شناسهٔ خبر: 109358 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

صالحی: صنعت هسته‌ای کشور کُند نمی شود

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که محدودیت‌های مربوط به برجام، مسایلی نیست که جمهوری اسلامی ایران را در حوزه هسته ای با کندی روبه رو کند.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برگزاری نشست‌های کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس با حضور مسوولان مربوطه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: قطعا برگزاری این نشست موجب می شود که برخی مسایل شفاف سازی شده و دغدغه‌ها و تشویش‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: ملت ایران اطمینان خاطر داشته باشند که از لحاظ فنی، صنعت هسته‌ای کشور با هیچ کندی و توقفی روبه رو نخواهد شد، البته یک سری محدودیت‌ها در مذاکرات پذیرفته شده و این موضوع قطعی است اما این محدودیت‌ها مسایلی نیست که ایران را در حوزه هسته‌ای با کندی روبه رو کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: محدودیت‌های پذیرفته شده از سوی ایران در حوزه هایی است که ما اصلا طی بازه زمانی وارد فعالیت در آن حوزه نمی شدیم، به طور مثال در بحث ساخت فلز پلوتونیوم، ما از گذشته برای ورود به این حیطه در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برنامه‌ای نداشتیم، از طرف دیگر اصلا ما پلوتونیومی نداریم که بخواهیم فلز آن را بسازیم.

صالحی ادامه داد: یکی از دستاوردهای تیم مذاکره کننده در بحث برجام پذیرش حق غنی سازی ایران است که این موضوع با مقاومت، تلاش و رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران بعد از ۱۲ سال صورت گرفت، این در حالی است در شرایط کنونی کمتر کشور در حال توسعه‌ای بوده که به این حقوق دست یافته است.

وی به دستاوردهای بزرگ کشور در حوزه اکتشاف معادن اورانیوم طبیعی اشاره و تصریح کرد: در شرایط کنونی با تلاش های صورت گرفته بیش از ۶۳ درصد جغرافیای کشور مورد شناسایی قرار گرفته و امیدواریم در ۴ سال آینده نقاط باقی مانده را نیز شناسایی و بررسی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: من نمی توانم درباره میزان ذخایر معادن اورانیوم کشور صحبت کنم اما این موضوع قابل توجه است که قبل از شناسایی هوایی به میزان ذخایر معدنی امید چندانی نداشتیم، خوشبختانه بعد از اکتشافات، میزان ذخایر امیدبخش شده است.

صالحی افزود: در شرایط کنونی روند استخراج از معادن اورانیوم ساغند یزد آغاز شده است، همچنین معدن اردکان در آینده‌ای نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

نظر شما