شناسهٔ خبر: 111068 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند؛

کلاف سردرگم اصلاح طلبان برای رفع اختلافات تشکیلاتی! / دومینوی شکست سازکارهای انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات ادامه دارد

اصلاح طلبان اصلاح طلبان در ابتدا "شورای راهبردی" را به عنوان تابلو و نشان انتخاباتی تعیین کردند اما چراغ جلسات این شورا پس از واکنش ها خاموش و با رایزنی های مجدد قرار است شورای سیاستگذاری آغاز به کار کند، گویا اصلاح طلبان به قدری درگیر مدل سازی و برطرف کردن اختلاف های درون تشکیلاتی هستند که هنوز به ایده جدیدی در نقشه انتخابات سال جاری دست نیافتند.

گروه سیاست «نماینده»/  "آنچه پیشنهاد شده ایجاد یک شورای سیاست‌گذاری است آن هم برای انسجام بیشتر بین اصلاح‌طلبان و تهیه لیست واحد در تهران و شهرستان‌ها".

این مطلب روز گذشته توسط محسن رهامی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و رئیس کمیته انتخاباتی این شورا اعلام شد.

محسن رهامی در واکنش به انحلال کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا(ارگان رسمی خانه کارگر)، می گوید: مجموعا قرار شد شورایی به عنوان شورای سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح‌طلبان ایجاد کنیم و ترکیب آن متشکل از کمیته انتخابات و کمیته راهبردی و برخی اشخاص حقیقی اصلاح‌طلب مانند آقای عارف باشد.

با توجه به اظهار نظر این فعال سیاسی اصلاح طلب باید عملکرد و کارکرد تشکیلاتی دوم خردادی ها در صحنه سیاسی را باردیگر مرور کنیم و به این سوال پاسخ دهیم ۱) "آیا اصلاح طلبان با مدیریت تشکیلاتی و ساختار منظم انتخاباتی وارد عرصه رقابت خواهند شد"؟ ۲) "آیا اصلاح طلبان از ایده روشن پیرامون مدل سازی انتخابات برخوردار هستند"؟

خبر انحلال کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اول بار از سوی یک سایت نزدیک به جریان اصلاحات مخابره شد و پایگاه اطلاع رسانی نماینده جهت تائید و یا تکذیب این خبر با یک عضو شورا گفتگو کرد و از او شنید: «کمیته انتخاباتی کار خود را به اتمام رسانده و ما به جایی رسیدیم که باید ستاد ائتلاف اصلاح طلبان را تشکیل دهیم.» همان مطلبی که رهامی به آن پرداخت اما او به جزئیات بیشتری از سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان اشاره کرد و از رایزنی های انتخاباتی همفکرانش با رئیس دولت اصلاحات، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و حاج سید حسن خمینی خبر داد.

آیا اصلاح طلبان با مدیریت تشکیلاتی و ساختار منظم انتخاباتی وارد عرصه رقابت خواهند شد؟

** تشکیل حلقه ۱۰۰ نفره صدای اصلاح طلبان را در آورد

روزنامه اصلاح طلب اعتماد ۲۶ فروردین ماه سال جاری در صفحه ویترین خود تیتر"حلقه ۱۰۰ نفره انتخاب کاندیدا" را برای سازوکار جدید اصلاح طلبان انتخاب کرد.

در این خبر آمده بود: پس از توافق میان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی اصلاح طلبان ۱۲ چهره اصلاح طلب شورای راهبردی انتخابات را به ریاست سید عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات تشکیل داده اند.

شورای مشورتی و شورای هماهنگی دو ضلع تاثیرگذار شورا محسوب می شوند و این شورا از دبیرخانه، کمیته ها، رابطین ملی در استان ها و شورای اصلاح طلبان استانها برخوردار است.

اصلاح طلبان با تشکیل این شورا فعالیتشان را در سپهر سیاست به صورت هماهنگ آغاز کردند اما این هماهنگی و هم صدایی دیری نپایید که با واکنش یک چهره اصلاح طلب روبه رو شد.

رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی پس از تشکیل و فعالیت این شورا نسبت به اعلام موجودیت آن اعتراض کرد و گفت شورای راهبردی اصلاح‌طلبان را مسیر انحرافی می‌دانم، باید شورایی مرکب از ۳ تا ۵ نفر از بزرگان اصلاح طلب تشکیل شود. مواضع این چهره اصلاح طلب و نزدیک به مجمع روحانیون که خود زمانی عضو آن بود ادامه و در رسانه ها منتشر می شد، از سوی دیگر رئیس شورا و برخی از اعضا، حضوری فعال در گعده ها و نشست های داخلی و عمومی اصلاح طلبان داشتند با این حال شورای جدید نتوانست استمرار پیدا کند و خبر تعطیلی او از سوی شخص منتجب نیا اعلام شد.

منتجب نیا تنها منتقد شورای راهبردی و یا شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات درترسیم سازوکار انتخابات مجلس نبود بلکه حسین کمالی عضو دیگر شورای هماهنگی حق را به شورای متبوعش و نه شورای مشورتی داد و با بیان اینکه «از نظر ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید محور برگزاری انتخابات برای اصلاح طلبان باشد» تصریح کرد: «گروهی که باید نقش اساسی در این خصوص داشته باشد مجموعه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.» وی با اشاره به جایگاه شورای مشورتی اصلاحات گفت: «در این شورا افراد صاحب نظر و فرهیخته ای حضور دارند که تنها می توانند نظرات خودشان را اعلام کنند، اما آن مجموعه ای که باید در زمینه فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات تصمیم‌گیری و در سطح کشور نقش آفرینی داشته باشد همان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است».

