شناسهٔ خبر: 108740 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باهنر:

نمی‌توانیم با نرم‌ترین اصلاح‌طلبان هم ائتلاف کنیم

باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تجربه نشان داده اگر معتدل‌ترین اصلاح‌طلبان هم قدرت را به دست گیرند یا آن را تحویل تندروها می‌دهند یا تندروها به زور آن را می‌گیرند پس ما نمی‌توانیم با نرم‌ترین اصلاح‌طلبان هم ائتلاف کنیم.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در همایش «ستیز با استکبار» که به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دفتر مرکزی این اتحادیه برگزار شد، با اشاره به هجمه‌هایی که همواره به مسلمانان شده است، افزود: با توجه به اینکه ایران کانون انقلاب اسلامی و کانون عدالت‌خواهی است دشمن روی آن متمرکز شده و سعی می‌کند به ما آسیب برساند.

وی با اشاره به دغدغه‌های دانشجویان در خصوص مشکلات کشور اظهار داشت: باید سعی کنیم خودمان را با واقعیت‌هایی که در کشور می‌گذرد نزدیک کنیم و ببینیم برای نگرانی‌هایی که به حق هم است چه تصمیماتی باید اتخاذ کرد.

باهنر با اشاره به دوران رنسانس و ماجراهای آن زمان افزود: اصلا آن زمان نسخه و ریشه این واژگان که «دین افیون ملت‌ها است» گذاشته شد. در آن زمان می‌گفتند که دین خمودگی می‌آورد و مانع پیشرفت است.

این نماینده مجلس در ادامه به شکل‌گیری مکتب کمونیست و لیبرال دموکرات اشاره کرد و گفت: در مکتب کمونیست و مارکسیسم گفته می‌شود چیزی ورای حواس پنج‌گانه وجود ندارد و مابقی همه اوهام است.

وی افزود: در مقابل مکتب لیبرال دموکرات می‌گفت هر چیزی در دنیا است برای انسان به وجود آمده و انسان را قطب عالم می‌داند و در این مکتب تا این حد برای انسان آزادی قائل بودند که می‌گفتند انسان می‌تواند برای خود موجودی خلق کند و آن را عبادت کند و خدای خود بداند و می‌گفتند انسان چون آزاد است می‌تواند دین خود را انتخاب کند به شرطی که این دین در دنیای آنها دخالت نکند.

باهنر اضافه کرد: هر دوی این مکتب‌ها معتقد بودند یا دین وجود ندارد یا اگر وجود دارد نباید کاری به مسائل سیاسی و مسائل دیگر داشته باشد.

وی با اشاره به علنی شدن مبارزه امام (ره) در سال ۴۲ گفت: در مقابل امام (ره) سه جبهه وجود داشت. جبهه اول شاه بود، مارکسیست‌ها جبهه دوم بودند و جبهه سومی که در مقابل امام(ره) بود جبهه متدین سطحی‌نگری بود که معتقد بود دین با سیاست نباید کاری داشته باشد، با این استدلال که اگر دین در سیاست دخالت کند جنبه قدسی خودش را از دست می‌دهد و امام (ره) از این جبهه بیشتر دلخور بود.

نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: در اوضاعی که دنیا می‌خواست دیگر نامی از دین نباشد امام (ره) نهضت خود را آغاز کرد و با انقلابی که ایجاد شد راه‌های جدیدی در مقابل انسان گذاشته شد.

باهنر در ادامه به نامه امام (ره) به گورباچف اشاره کرد و گفت: امام (ره) با چنین اقداماتی اسلام را به سرعت و با شدت محبوب کرد. تلاش امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب این بود که اسلام ناب محمدی را تبیین کند. در چند سال آخر عمر پربرکت خود نیز خیلی از واژه اسلام ناب و اسلام آمریکایی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: آمریکا با اسلامی که ما در گذشته داشته‌ایم، مشکلی نداشت. مشکل آنها با اسلامی بود که امام (ره) تبیین کرد.

باهنر خاطرنشان کرد: در گذشته عده‌ای می‌گفتند اسلام نباید کاری به سیاست داشته باشد و امام (ره) در پاسخ آنها گفت، من حکمی را در اسلام سراغ ندارم که غیرسیاسی باشد و این پاسخ بسیار قشنگی بود که امام (ره) داد.

