شناسهٔ خبر: 122935 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

تلگرام، در بلند مدت ضریب نفوذ بسیار پایینی دارد

دکتر فرهنگی/1 رسانه‌های مجازی به اندازه همان سرعتی که در دسترس هستند، روی تحولات اثر می‌گذارند و از طرف دیگر به همان سرعت نیز فراموش می‌شوند.

«نماینده»؛ دکتر علی‌اکبر فرهنگی*/ رسانه‌های اجتماعی در واقع در پراکنش ایده‌ها، عقاید و پیام‌ها نقش خیلی برجسته‌ای دارند و امروز به عنوان سهل‌الوصول‌ترین ابزار در اختیار همه مردم هستند. بنابراین می‌توانند در همه زمینه‌ها از جمله انتخابات، ارزیابی کاندیداها و نقش نمایندگان دخیل بوده و پیام‌هایی را رد و بدل کنند.

اگرچه هیچ رسانه ای را نمی توان پیشرو بدانیم مگر اینکه بدانیم آن رسانه در چه زمینه ای می خواهد بکار گرفته شود؛ ولی با توجه به شرایط کشور خودمان می‌توان پیام رسان های موبایلی را به نوعی در حال حاضر پیشرو بنامیم.

سرعت انتشار در فضای مجازی با سایر رسانه‌ها قابل مقایسه نیست از این رو رسانه‌های مجازی به اندازه همان سرعتی که در دسترس هستند، روی تحولات اثر می‌گذارند و از طرف دیگر به همان سرعت نیز فراموش می‌شوند. به همین دلیل رسانه‌های مجازی در کوتاه مدت ضریب نفوذ بالایی دارند ولی به طور طبیعی در بلند مدت ضریب نفوذ بسیار پایینی داشته و به سرعت فراموش می‌شوند و در این زمینه رسانه‌های دیگر بهتر می‌توانند عمل کنند.

از طرف دیگر ضریب نفوذ رسانه‌های مجازی به خصوص پیام‌رسان‌های موبایلی هم می‌تواند تهدید و هم می‌تواند به عنوان فرصت محسوب شود. بستر این رسانه‌ها به گونه‌ای است که  هرکس می تواند به عنوان تبلیغ یا ضد تبلیغ در خصوص یک موضوع یا فرد عمل کند.

از عوامل مهم اقناع در رسانه ها، اعتماد است. در رسانۀ مجازی‌ای چون تلگرام مخاطبان اغلب یکدیگر را می‌شناسند و به صورت انتخابی با یکدیگر برخورد می‌کنند. از این رو عموما در گروهها افراد یکدیگر را می‌شناسند و یا دارای منافع مشترک هستند و همین منافع مشترک باعث می‌شود خیلی زود یکدیگر را پیدا کنند. و چون عقاید یکدیگر را قبول دارند با پیام‌های رد و بدل شده ارتباط برقرار می‌کنند.

رسانه‌ها به طور کلی دیده‌بان هر جامعه محسوب می شوند بنابراین هر چقدر ضریب نفوذ و مقبولیت رسانه ها در میان مردم بیشتر باشد، رجوع بیشتری به آن رسانه‌ها می‌شود و به طور طبیعی کسانی که مسئولیتی را در عرصه‌های مختلف جامعه از جمله نمایندگی مجلس می‌پذیرند و یا در این مسیر کاندیدا هستند به ناچار باید این رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهند.

*پدر مدیریت رسانه و چهره ماندگار مدیریت

نظر شما