شناسهٔ خبر: 122036 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حجت‌الاسلام رئیسی در حرم امام خمینی(ره):

خط امام ایستادگی در برابر نفوذ و سازش نکردن در مقابل دشمنان است

رئیسی عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: خط امام خط توجه و پشتیبانی از ولایت فقیه به عنوان رمز وحدت، اسلام‌گرایی و تداوم جمهوریت و اسلامیت است.

به گزارش «نماینده»،حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در مراسم آغاز جشنهای یوم الله دهه فجر که صبح امروز در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به فلسفه سیاسی اندیشه امام (ره) و شاخصه‌های مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی، اظهار کرد: اولین شاخصه مکتب سیاسی امام (ره)، دلدادگی به خدا و اخلاص و در قله عبودیت قرار داشتن است.

وی افزود: حیات جاودانه امام (ره) و راه و هدف او، انقلاب اسلامی است.

رئیسی با اشاره به دومین شاخصه مکتب سیاسی امام (ره) تاکید کرد: پیوند معنویت و سیاست دیگر شاخصه این مکتب است. امروز در جهان به ویژه در مغرب زمین، تقابل بین معنویت و سیاست وجود دارد.

دادستان کل کشور ادامه داد: جنگ جهانی اول و دوم، ساخت کلاهک‌های هسته‌ای، تجاوزها به حقوق مردم در دنیا، خونریزی‌ها و کشورگشایی‌ها و ۷۰ سال مردم فلسطین را از خانه و کاشانه‌شان بیرون راندن؛ همه محصول جدایی دین و معنویت از زندگی بشری است.

وی با بیان اینکه امروز مغرب زمین بعد از ۴۰۰ سال مبارزه با خدا و معنویت، شاهد این است که شوق معنویت در دنیا و جوانان غرب رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: جریاناتی مانند داعش، جوانانی که دلداده خدا شدند اما هدایت و راهبری ندارند را با شعارهای انحرافی و تقلبی و به نام دین جذب می‌کنند و

آنها را به جان مردم می‌اندازند؛ این مسئله به دلیل تشنگی مغرب زمین به معنویت است که غربی‌ها قصد دارند این معنویت را منحرف کنند.

رئیسی، آثار نامبارک تفکیک دین و سیاست را بسیار خسارت‌بار دانست و گفت: مکتب سیاسی امام (ره)، پیوند معنویت و سیاست است.

دادستان کل کشور اعتقاد به کرامت و ارزش‌های انسانی را شاخصه سوم مکتب امام (ره) دانست و تصریح کرد: امام(ره) بر اساس سیره ائمه اطهار به این مسئله عقیده‌مند بود و رأی مردم را نه به عنوان تشریفات و دکور، بلکه قلباً باور داشت و معتقد بود میزان، رأی ملت است و از ابتدای انقلاب می‌گفت در تمام امور باید به آرای مردم مراجعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که بعد از گذشت ۳۶ سال، هر سال یک انتخابات داشتیم و تمام نهادها در این نظام مبتنی بر رأی مردم بوده است.

رئیسی اظهار کرد: این باعث تأسف و شگفتی است که حکومت‌هایی که حتی یک انتخابات هم نداشتند، سخت مورد اشتیاق مغرب زمین هستند.

دادستان کل کشور خطاب به سران کشورهای غربی گفت: شما که دم از دموکراسی و حقوق بشر می‌زنید، چگونه با آل‌سعودی که حتی یکبار در کشورش و حکومت‌داری‌اش به آرای عمومی مراجعه نکرده است، دوستی می‌کنید و چرا ظلم‌ها و جنایت‌های او را نمی‌بینید ولی در عین حال نظام مردمسالار جمهوری اسلامی که مبتنی بر رأی مردم است را مورد خشم قرار می‌دهید؟

وی تاکید کرد: ما از امام(ره) آموختیم تا زمانی که به اسلام پایبندیم، خشم دشمنان بر ما و نظام ما وجود داشته و خواهد داشت و امروز از کنار مضجع امام(ره) اعلام می‌کنیم ما تا آخرین نفس به دین و ارزش‌های دینی پایبند خواهیم بود.

رئیسی، جهانی بودن انقلاب اسلامی را چهارمین شاخصه مکتب امام (ره) عنوان کرد و گفت: در دهه اول پیروزی انقلاب، دشمنان بنا داشتند نهادهای نظام تشکیل نشود اما نهادها مبتنی بر قانون اساسی شکل گرفته است. سپس در دهه دوم انقلاب خواستند این نهادها تثبیت نشود. در دهه سوم هم بنا داشتند پیام انقلاب اسلامی به ملت‌ها نرسد اما علیرغم خواست آنها، ویژگی‌ انقلاب اسلامی در ملل مسلمان جرقه‌هایی زد و باعث بیداری اسلامی در جهان اسلام شد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه امتداد راهبردی نظام اسلامی تا قلب آفریقا است، تصریح کرد: هر کسی به نام دین، عدالتخواهی و ارزش‌های الهی، سخن از عدالت و آزادی می‌زند، امروز در امتداد راهبردی نظام اسلامی قرار دارد.

وی گفت: امتداد راهبردی دشمن هم آل‌سعود در منطقه است؛ این رژیم دست‌ساخته آمریکایی‌ها است و کار همان‌ها را در منطقه می‌کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه پنجمین شاخصه مکتب امام (ره)، پاسداری از ارزش‌های الهی و اسلامی است، اظهار کرد: ولایت‌فقیه در جایگاه مهندسی نظام قرار دارد تا سمت و سوی نظام را مدیریت کند؛ ولی‌فقیه دیده‌بانی است که حرکت کل نظام را در جهت آرمان‌ها و اهداف مقدسش پیش می‌برد.

