شناسهٔ خبر: 105884 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

موضع گیری تکراری صالحی پیرامون"برجام"

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی: برجام معاهده و کنوانسیون نیست که به مجلس برود.

علی‌اکبر صالحی امروز(سه‌شنبه) در نشست علمی تخصصی "آموزش و توسعه ایران اسلامی در دوران پسا توافق هسته‌ای " که در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یک مسلمان فردی هوشمند و هوشیار است و زندگی‌اش را بر اساس عقلانیت پیش می‌برد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر این که اصول دین ما نیز بر اساس عقلانیت است، تصریح کرد: یک مسلمان همواره متبسم است و اگر حزنی دارد در درونش است. یکی از شاخصه‌های پیامبر اسلام نیز تبسم دائمی ایشان بود و اگر تیم مذاکره کننده متبسم بوده با تاسی از همین مطلب بود.

صالحی با طرح این پرسش که چرا تیم مذاکره کننده پنجه در پنجه با قدرتهای جهانی استوار و قدرتمند ظاهر شد، ‌اضافه کرد: آیا این عزت‌مندی برگرفته از شخصیت این افراد بود قطعا هر کس که به جای تیم مذاکره کننده کشورمان به عنوان عصاره این ملت خداباور در این صحنه حضور داشت همین کار را می‌کرد. کشور ما ظریف‌ها، عراقچی‌ها و تخت روانچی‌های زیادی دارد که البته در این راه سربازان گمنامی وجود دارند که نه نامشان گفته می‌شود و نه دیده می‌شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این که چه راز و رمزی در استقامت و عزتمندی تیم هسته‌ای کشور بود، برای ما هم خیلی عجیب بود اما باید بگویم توکل بر خدا، باور به دین و اعتقاد به این مساله که هیچ قدرتی بالاتر از خداوند وجود ندارد در موفقیت ما بسیار تاثیرگذار بود.

وی در ادامه به هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری و حمایت دولت اشاره کرد و افزود: هر گاه کوچکترین شرایطی برای تسلیم مقابل قدرتهای جهانی پیش می‌آمد حمایت این عناصر باعث می‌شد تا تیم مذاکره کننده مقابل دشمن سر خم نکند.

وی با تاکید بر این که یک مسلمان همواره تفال به خیر می‌کند، افزود: حرف‌هایی در دل دارم که نمی‌توانم آنها را بازگو نکنم. من اینجا آمده‌ام و از طرف دکتر ظریف و سایر گروه مذاکره کننده برایتان این پیام را آورده‌ام که بگویم دستاوردهای این ملت تمدن ساز واقعا جای تبریک دارد.

وی به سخنرانی اخیر اوباما اشاره کرد و افزود: رییس جمهور آمریکا چند روز پیش درباره ملت ایران عبارت‌هایی همچون با فرهنگ، تمدن‌ساز و مقتدر را به کار برد و گفت همه به ما می‌گویند چرا بر ایران فشار بیشتری نیاوردید اما باید بگوییم که این ملت تسلیم نمی‌شود. این حرفها را رییس جمهور آمریکا کشوری که بیشترین تخاصم و دشمنی را با ما دارد، بیان کرده است.

وی با بیان این که ایران کشوری است که در طول تاریخ اوج گرفته است، افزود: الان در حال حاضر نیز مقدر شده تا ایران راه اوج گرفتن را پیدا کند و انقلاب را به بار بنشاند.

وی ملت ایران را ملتی رو به بالندگی توصیف کرد و گفت: مذاکرات وین یکی از تجلیات توفیقات ملت ایران است.

صالحی در ادامه به چند الگوی مهم و موثر در رسیدن به توافقات بین ایران و گروه ۱+۵ اشاره و عنوان کرد: اولین و مهم‌ترین الگو در این بین الگوی امامت بود. در عصر حاضر با این الگو موفق شدیم دینی که تا قبل از انقلاب دچار زنگار و غبار شده بود را همچون گوهری تابناک مجددا به جامعه بشریت عرضه کنیم و شما ملت ایران پرچم‌دار احیای دین در عصر حاضر شدید و امروز می‌بینیم که در کشورهای مختلفی از جمله آفریقا، ‌ آمریکای لاتین‌ و سایر کشورها اتفاقاتی می‌افتد که رمز آن را می‌توان در انقلاب جمهوری اسلامی ایران جست وجو کرد.

وی افزود: یک بعد فراموش شده‌ روحانیت انسان‌ها توسط انقلاب ظاهر شد. تا قبل از انقلاب دنیا اسیر مادیات بود اما بعد از آن این حیات طیبه انسانی مجددا نمایان شد.

وی اظهار کرد: دشمن فکر این را نمی‌کرد که ملت ایران با دین خود بتواند به این دستاورد برسد و اکنون کسانی که قبل از انقلاب را درک کرده‌اند تحول ملتی را شاهد هستند که علیرغم محدودیت‌ها الگوساز شدند. ما توانستیم الگوی امامت و رهبری را به جامعه عرضه کنیم و یک حکمرانی جدید را به نمایش بگذاریم.