نایب‌رئیس مجلس در ادامه به شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی مانند طالبان اشاره کرد و گفت: دشمنان وقتی محبوبیت اسلام را دیدند به این فکر افتادند که این محبوبیتی را که اسلام توسط امام (ره) پیدا کرده از بین ببرند و برای این کار گفتند چه بهتر که مسملانان را به جان هم بیندازیم و چهره اسلام و مسلمانان را به گونه‌ای دیگر نشان دهیم که در همین راستا گروهک‌های تروریستی را ایجاد کردند.

باهنر افزود: آمریکا در گذشته شوروی را رقیب اصلی خودش می‌دانست ولی انقلاب اسلامی خیلی چیزها را تغییر داد و در یک زمان در مقابل شوروی و آمریکا ایستاد. شوروی و آمریکا هم که در هیچ جنگی با هم تفاهم نداشتند در جنگ علیه ایران با هم تفاهم داشتند.

باهنر در ادامه با اشاره به تلاش دشمنان برای از بین بردن انقلاب گفت: یکی از تلاش‌های دشمنان برای صدمه زدن به انقلاب ما بحث هسته‌ای بود. دشمنان می‌خواستند از این راه به انقلاب ما ضربه بزنند.

وی با بیان اینکه امروز داستان آمریکا و شوروی تغییر پیدا کرده است، تصریح کرد: امروز ۱+۵ یک طرف قرار دارد و ایران هم در یک طرف دیگر است. دشمن همه راه‌ها را برای ضربه زدن به انقلاب امتحان کرده است و هر بار با یک راه نو و یک فشار جدید به دنبال این است که به زعم خودشان ایران را سر جای خودش بنشاند.

باهنر با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند تا ایران از مبارزه با اسرائیل صرف‌نظر کند، گفت: اینکه در سال ۸۸ توسط فتنه‌گران شعار نه غزه نه لبنان مطرح می‌شد ریشه در همین مسئله دارد. البته انقلاب ما بدون دفاع از مسلمانانی که سرزمینشان غصب شده و بدون مبارزه با رژیم صهیونیستی معنی ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به اتفاقات سال‌ ۷۰ در ایران گفت: مقام معظم رهبری در آن زمان همواره به مسئولان در رابطه با تهاجم فرهنگی هشدار می‌دادند که متاسفانه امثال ما متوجه این هشدارها نبودیم.

وی افزود: یکی از اشتباهات استراتژیک دولت سازندگی این بود که اصولا به مسائل فرهنگی توجهی نداشت البته یک تحلیل‌هایی هم در آن زمان نداشتند.

باهنر اضافه کرد: امروز هشدار مقام معظم رهبری این است که مراقب نفوذ آمریکا در کشور باشیم. آمریکا امروز تلاش می‌کند از هر راهی شده به کشور ما نفوذ کند تا روحیه انقلابی را از انقلابیون ما بگیرد. این جبهه حساسی است که باید از آن دفاع شود و سربازان دفاع از این جبهه هم دانشجویان هستند.

باهنر خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌خواهند شعار مرگ بر آمریکا کم‌رنگ شود. در ۱۳ آبان هم می‌گفتند چرا فقط شعار مرگ بر آمریکا گفته می‌شود و چرا مثلا مرگ بر فرانسه گفته نمی‌شود. هدف آنها این بود که شعار مرگ بر آمریکا را به حاشیه ببرند.

باهنر تاکید کرد: بحث و مسئله کم‌رنگ شدن شعار آمریکا استراتژی دشمن برای آینده است و هشدار مقام معظم رهبری هشدار بسیار به جایی بود که باید به آن توجه شود.

این نماینده مجلس در ادامه پیرامون سوالات دانشجویان اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته یک موج سنگین ظلم و ستم به ملت ایران شکل گرفت تا ملت را از پای درآورد ولی ما مقاومت کردیم الان هم به این نتیجه رسیده شده که این موج از سر ملت برداشته شود. حال اگر مسئله توافق هم تمام شد نباید خباثت‌های آمریکا را فراموش کرد.

وی در ادامه در رابطه با ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس تصریح کرد: به اعتقاد من از لحاظ تئوری مشکل همه فعالان سیاسی در کشور این است که ما حزب نداریم. به خاطر همین در انتخاباتی که پیش روی ما قرار دارد به فکر وحدت بیفتیم.

وی ادامه داد: رابطه حزب این است که طبق قانون تحزب یکی معرفی می‌شود ولی در ایران این گونه نیست پس دلیل عدم وحدت به خاطر نبودن حزب است.

