شناسهٔ خبر: 110082 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

اظهار نظر «نهاوندیان» درباره لغو تحریم ها و اجرای اقتصاد مقاومتی

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص بحث های اقتصادی امروز در کمیسیون برجام خاطرنشان کرد: با رفع تحریم‌ها می‌توانیم در جهت اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی، دسترسی به بازارهای صادراتی و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان که تحریم ها سدی در مقابل آنها ایجاد کرده بود گام برداریم.

به گزارش«نماینده»، محمد نهاوندیان پس از حضور در جلسه امروز کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، حضور در جلسات کارشناسی مجلس را فرصتی مغتنم خواند و تصریح کرد: به سؤالات و ابهامات برخی از اعضای کمیسیون پاسخ داده شد و همچنین  درخصوص فرایندی که کشور در طول این سال‌ها طی کرده است و نحوه مقاومت در برابر تهدیدات تحریمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و دستاوردهایی که در متن برجام و ضمیمه رفع تحریم به دست آمده است، با استناد به بندبند مفاد مورد تصویب، تبیینی صورت گرفت.

وی افزود: روشن شد که ایران چطور توانسته است لغو کامل همه تحریم‌های اقتصادی مربوط به حوزه هسته‌ای را در متن برجام و ضمیمه بگنجاند که به موجب آن، نه تنها تحریم‌های هسته‌ای رفع می شود بلکه با اجرای توافق، برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای که از قبل بر اقتصاد ایران تحمیل شده بود در نتیجه این مذاکرات برطرف شده است.

نهاوندیان ادامه داد: البته به این هم بسنده نشده است و طرف مقابل متعهد شد که به هیچ وجه تحریم های قبلی را بازنگرداند و بلکه در سطحی بالاتر زمینه همکاری و مشارکت در پروژه های اقتصادی ایران و همچنین تامین مالی و تخصیص اعتبارات صادراتی را نیز بر عهده گرفته است و این یعنی برد ایران در بخش اقتصادی قطعی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در حوزه فنی هسته‌ای نیز ایران توانسته است با حفظ حقوق هسته‌ای خود و قبولاندن این حقوق به طرف مقابل، اذعان آنها را در متن برجام به حق غنی‌سازی و حفظ همه چرخه هسته‌ای ایران با در نظر گرفتن برخی محدودیت‌ها در بعضی از زمینه‌ها به شکل زمانی به دست آورد.

نهاوندیان با اشاره به موضوع اقتصادی برجام یادآور شد: با رفع تحریم های ظالمانه می توانیم شاهد آغاز فصل جدیدی از رشد اقتصادی کشور باشیم.

وی در خصوص بحث های اقتصادی امروز در کمیسیون برجام خاطرنشان کرد: با رفع تحریم‌ها می‌توانیم در جهت اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی، دسترسی به بازارهای صادراتی و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان که تحریم ها سدی در مقابل آنها ایجاد کرده بود گام برداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور به طور نمونه به محدودیت های بانکی اشاره کرد و گفت: این محدودیت‌ها فشاری جدی بر صادرات ما داشت چراکه حدود ۱۵ درصد بیشتر در کل تجارتمان اضافه هزینه بر روی هزینه مبادله را تجربه کردیم همچنین در این سال‌ها واردات، دسترسی به ارز، حمل مجدد برخی کالاها ازجانب واردکنندگان و عدم استفاده از شبکه بانکی در صادرات به استفاده از واسطه‌ها منجر شده بود که درنهایت گاهی مالباختگانی در حوزه صادرات داشتیم.

نهاوندیان افزود: با رفع تحریم ها همه این اضافه هزینه‌ها برداشته می شود که البته بعضا آثار فوری نیز خواهد داشت که نمونه آن درمورد دسترسی به منابع مالی و کاهش هزینه مبادله است.

وی برخی آثار رفع تحریم ها را میان‌مدت دانست و تصریح کرد: طبعا سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف آغاز خواهد شد که این با یک فاصله زمانی  ایجاد اشتغال خواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بسیار مهم است حالا که شرایطی فراهم شده است که طرف مقابل ناچار به لغو تحریم های ظالمانه است، ما نباید تاخیر در کار داشته باشیم یعنی باید آمادگی اقتصاد ما و فضای کلی جامعه طوری باشد که با یک اقدام منسجم و هماهنگ، در جهت پایان دادن به این تحریم‌ها برای همیشه و ایجاد اقتصادی با  قابلیت تحریم‌ناپذیرتر عمل شود.

نهاوندیان در پایان در خصوص برنامه دولت برای ارائه لایحه برجام به مجلس تصریح کرد: آنچه مورد تأکید قرار گرفته بررسی برجام در مجلس است که دولت نیز همکاری کامل را با مجلس در این زمینه انجام داده است و مسئولان بخش های مختلف و تیم مذاکره کننده در جلسات متعدد کمیسیون برجام و همچنین قبل از آن در کمیسیون‌های مختلف مجلس دعوت شده‌ و پاسخ ابهامات را ارائه کرده‌اند که امیدواریم این بررسی‌ها به نتیجه مطلوب برسد.

نظر شما