صالحی تصریح کرد: اصل ولایت فقیه با گذشت زمان، ‌ اصالت، اهمیت و کارایی آن روشن‌تر می‌شود‌ و یکی از تجلیات این کارایی در مذاکرات دیده شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در مذاکرات به موقع به گروه مذاکره کننده تذکر می‌دادند و همزمان با این تذکر اخطار به طرف مقابل نیز داده می‌شد و همین باعث شد که ما به مجموعه‌ای از تفاهمات برسیم که در شان این ملت است.

وی در ادامه به الگوی مقاومت به عنوان یکی دیگر از الگوهای مهم و موثر در رسیدن به توافقات هسته‌ای اشاره و عنوان کرد: اگر این ملت پشت دولت خود را خالی می‌کرد مذاکره کنندگان نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند. شاهد بودیم که در طول چند ماه گذشته چندین بار قیمت دلار دچار نوسان شد و کشورهای غربی گمان می‌کردند با این وضعیت ملت به خیابان‌ها می ریزند و جلوی دولت می ایستند اما این ملت محکم پشت دولت خود و نظام ایستاد.

صالحی الگوی دفاع را یکی دیگر از الگوهای مهم خواند و گفت: جنگ تحمیلی واقعا شگفتی آفرید و امیدوارم فصل جدیدی که آغاز شده را همچنان حفظ کنیم.

صالحی تصریح کرد: با این برجام ایران به طور جدی وارد باشگاه دارندگان فناوری هسته‌ای شده است که این موضوع در بین کشورهای در حال توسعه بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. جمهوری اسلامی ایران امروز به برکت همین دبیران و معلمان و اساتید توانسته جوانانی همچون شهریاری‌ها و احمدی روشن‌ها به جامعه عرضه کند که این چنین افتخار بیافرینند ودنیا را به حیرت بیاندازند.

صالحی با بیان اینکه غربی‌ها از دستاوردهای ایران حیرت‌زده شده‌اند، گفت: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. در این زمینه رهبر تکلیف را روشن کرده است. آنها می‌دانند که ایران چه قدرتی پیدا کرده و این باعث شده که این دستاورد بزرگ بر آنها تحمیل شود. ۱+۵ دلخواهانه این توافق را نپذیرفته بلکه از سرناچاری بوده است.

وی با بیان اینکه قهرمانان اصلی این دستاورد ملت ایران و فرزندان این سرزمین هستند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، هوشیاری به خرج دادند و این دستاورد بزرگ به دست آمد و هرکس دیگری جز این تیم مذاکره کننده نیز به درستی در این جایگاه قرار می‌گرفت با اتکا به عناصر موجود قطعا به این دستاورد می‌رسید و تقدیر بر این بود که تیم مذاکره کننده اعضای حاضر باشند.

صالحی با بیان اینکه فرایند این گفت‌وگو از سال ۹۰ و با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد گفت: این فرایند ادامه یافت و در دولت یازدهم با اعتبار اینکه روحانی بر این مساله اشراف کامل داشت شدت یافت.

وی ضمن تاکید بر اینکه توافقات هسته‌ای موضوع بسیار مهم و بزرگی است گفت: در این بین پذیرش مسئولیت از همه چیز مهم‌تر است و این مسئولیت پذیری و جرات رئیس جمهور دولت یازدهم به همراه ارشادات رهبر معظم انقلاب اسلامی تیم را به پیروزی رساند.

وی اظهار کرد: تمام کسانی که قبل از گروه مذاکره کننده زحمت کشیدند خشت روی خشت گذاشتند و ما نیز قدم‌های خود روی شانه پیشینیان گذاشتیم و در نهایت نتیجه حاصل شد.

وی یکی از نتایج برجام را امنیت سازی در ایران خواند و گفت: این یعنی ایران هراسی و شیعه هراسی در کشورهای دنیا خنثی شد و امروز جهان جور دیگری به ما می‌نگرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشورهای غربی با در دست داشتن رسانه‌ها افکار عمومی را می‌سازند گفت: در حال حاضر این نگاه به ایران عوض شده است.

صالحی آزاد سازی اقتصادی را یکی دیگر از نتایج برجام دانست و گفت: در نتیجه تحریم‌ها ما در تجارت، نقل و انتقالات، ال سی ‌ و غیره با مشکلات متعددی روبرو بودیم و امروز با به نتیجه رسیدن توافقات، اقتصاد نیز نفس تازه‌ای گرفته است.

وی افزود: البته اقتصاد ابعاد فراوانی دارد و نباید همه آن را به برجام گره بزنیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود‌ به تفاوت قطعنامه و برجام اشاره و عنوان کرد: بعضا در صحبت کسانی که انتقادهای دلسوزانه دارند‌ و ما نیز براساس فرمایش مقام معظم رهبری وظیفه پاسخگویی به این انتقادات را داریم، تفکیک درستی بین برجام و قطعنامه انجام نمی‌شود.

