌كنم بلكه از سوی ۵۰۰ میلیون اروپایی سخن می‌گویم، امیدوارم روابط متفاوتی با ایران ایجاد شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در مورد اجرای برجام كار ما به اتمام نرسیده و ادامه دارد و امیدوارم هرچه زودتر خواسته‌های دو طرف تحقق یابد. من مسئول نظارت مداوم و ایجاد گفت‌وگو در این حوزه هستم و نهایت تلاش خود را انجام خواهم كرد.

موگرینی خاطرنشان كرد: ما تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته‌ای را رفع كرده‌ایم، امروز در این سفر یك دور مذاكره و گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای را انجام دادیم كه تا فردا ادامه می‌یابد.

وی با بیان این كه ایران و اروپا دارای روابط تاریخی و دیرینه هستند، اظهار داشت: در این روابط، ایران و اروپا با برخی موانع و دشواری‌ها مواجه بودند و چالش‌هایی وجود داشت اما اراده دو ملت برای همكاری بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح كرد: ما به‌دنبال از بین بردن اختلافات و دشواری‌ها هستیم و باید در حوزه‌هایی كه به نفع دو ملت است، همكاری كنیم. از رسانه‌ها می‌خواهم كه نتیجه این گفت‌وگوهای جامع و سازنده را منعكس كنند. ما گفت‌وگوهایی انجام دادیم كه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌كنم.

موگرینی از محورهای گفت و گو با وزیر امور خارجه ایران را بخش اقتصادی بیان كرد و اظهارداشت: ما از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت خواهیم كرد.

وی ادامه داد: در زمینه گردشگری و تجاری ما به‌دنبال همكاری بیشتر با ایران هستیم. همچنین در حوزه انرژی امروز گفت‌وگو كردیم تا تمهیدات و همكاری بسیار خوبی با ایران داشته باشیم.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره روابط و همكاری میان دانشگاه‌ها و حوزه آموزش گفت: در این زمینه برای مهاجرت نیز می‌توانیم یكدیگر را یاری كنیم.

موگرینی، محیط زیست را محور دیگر گفت‌وگوهای دو طرف عنوان كرد و یادآور شد: در این زمینه هم ایران و هم اتحادیه اروپا شرایط دشواری را تجربه می‌كنند كه می‌توانیم همكاری خوبی داشته باشیم و در حوزه كمبود آب، آلودگی هوا و مدیریت زباله با ایران همكاری كنیم.

فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران به همراه هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی متشكل ازهفت كمیسیونر اروپایی وارد تهران شد.

موگرینی همچنین به محور دیگر گفت‌وگوها در زمینه فنی اشاره كرد و گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند در حوزه هواپیما به ایران كمك‌های فنی ارائه كند تا بتوانیم ارتباطات بیشتر بین دولت و ملت ایجاد كنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود گفت : برجام تنها به نفع ملت ایران نخواهد بود بلكه تبدیل به منافع بیشتری برای تمامی مردم منطقه شده است.

موگرینی گفت: یكی از اولویت‌های ما، پایان جنگ در سوریه است و درخصوص مذاكرات جاری ژنو، ایران و اروپا می‌توانند با یكدیگر همكاری كنند. ما همچنین در مورد كمك‌های بشردوستانه گفت‌وگو كردیم و امیدواریم كه دسترسی به این كمك‌ها تسریع شود.

وی اضافه كرد: در مورد یمن هم توقف مخاصمات آغاز شده و امیدواریم از طریق مذاكرات ۱۸ آوریل در كویت ادامه داشته باشد.

موگرینی به جشن نوروز در ایران نیز اشاره كرد و گفت: این ایام زمان تغییر و تحولات است و شما آماده امور جدید می‌شوید و در واقع نوروز سمبلی برای سفر من به تهران بود. من از دوره جدید روابط دو كشور را دنبال می‌كنم كه بسیار مهم است و بر آن تاكید می‌كنم چرا كه این روابط جدید بین ایران و اتحادیه اروپا اتفاقی تاریخی است. ما خواستار ملاقات‌ها و همكاری‌های خوب بین ایران و اتحادیه اروپا هستیم.

**بانك های اروپایی علاقه مند به ارتباط با ایران هستند
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این كه با گذشت سه ماه پس از اجرای برجام مشكلاتی در مراودات بانكی وجود دارد، گفت: هیات‌های تجاری بسیاری به ایران سفر كرده‌اند و این علاقه بسیار اروپایی‌ها و بخش خصوصی اروپا برای سرمایه‌گذاری در ایران را نشان می‌دهد و نیازمند روابط بانكی بسیار مستحكم است.

موگرینی تاكید كرد: بانك‌های اروپایی علاقه‌مند به ایجاد ارتباط با ایران هستند كه مشاركت جدید اقتصادی تسریع شود.

وی اظهار داشت: ما تمامی اطلاعات لازم را در مورد روابط مالی و بانكی در ۵۰ صفحه با عنوان رهنمود در دوره پس از تحریم مسایل هسته‌ای ارائه كردیم اما اتحادیه اروپا نمی‌تواند كشورهای دیگر را مجبور به انجام كاری كند؛ آنها خود باید اقدام كنند.

وی تصریح كرد: اما اطمینان می‌دهیم كه‌ بخش اقتصادی و بانكی اروپا برای آغاز همكاری‌های بانكی علاقه دارند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات اتحادیه اروپا برای لغو تحریم های هسته ای اظهار داشت: اتحادیه اروپا تمامی تحریم های مرتبط با فعالیت هسته ای را در روز اجرای برجام رفع كرده و كاملا آشكار است كه سایر تحریم های حقوق بشری پابرجا هستند.

موگرینی اضافه كرد: برخی از تحریم ها وجود دارند كه ما آن ها را برنداشته ایم و این تحریم ها مرتبط با برنامه هسته ای نبوده اند بلكه حقوق بشری بوده اند. تمامی تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با فعالیت هسته ای ایران از ۱۶ ژانویه توسط اتحادیه اروپا لغو شده اند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بی بی سی در خصوص گفت و گوهای حقوق بشری با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برخی مشكلات در این زمینه وجود داشته است و این نوعی از استانداردهای دوگانه است اما رویكردهای حقوق بشری ما مبتنی بر بالاترین استانداردهای جهانی است و ما دارای بهترین استانداردها هستیم.

موگرینی با بیان اینكه این استانداردها همواره مبتنی بر گفت و گو بوده است اظهار داشت: بسیاری از شركای ما در جهان اعتقاد دارند كه فرآیندها و رویه های مختلفی برای اروپایی ها وجود دارد و ما در سده های گذشته همواره از آن دفاع كردیم و اصول مشخصی داریم كه مبتنی بر گفت و گو است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رفع موانع همكاری های بانكی ایران اظهار داشت: نباید بگوییم برخی چالش ها وجود دارند؛ سه ماه پس از امضای برجام قابل مقایسه با ۱۲ سال گذشته نیست؛ بنابراین نه چالش ها بلكه مشكلاتی وجود دارد.

نظر شما