شناسهٔ خبر: 112119 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

آمریکا به تعهداتش عمل کند، امکان همکاری بیشتر فراهم می شود

نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: اجرای توافقنامه هسته ای در حکم آزمونی برای صداقت غرب خواهد بود و عمل کردن آمریکا به تعهداتش در چارچوب توافقنامه هسته ای می تواند امکان همکاری بیشتر ایران و آمریکا در جنگ با تروریسم را فراهم کند.

به گزارش «نماینده»، محمد نهاوندیان در گفت وگو با پایگاه خبری «المانیتور» افزود: اگر آمریکا به تعهداتش در قبال توافقنامه هسته ای ایران در زمینه لغو تحریم ها عمل کند، امکان همکاری بیشتر بین ایران و آمریکا در جنگ با تروریسم در منطقه فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چشم انداز تمایل وزیر خارجه آمریکا به گفت وگو با ایران درباره سوریه و ورود ایران به مذاکرات منطقه ای را چگونه می بینید، گفت: توافقنامه و مذاکرات هسته ای نه تنها می تواند به کنار گذاشتن این مانع کمک کند، بلکه می تواند در حکم آزمونی برای این موضوع باشد که آیا سیر این مذاکرات می تواند باعث ایجاد میزانی از اطمینان و اعتماد در طرفین شود یا خیر.

نهاوندیان ادامه داد: رهبر معظم (آیت الله خامنه ای) این نکته را متذکر شدند که مسأله هسته ای آزمونی برای ماست تا ببینیم طرف مقابل تا چه اندازه در زمینه پیگیری و اجرای واقعی آنچه امضا شده است، صداقت دارد. باید بینیم که آیا مرحله اجرای این توافقنامه می تواند موجب ایجاد اعتماد شود یا خیر.

به گفته وی، رهبری ایران منتظر مرحله نخست اجرای توافقنامه است تا ببیند آیا سایر طرفین به تعهدات خود عمل خواهند کرد. لغو تحریم ها نشان دهنده صداقت خواهد بود.

نهاوندیان همچنین از برخی موضوعات مورد توجه دوجانبه، به ویژه در منطقه، سخن گفت و افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران همواره این بود که جنگ با تروریسم باید در صدر اولویت های مسایل منطقه ای باشد و این می تواند عرصه دیگری برای نمایش عملی صداقت همه طرفین باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که ایرانی ها با تحیر و نگرانی، رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا و نیز بحث هایی که در این کشور درباره توافقنامه هسته ای ایران می شود را دنبال می کنند. تهدیدهای جمهوریخواهان در رابطه با ابطال توافقنامه هسته ای، فقط برای ایران هزینه بر نیست، بلکه برای آمریکا نیز هزینه دارد. کشورها در زمینه مناسبات بین المللی شان شوخی نمی کنند.

اگر توافقنامه ای بین دو کشور بزرگ امضا شد، دیگران روی توافق آنها حساب می کنند. اگر مسایل به طور ناگهانی تغییر کند، آنگاه در کل محاسبات بین کشورها باید بازنگری شود. فکر می کنم هزینه این نوع تغییر ناگهانی خط مشی برای کل جامعه بین المللی بسیار کلان خواهد بود. بهتر است تصور کنیم که چنین روند نامعقولی حاکم نخواهد شد.

نظر شما