شناسهٔ خبر: 113507 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در نشست خبری دبیرکل موتلفه اعلام شد:

مجمع عمومی حزب موتلفه۲۳ مهر ماه برگزار می شود/ لاریجانی مستقل تصمیم می گیرد

نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه من منکر اختلاف بین جبهه پایداری و آقای لاریجانی نیستم، تصریح کرد: لاریجانی شخصیتی است که به طور مستقل تصمیماتش را می گیرد.

به گزارش «نماینده»، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در نشست خبری یازدهمین مجمع عمومی این حزب با تشریح برنامه های این مجمع و با بیان اینکه ۲۳ مهر ماه زمان برگزاری مجمع یازدهم خواهد بود، اظهار کرد: مجمع عمومی حزب موتلفه با یک شیوه دموکراتیک تشکیل می شود و ما تمامی اعضای بدنه حزب موتلفه را در این مجمع شرکت می دهیم.

وی افزود: دستور کار یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه استماع گزارش دبیرکل از دوره سه ساله، گزارش هیات نظارت از فعالیت ۳ ساله دوره گذشته، نقد و بررسی خط مشی دوره قبل، بررسی و تصویب تغییرات مفاد مرام نامه و اساسنامه، تصویب خط مشی ۳ ساله آینده و انتخاب اعضای شورای مرکزی است.

حبیبی با بیان اینکه ما برای این مجمع شعاری را انتخاب کرده ایم، گفت: شعار این دوره، «پیش به سوی مجلس کارآمد، دولت کریمه و جامعه نمونه اسلامی» است.

دبیرکل حزب موتلفه ادامه داد: اساسنامه ما در سال ۴۲ تصویب شده است و آخرین ویرایش بر روی آن را مرحوم شهید بهشتی انجام دادند. یک فرض در اساسنامه موتلفه این است که ما باید به دنبال جامعه نمونه اسلامی باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این انتقاد را که موتلفه در بدنه اعضای خود از جوانان استفاده نکرده است، تصریح کرد: سن غالب اعضای موتلفه طی ۱۰ سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ سال بود، اما با اقداماتی که در جهت جوان گرایی بدنه حزب انجام شد، متوسط این سن ۱۰ سال کمتر شد یعنی سن غالب اعضا بین ۳۰ تا ۴۰ سال کاهش یافت.

حبیبی خاطرنشان کرد: ما در این سال ها به جذب بانوان توجه کردیم و هر سال جذب ما از بانوان بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است. همچنین به تحصیلات اعضای موتلفه نیز توجه داشتیم که در این رابطه بیش از ۵۰ درصد اعضا مدرک لیسانس یا بالاتر از لیسانس دارند. امروز در معاونت تبلیغات و همچنین در معاونت آموزش حزب موتلفه از جوانان استفاده کرده ایم.

دبیرکل حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان برای انتخابات آینده می توانند احمدی نژاد را جذب کنند، یا خیر؟ گفت: آقای احمدی نژاد چندین بار از اصولگرایان در دوره دوم دولتشان تبری جستند و هر وقت ایشان از حالت تبری درآمدند، آن موقع اصولگرایان در مورد جذب یا عدم جذب وی نظر می دهند.

وی با اشاره به موضوع  همگرایی اصولگرایان اظهار کرد: ما اصولا به دنبال تحقق ائتلاف اصولگرایان هستیم و تاکنون از روند موجود راضی بودیم و تلاش خود را بی وقفه انجام می دهیم تا شورای هماهنگی اصولگرایان با محوریت روحانیت شکل بگیرد. این روند در استان ها نیز در حال شکل گرفتن است.

حبیبی در پاسخ به این سوال که از نگاه شما مجلس کارآمد چه مجلسی است، تصریح کرد: مجلسی که در وظایف خود توانمندی حل مشکلات کشور در داخل و خارج را داشته باشد و به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای دائما در متن موضوعات برای رفع مشکلات باشد، مجلسی کارآمد است.