دادستان کل کشور افزود: این ترجمان و جایگاه ولایت‌فقیه است که تاکنون علیرغم همه انحرافات و القائات، انقلاب اسلامی بر پایه همان شعارها و آرمان‌هایی که مردم در دوازدهم بهمن ۵۷ در استقبال از امام (ره) بر زبان جاری کردند، استوار است.

وی ششمین شاخصه مکتب سیاسی امام (ره) را تحقق عدالت اجتماعی و پر کردن شکاف‌های طبقاتی در جامعه دانست و تاکید کرد: این مسئله به عنوان اصلی‌ترین خطوط سیاسی امام (ره) مطرح است؛ یعنی باید عدالت در اجرا و قضاوت مد نظر باشد.

رئیسی گفت: امروز یکی از مفاهیم بعد از توحید، عدالت است و هیچ مفهومی فراگیرتر از مفهوم عدالت پس از توحید نیست. امام ما پرچمدار عدالت اجتماعی در جامعه بود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اگر امروز پس از ۳۶ سال بخواهیم رصد کنیم، خواهیم دید که گام‌هایی در جهت محرومیت‌زدایی و افزایش توانمندی‌های علمی، موشکی و توسعه‌یافتگی کشور برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ما راه برون‌رفت و مقابله با همه دشمنی‌ها را باور کردن توانایی‌های مردمی می‌دانیم، خاطرنشان کرد: خط امام (ره)، خط دلدادگی به خدا و ایستادگی در مقابل نفوذ بیگانگان و عدم سازش در مقابل دشمن است.

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز همچنان مبارزه با فقر و فساد در سرلوحه حرکت در نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، خاطرنشان کرد: مبارزه با وسوسه‌های شیطانی و اسیر نفس نشدن، تعبد به ارزش‌های الهی و اهمیت دادن به توانایی‌های ملت‌ها در خط امام (ره) قرار دارد و همیشه در سخنان امام (ره)، ملت‌ها مخاطب هستند و نه دولت‌ها.

دادستان کل کشور تصریح کرد: نباید در مقابل برخی لبخندها، ذوب‌زده شد، باید حرکت انقلاب را آنچنان با صلابت پیش برد که در سیره و سلوک امام (ره) بوده است.

وی گفت: اصرار امام (ره) همیشه به وحدت مسلمین بود و این مسئله در خط امام (ره) قرار دارد. امروز هر گونه تفرقه، خواست دشمن است و استراتژی امام (ره) همواره وحدت مسلمین بوده است و این وحدت جزو مسائل راهبردی ماست.

رئیسی با بیان اینکه اصرار امام (ره) به شکستن حصار تحجر و التقاتات و همچنین ساختن کشور بود، گفت: امروز نیز اصرار رهبر معظم انقلاب این است که باید در مقابل دشمنان، اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داد. اقتصاد مقاومتی، راه برون‌رفت از مشکلاتی است که دشمنان برای ما ایجاد کردند.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه خط امام (ره)، خط توجه و پشتیبانی از ولایت‌فقیه به عنوان رمز وحدت، اسلام‌گرایی، تداوم جمهوریت و اسلامیت نظام است، خاطرنشان کرد: ولایت‌فقیه و تبعیت از ولی‌فقیه باید به عنوان رمز پیشرفت و تعالی کشور تلقی شود.

وی ادامه داد: ما با امام (ره) میثاق می‌بندیم که ای اماما! با تو پیمان می‌بندیم که بر این شاخص‌های سیاسی مکتب و اهداف تو، تا آخرین نفس پایبند بمانیم و با تو پیمان می‌بندیم، همچنان که دشمنان‌شناسی و دشمن‌ستیزی، سرلوحه برنامه‌های تو بود، همواره در مقابل دشمنان مقاومت کنیم.

رئیسی تصریح کرد: اماما! با تو پیمان می‌بندیم با ولایت‌فقیه، میثاقی ناگسستنی برپا کنیم و تا آخرین نفس پایبند به آنچه تبعیت از ولی‌فقیه است، بمانیم.

دادستان کل کشور تاکید کرد: اماما! با تو پیمان می‌بندیم که در جهت خداباوری و خودباوری آنچنان گام برداریم که روح پربرکت تو و یاران تو از ما راضی و خشنود باشند.

وی گفت: اماما! با تو پیمان می‌بندیم که در این راه، وحدت و یکپارچگی داشته باشیم و از هر گونه تفرقه‌افکنی، دوری کنیم و نسل جدید انقلاب را با راه تو و سیره و سلوک تو هر چه بیشتر آشنا سازیم؛ چرا که سعادت نسل جدید در گروی پایبندی به اهداف و آرمان‌های توست.

رئیسی در پایان با بیان اینکه باید برای فجرآفرینان و کسانی که در نظام اسلامی و خارج از مرزهای ما در مسیر ارزش‌های دینی، مجاهده و با دشمنان ستیز می‌کنند، دعا کنیم اظهار کرد: باید بدانیم امروز امتداد راهبردی نظام اسلامی در دستان توانای مردان و زنانی است که با عقیده به امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، اهداف انقلاب را دنبال می‌کنند.

نظر شما