اما در این میان عده ای دیگر از فعالان اصلاحات از جمله وزرای سابق دولت اصلاحات تنها مرجع تصمیم‌گیری در اصلاحات را شورای مشورتی خاتمی می‌دانند که این امر باعث شده است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را به مجموعه ای صوری، فاقد قدرت تصمیم گیری و نمادین تقلیل دهند.

با این حال، قائم مقام حزب اعتماد ملی که در گفتگو با خبرگزاری فارس از تشکیل و راه‌اندازی کمیته انتخابات در شورای هماهنگی خبر داد، معتقد بود که کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی اصلاحات کاملاً اجرایی است و می‌توانند کاندیدا انتخاب و تبلیغات داشته باشد ولی کمیته راهبردی حق دخالت ندارند و به دستور رئیس شورای مشورتی کمیته راهبردی تعطیل شد.

وی درحالی نسبت به راه اندازی کمیته انتخابات در شورای هماهنگی ابراز امیداری کرده بود که با تصمیم شورا مسئولیت به شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان واگذار می شود و دیگر کمیته حضور پررنگ ایفاء نمی کند.

کمیته راهبردی به بن سیاسی برخورد و نتواست ادامه حیات دهد در حالی که ماموریت او هماهنگی و هم فکری جهت دستیابی اصلاح طلبان به فهرست واحد اعلام شده بود از این رو اصلاح طلبان باردیگر موضوع سازوکار تشکیلاتی را در جلسات مطرح کردند تا پس از تائید رئیس دولت اصلاحات از آن رونمایی کنند و دیروز خبر شورای سیاستگذاری اصلاحات رسانه ای شد، البته پیش از این رسانه های اصولگرا از شورایی جدید در نهاد اصلاح طلبان خبر داده بودند و سرانجام این خبر به تائید رهامی رسید.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح‌طلبان دومین ایده این جریان برای نقش آفرینی در انتخابات است. اصلاح طلبانی همچون منتجب نیا به مدل سازی شورای هماهنگی در قالب کمیته انتخاباتی امید داشتند ضمن اینکه جبهه اصلاح طلبان به ریاست مجید محتشمی هم سازوکار خود را برای انتخابات دارند چنانچه وی در گفتگو با «نماینده» از تشکیل شورای راهبردی اظهار بی اطلاعی کرده بود و به این نکته اشاره کرد که «برخی از احزاب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی و برخی دیگر به عضویت جبهه اصلاح طلبان در آمدند».

راه اندازی سامانه های انتخاباتی در جریان اصلاحات نشان دهنده ناهماهنگی در این اردوگاه است چرا که پس از واکنش ها، کمیته راهبردی تعطیل و هم اکنون این ماموریت به شورای سیاستگذاری واگذار می شود. آیا این شورا نیز می تواند در نظم دهی اصلاح طلبان موثر واقع شود؟ آیا سایر اصلاح طلبان سامانه جدید را به رسمیت می شناسند؟

۲) آیا اصلاح طلبان از ایده روشن پیرامون مدل سازی انتخابات برخوردار هستند؟

اصلاح طلبان برای ایفای نقش در سپهر سیاست باید داری برنامه، تشکیلات و رهبری باشند، آنها معتقدند نظم و هماهنگی خاصی در جبهه متبوعشان ایجاد شده است و می توانند با صرف فعل"همدلی" وارد میدان رقابت شوند.

آیا واقعا اصلاح طلبان از این ایده برخوردار هستند؟ عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو پیشین جبهه منحله مشارکت به این سوال پاسخ داد، پاسخی که کاملا متفاوت با اظهار نظرهای اصلاح طلبان است.

وی در گفتگو با روزنامه اعتماد به نقد اصلاحات پرداخت و تصریح کرد: براي پاسخ به اين پرسش اول بايد موجوديتي به نام اصلاح‌طلبان از حيث برنامه و تشكيلات و رهبري وجود داشته باشد تا بتوان از اين تعابير استفاده كرد. به نظر نمي‌رسد كه اصلاح‌طلبان در چنين وضعي قرار داشته باشند. آنان ابتدا بايد اين مشكل را در ميان خود حل كنند تا سپس به مساله اتحاد و انتقاد و... برسند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین ضمن تاکید براینکه نیاز امروز اصلاح طلبان، بیان یک ایده روشن درباره جامعه و سیاست است، تاکید کرد:در کنار اینها باید یک اراده معین در پشت چنین ایده‌ای خود را نشان دهد. بنده که جزو پیگیرهای چنین اخباری هستم، از وجود چنین ایده و اراده‌ای بی‌اطلاع هستم. اگر شما اطلاع داشتید ما را هم خبر کنید.

اصلاح طلبان در ابتدا با تابلو و نشان "شورای راهبردی" فعالیت های انتخاباتی را آغاز کردند اما چراغ جلسات این شورا پس از واکنش ها خاموش و با رایزنی های مجدد قرار است شورای سیاستگذاری آغاز به کار کند، گویا اصلاح طلبان به قدری درگیر مدل سازی و برطرف کردن اختلاف های تشکیلاتی هستند که هنوز به ایده جدیدی در نقشه انتخابات سال جاری دست نیافتند و این اقدام برای کنشگران اصلاح طلب مشکل ایجاد می کند.

شش ماه مانده تا انتخابات هفتم اسفند، احزاب و تشکل های اصلاح‌طلب درحالی خود را آماده حضور در رقابت‌های پارلمانی می‌کنند که به نظر می‌رسد در این انتخابات، وحدت گروه‌های اصلاح‌طلب، دور از دسترس باشد.

"باید منتظر واکنش های جدید درخصوص تشکیل شورای سیاستگذاری انتخابات ماند".

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۸:۲۵یک اصولگرا 0 0

    احسنت بر این تحلیل
                                

نظر شما