دبیرکل حزب موتلفه افزود: مجلس باید باورهای اسلامی و سلاحی اش منطبق با مبانی انقلاب و نظام باشد ما مجموع عملکرد نهم را مثبت ارزیابی می کنیم، اما این به معنای این نیست که مجلس نهم ایرادی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه من اوج جزیره ای عمل کردن اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری می بینم، تاکید کرد: یک جمع هایی از اصولگرایان در آن مقطع نقطه نظرات نادرستی داشتند و معتقد بودند که حتما پیروز خواهند شد و به دیگران کم اعتنایی می کردند و متاسفانه در پی این مساله بدنه اصولگرایی حاضر به پذیرش یک نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری نشد.

حبیبی با تاکید بر اینکه من در متن موضوعات ائتلاف اصولگرایان هستم، گفت: موتلفه از یک سال و نیم پیش وارد مساله ائتلاف شد ما سپس اعلام کردیم با توجه به فضای سیاسی انتخابات مجلس دهم اصولگرایان راهی جز ائتلاف ندارند و همچنین اعلام کردیم که موتلفه هیچ نامزد مستقلی از سایر اصولگرایان معرفی نخواهد کرد.

دبیرکل حزب موتلفه افزود: امروز شرایط به گونه ای است که هیچ کس از شخصیت های اصولگرا حتی حرف تفرق را بیان نمی کند، اما در عین حال ما منکر مشکلات پیش روی خود برای تحقق وحدت نیز نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: من وقتی شرایط انتخابات ۹۲ را با شرایط فعلی مقایسه می کنم، امیدواریـَم به ائتلاف بیشتر می شود.

حبیبی با بیان اینکه ما در یازدهمین مجمع عمومی موتلفه راجع به کلیات انتخابات بحث خواهیم کرد، گفت: ما در این مجمع به حضور حداکثری مردم و رقابت سالم گروه های سیاسی تاکید خواهیم داشت و در موضوع ائتلاف تاکیدات کاملی را به اصولگرایان اشاره خواهیم کرد.

دبیرکل حزب موتلفه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارشی از جلسات سه گانه به جبهه پیروان خط امام و رهبری ارائه شده است یا خیر؟ گفت: از ابتدای تشکیل و تاسیس نشست های سه گانه من گزارش این نشست ها را به جلسه جبهه پیروان ارائه می دادم، اما از ابتدا گفتم که من به عنوان نماینده جبهه پیروان در این جلسات شرکت نکردم و اعضای جبهه نیز به بنده در این زمینه مأموریت ندادند بلکه من اعتقاد داشتم که باید باب رایزنی با سایر اصولگرایان را باز کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر گزارش به جبهه پیروان، من گزارش هایی را به محمدرضا باهنر ارائه می دادم؛ در مرحله بعدی نشست های سه گانه قرار بر این شد که به سمت باز کردن باب مذاکره با دیگر گروه های اصولگرا حرکت کنیم. امروز نیز باب مذاکرات باز است و هم منع و ممنوعیتی در آن وجود ندارد.

حبیبی افزود: این رایزنی ها منجر به تشکیل دو هسته مهم یعنی شورای هماهنگی اصولگرایان و محوریت روحانیت شد.

دبیرکل حزب موتلفه اظهار کرد: من مخالفتی از سوی محمدرضا باهنر با نهاد جبهه پایداری ندیدم، اما در عین حال دبیرکل جبهه پیروان به هر فردی که منتسب به جبهه پایداری باشد نیز در هر موضوع و مساله ای چک سفید امضا نمی دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون مذاکراتی را با آقای ناطق نوری جهت حضور در انتخابات داشته اید یا خیر؟ توضیح داد: ما در حزب موتلفه به صورت فردی یا گروه های چند نفره ملاقات هایی با ناطق نوری داشته ایم و اعتقاد داریم ناطق نوری یک اصولگرای تمام عیار است. من به اظهارات شخص ناطق نوری استناد می کنم که گفت «من را اگر ریز ریز کنند، باز هم اصولگرا هستم».

حبیبی ادامه داد: البته در باب تعاملات سیاسی ممکن است بین نظرات ناطق و  اصولگرایان تفاوتی وجود داشته باشد ولی سیاست کلی ناطق نوری این نیست که داخل یک حزب و جناح خاص باشد بلکه وی با پایبندی به مواضع انقلاب و رهبری به گونه ای عمل می کند که معتقدین به نظام در هر جناحی به وی امیدواری داشته باشند.