صالحی افزود: اگر ما به برجام عمل نکنیم تبعات خود را دارد اما عمل نکردن به قطعنامه اثری بر روی برجام نخواهد داشت.

وی در خصوص تفاوت‌های برجام و قطعنامه عنوان کرد: برای مثال در برجام هیچ بحثی در خصوص سلاح‌های معمولی نیز به میان نیامده است اما در قطعنامه در این خصوص صحبت شده است.

وی عنوان کرد: در قطعنامه‌های قبلی صحبت روی ممنوعیت سلاح ایجاد شده بود اما در قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوعیت به محدودیت تبدیل شده است و این یعنی ممنوعیت سلاح کنار زده شده اما برخی در انتقادات خود به این ظرفیت‌ها توجهی نمی‌کنند.

وی از ایران به عنوان یک قدرت امنیت ساز در منطقه یاد کرد و گفت: امروز کلید طلایی منطقه در دست ایران است و دیپلماسی حکیمانه ایران باعث شد اینگونه عمل کند و حتی یک وجب از خاک خود را از دست ندهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ایران دارای ظرفیت‌های فراوانی است گفت: امروزه ما حدود ۷۰۰ هزار مگابایت ظرفیت برق، ۲۷۰ هزار کیلومتر لوله کشی گاز‌ و چندصد هزار کیلومتر جاده داریم اما تمام اینها برای ما عادی است این در حالی است که بسیاری از کشورهای اطراف ما حتی برق نیز ندارند. ما پس از ۳۶ سال گذشت از انقلاب اسلامی امروز به این نقطه رسیدیم در حالی که اطراف ما را آتش گرفته است ما در گلستان امنیت زندگی می‌کنیم.

وی در خصوص اجرای تعهدات در برجام نیز عنوان کرد: اتحادیه اروپا پس از ۹۰ روز تحریم‌های خود را لغو می‌کند و رئیس جمهور آمریکا نیز تحریم‌ها را رفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پس از توافقات تعهداتی ایجاد می‌شود اما به زمان اجرای آن موکول می‌شود گفت: زمان اجرای تعهدات به اقدامات ایران بستگی دارد برای مثال ما ابتدا باید مخزن فولادی اراک را از قلب اراک دربیاوریم و این به زمان نیاز دارد.

صالحی اضافه کرد: اقدامات ما سخت افزاری بوده و باید بر روی زمین اجرا شود اما اقدامات آنها نرم افزاری است و بر روی کاغذ انجام می‌شود و به همان میزانی که ما اقدامات خود را سریعتر انجام دهیم تحریم‌ها نیز زودتر لغو خواهد شد. پس از ۹۰ روز زمان، تقریبا در اواسط مهرماه خواهد بود و باید توجه کرد که ما هنوز هیچ اقدام خاصی انجام نداده‌ایم و به شرط انجام امور طی یک ماه و نیم آینده انشاء الله شاهد رفع تحریم‌ ها خواهیم بود.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه در خصوص تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مسئولیت و توجیه این موضوع با مسئولان بالادست است و به من مرتبط نیست اما من مطالبی را که خدمت‌تان عرض می‌کنم نظر شخصی‌ام است. طبق قانون اساسی چیزی که باید به مجلس برود باید از جنس معاهده یا کنوانسیون باشد وگرنه دولت قراردادهای متعددی را در دوران حکمرانی خود امضا می‌کند.

وی افزود: برجام نه یک معاهده است، نه یک کنوانسیون بین‌المللی و هیچ کدام از کشورهای ۱+۵ برجام را به کنگره یا مجلس‌شان نمی‌برند فقط از این بین آمریکا آن را به کنگره می‌برد و آن هم نمی‌خواهد مفاد برجام را مورد ارزیابی قرار دهد فقط به طور کلی همه آن را رد یا تایید می‌کند.

صالحی توضیح داد: برجام برنامه جامع اقدامات مشترک است و امضای هیچ کس پای آن نیست. ما چطور می‌خواهیم چیزی را به مجلس بفرستیم که هیچ کس متولی آن نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه برجام در چارچوب ان‌پی‌تی انجام می‌شود، تصریح کرد: ان‌پی‌تی یعنی معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای که این معاهده به تصویب مجلس رسیده است. حالا از درون این معاهده توافقنامه‌ای تحت عنوان پادمان نشات گرفته که این هم به طور غیرمستقیم به تصویب مجلس رسیده است.

وی ادامه داد: در ان‌پی‌تی و توافق پادمان از دید طرف مقابل، ایران خطاهایی کرده است و به همین خاطر پرونده ما را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند. ما به غرب می‌گوییم شما مدعی خطاکاری ما هستید پس اشکالی ندارد بیایید با هم مذاکره و رفع اختلاف کنیم.

صالحی افزود: ما این اختلاف را به صورت مذاکره رفع کردیم اما رسیدگی به برجام حق مجلس است چرا که مجلس در راس امور است.

نظر شما