شناسهٔ خبر: 109219 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حمایت اولاند، مرکل و کامرون از برجام

رهبران ۳ کشور اروپایی مذاکره کننده با ایران در گفتگوهای هسته‌ای طی یادداشتی مشترک قبل از رای‌گیری در کنگره آمریکا از توافق هسته‌ای کسب شده حمایت کردند.

به گزارش «نماینده»، رهبران ۳ کشور اروپایی مذاکره کننده با ایران در گفتگوهای هسته‌ای در یادداشتی مشترک در رونامه واشنگتن پست قبل از رای گیری در کنگره آمریکا از توافق هسته‌ای حمایت کردند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در این یادداشت با اشاره به رای‌گیری کنگره آمریکا طی دو روز آینده درباره توافق نوشتند: این لحظه ای مهم است. این فرصتی حیاتی در دوره‌ای از بی ثباتی گسترده در جهان است تا نشان دهد دیپلماسی چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد.

این سه رهبر تروئیکای اروپایی افزودند: بیش از یک دهه است که  برنامه هسته ای ایران منشاء نگرانی بوده است. ایران مدعی آن است که بلندپروازی هایش منحصرا صلح آمیز است: همه کشورها بر اساس پیمان منع اشاعه(ان پی تی) حق استفاده از فن آوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز دارند.

آنها توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را طی سالهای اخیر از جمله افزایش تعداد سانتریفیوژها، غنی سازی ۲۰ درصدی، استفاده از ماشین‌های سانتریفیوژ قدرتمند مدرن، تاسیسات زیر زمینی فردو، و نزدیک شدن به اتمام ساخت راکتور اراک را هشدار دهنده توصیف کردند.  

۳ مقام ارشد اروپایی این اقدامات را برای امنیت کشورهای همسایه ایران، اسرائیل و کشورهای اروپایی تهدیدی جدی خوانده  و افزودند: یک رقابت هسته‌ای در خاورمیانه عنصر فاجعه بار جدیدی برای این منطقه بی ثبات خواهد بود.

نظر شما