دبیرکل حزب موتلفه تاکید کرد: ناطق نوری سر سازگاری با هیچ مخالف نظامی نداشته است و هیچ گاه در مقابل دشمنان کوتاه نیامده است، اما استنباط من از رفتار سیاسی وی این است که قصد دارد باب مراوده پایبندان به نظام با خود را باز نگه دارد.

حبیبی با بیان اینکه ما در انتخابات مجلس نهم به عنوان حزب موتلفه و جبهه پیروان با جبهه پایداری رقابت داشتیم، اظهار کرد: در آن مقطع جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری با یکدیگر رقابت داشتند، اما من امروز با توجه به برگزاری حدود ۴۰ جلسه با ایثارگران و جبهه پایداری معتقدم در این دو تشکل روحیه و دغدغه ائتلاف وجود دارد، اما در عین حال معتقدم شرایط سیاسی دائما در حال تغییر است.

وی افزود: چگونگی ائتلاف، انتخابات مجلس و پیروزی اصولگرایان مواردی است که با تعبیر شرایط سیاسی تفاوت می کند. با همین روحیه جبهه پایداری و ایثارگران دغدغه ائتلاف مشاهده می شود. حال با توجه به این روحیه از سوی این دو تشکل چه اشکالی دارد که با جبهه پایداری و ایثارگران مذاکره کنیم؟

دبیرکل حزب موتلفه گفت: من با استنباط این روحیه از جبهه پایداری معتقدم مذاکره با آنها به نفع کل جریان اصولگرایی تمام می شود.

حبیبی با تاکید بر اینکه من منکر اختلاف بین جبهه پایداری و آقای لاریجانی نیستم، تصریح کرد: لاریجانی شخصیتی است که به طور مستقل تصمیماتش را می گیرد، اما سایر شخصیت های حقوقی و حقیقی اصولگرایی نیز واجد این حق هستند ولی شرایط سیاسی ما در انتخابات ۹۴ با شرایط موجود در انتخابات مجلس نهم اصلا قابل مقایسه نیست؛ چراکه با وجود رقابت بین اصولگرایان در انتخابات گذشته، مجلس باز هم اصولگرا باقی ماند.

وی شرایط انتخابات ۹۴ را خطیرتر از شرایط انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ دانست و توضیح داد: اگر اصولگرایان به ائتلاف کامل نرسند، باید در انتخابات ۹۴ منتظر شکست باشند. به نظر من هیچ اصولگرایی نیست که شرایط خطیر سال ۹۴ را درک نکرده باشد به همین دلیل من از زبان برخی دوستان جبهه پایداری که نطق های آتشینی در مجلس داشتند، نه امروز بلکه در سال ۹۲ می شنیدم که می‌گفتند امروز زمانی است که باید بزرگان اصولگرایی ائتلاف را برقرار کنند، اما همین افراد در انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری چنین سخنانی را بیان نمی کردند.

دبیرکل حزب موتلفه با بیان اینکه خط قرمز ما در انتخابات پیش رو فتنه و حلقه انحرافی است، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی جریانات اصولگرایان را قبول نداشته باشند، اما نظام را قبول دارند، من معتقدم این افراد و جریانات باید میدانی برای حضور در انتخابات داشته باشند.

حبیبی تصریح کرد: آن دسته از اصلاح طلبانی که داخل نظام هستند را به عنوان رقیب تلقی می کنیم، اما فتنه گران و اصلاح طلبانی که داخل نظام نیستند نه تنها رقیب اصولگرایان، بلکه دشمن نظام و جریان اصولگرایی می دانیم.

وی با بیان اینکه برآیند فرآیند حزب مشارکت داخل نظام نبوده است، تصریح کرد: این حزب پرونده سیاهی در فتنه ۸۸ دارد و نقش آن در جریانات فتنه کاملا مشخص بود که در نهایت منجر به انحلال آن شد.

دبیرکل حزب موتلفه در پایان گفت: اگر در حزب اتحاد ملت ایران نیز همان رویه حزب مشارکت تکرار شود، هیچ چیزی تغییر نکرده بلکه فقط اسم آن عوض شده است.

 

    نظر شما