شناسهٔ خبر: 122938 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

فضائلی:

بی تردید تلگرام یکی از پدیده‌های این دوره از انتخابات بود

کراپ‌شده - فضائلی/1*

«نماینده»/ برخی معتقدند در و دیوار به نسبت خلوت شهر در تبلیغات انتخاباتی حاکی از سرپرشور تلگرام در روزهای منتهی به انتخابات داشت. از کمپین‌ها، ابراز احساسات‌های هشتکی و داب اسمش‌های تازه از تنور در آمده گرفته تا بازار داغ شایعات و واکنش‌های بی‌فاصلۀ لبخندها و تلخندهای کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی به وقایع کوچک و بزرگ انتخابات اخیر همه و همه شاهد مثالی بر این مدعا بود. تا آنجا که «مهدی فضائلی» در گفتگو با «نماینده» با اشاره به نفوذ و گسترش روزافزون تعداد کاربران شبکه‌های موبایلی به خصوص تلگرام، تصریح کرد: قطعاً بحث پدیده‌ها و شبکه‌های اجتماعی موبایلی در انتخابات اخیر بسیار اثر گذار بود و قبل از انتخابات هم صحبت بر سر این موضوع بود که پدیده این انتخابات شبکه‌های اجتماعی به خصوص پیام‌رسان‌های موبایل محور خواهند بود. اگرچه شبکه‌های ایستا چون توئیتر و فیس بوک را در دوره‌ها و انتخابات‌های قبلی تجربه کرده ‌بودیم ولی به نوعی اولین حضور انتخاباتی شبکه‌های موبایل را در انتخابات 7 اسفند تجربه ‌کردیم.

«مدیرعامل انتشارات سروش» اشاره داشت: استفاده‌های گوناگونی در انتخابات پیش رو از شبکه‌های موبایلی شد از جمله تبلیغات که البته خلاءهای قانونی نیز در این زمینه متأسفانه وجود داشت و خیلی دیر و اجمالی نیز در نهایت به این مسئله ورود شد. از طرف دیگر در ارتباط با فضاسازی‌های سیاسی و جریانی نیز در این شبکه‌ها اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت. اگرچه با این وصف نیز در حال حاضر نمی‌توان میزان اثربخشی واقعی این پیام‌رسان‌ها بر روی انتخابات را  گفت؛ ولی بی تردید تلگرام یکی از پدیده‌های این دوره از انتخابات بود.

این فعال رسانه‌ای در ادامه افزود: یکی از مهم ترین آسیب‌های شبکه‌های پیام رسان موبایلی این است که قریب به اتفاق آنها بی‌هویت و بی‌شناسنامه اند. به همین دلیل امکان تولید و توزیع شایعات و تخریب‌ها در این شبکه‌ها بسیار زیاد است. متأسفانه با نوع نگاهی که در حال حاضر نسبت به این شبکه‌ها نیز حاکم است، تقریباً کنترل و نظارتی روی این شبکه‌ها وجود ندارد و یا اگر باشد هم بسیار اندک است. همه این ها شرایطی را فراهم کرده که در واقع سوءاستفاده‌های زیادی در این فضا صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید به لحاظ قانون‌گزاری و حریم مقرارت به سمتی برویم که امکان سوءاستفاده و بهره‌برداری منفی از این شبکه‌ها را کاهش دهیم، گفت: البته از طرف دیگر نرم افزارهای موبایلی برای کسانی که می‌خواهند کار سازمانی درستی نیز انجام دهند نیز فرصت محسوب می‌شود.

فضائلی در نهایت بخشی از پرمخاطبی این شبکه‌ها را به دلیل غیررسمی بودن آن‌ها دانست و اینکه هر فردی می‌تواند در این شبکه‌ها به راحتی هرگونه مطلبی را تولید و توزیع کند باعث جلب و جذب مخاطب آنها خواند و تشریح کرد: بخش دیگری از گستردگی مخاطبین این اپلیکیشن‌ها به دلیل فقدان سواد رسانه‌ای ب است. سواد رسانه‌ای در جامعه ما بسیار کم است و اگر این سواد افزایش یابد به همان میزان اعتماد به این رسانه‌ها نیز کم می‌شود. البته نو بودن، خلاقیت و سرعت انتشار نیز در جذب مخاطب این شبکه‌ها اثرگذار است و همه این عوامل باعث شده است که در حال حاضر گرایش زیادی نسبت به این پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد.

نظر شما