باهنر خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان پس از اقدامات نابجایی که در مجلس ششم انجام دادند مجلس هشتم و نهم در غیبت آنها برگزار شد. امروز حتما اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم شرکت خواهند کرد و برنامه‌هایی نیز دارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یک حسن اصولگرایان این است که متوجه شده‌اند در انتخابات پیش رو یک رقیب دارند پس ناچار به وحدت هستند. اصلاح‌طلبان در هر صورت رقیب ما هستند و تجربه نشان داده اگر معتدل‌ترین اصلاح‌طلبان هم قدرت را به دست گیرند یا آن را تحویل تندروها می‌دهند یا تندروها به زور آن را می‌گیرند پس ما نمی‌توانیم با نرم‌ترین اصلاح‌طلبان هم ائتلاف کنیم.

نایب‌رئیس مجلس اضافه کرد: پیرامون ائتلاف اصولگرایان تفاهم خوب جلو می‌رود و من فکر می‌کنم تا نیمه مهرماه ستاد مرکزی مدیریت انتخابات اصولگرایی شکل بگیرد و امیدواری ما هم زیاد است.

باهنر در ادامه در رابطه با سوال یکی دیگر از دانشجویان اظهار داشت: همه می‌دانند تا زمانی که مجلس پروتکل الحاقی را تصویب نکند دولت حق پیوستن به آن را ندارد و برای این کار حتما نیاز به مصوبه مجلس است. در رابطه با برجام هم اگر ما قبول کنیم برجام یک لایحه است و دولت آن را به عنوان یک لایحه به مجلس بدهد ما دو کار بیشتر نمی‌توانیم انجام دهیم یا به آن بله بگوییم یا نه. برخی‌ها نیز می‌گویند اگر پاسخ مجلس به برجام بله یا خیر باشد در هر دو صورت مضر است.  

وی ادامه داد: آیا اینکه برای تفاهم به نظر مجلس نیاز است باید بگویم که ما قبلا ماده واحده‌ای را تصویب کردیم و از دولت خواستیم که نتیجه برجام را حتما به مجلس بیاورد و مجلس آن را بررسی کند. ما پیگیری می‌کنیم تا ببینیم گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام به صحن چه می‌تواند باشد.

باهنر تاکید کرد: از نظر شکلی در رابطه با بحث برجام دست مجلس بسته نیست اما از نظر ماهوی اینکه آیا مصلحت است برجام با مصوبه مجلس باشد یا نه، بحثی است که من خودم هم روی آن ایراد دارم و تئوری‌ام این است که مصلحت نیست چون ممکن است در آینده ما را با مشکل روبرو کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در رابطه با برجام چند مورد اختلاف وجود دارد. به فرض در مسئله موشک‌ها برخی می‌گویند اگر برجام را قبول کنیم دیگر هیچ موشکی را نمی‌توانیم تولید یا آزمایش کنیم ولی ما می‌گوییم موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی می‌شود ممنوع است و ما همه موشک‌هایمان را می‌سازیم و ان‌شاءلله برادران ما چند مانور انجام می‌دهند.

باهنر ادامه داد: در بررسی برجام در بحث کمک به دوستانمان در منطقه هم اختلاف‌هایی وجود دارد مانند بحث خرید و فروش سلاح که ما بارها اعلام کردیم این را قبول نداریم و چه در برجام آمده باشد یا نیامده باشد ما به آن عمل نمی‌کنیم.

وی در ادامه پیرامون سوال دیگری در رابطه با انتخابات مجلس افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که زیر سایه جامعتین حرکت می‌کنیم و وقتی هم به عملکرد گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم ضرر نکرده‌ایم.

این نماینده مجلس گفت: اصولگرایان سه دسته هستند. برخی‌ها می‌گویند جامعتین خوب است به شرطی که آیت‌الله مصباح هم باشد. دسته دیگر می‌گویند جامعتین خوب است به شرطی که آیت‌الله مصباح نباشد ولی ما می‌گوییم بلاشرط هستیم.

نائب رئیس مجلس افزود: برخی‌ها اصرار داشتند که اصلا جامعتین را رها کنید. ما در جلسات ائتلاف اصولگرایان هستیم و کار را دنبال می‌کنیم و انشاءالله که به نتیجه برسیم.

وی در ادامه در رابطه با سوال یکی از دانشجویان در مورد اینکه آیا برجام مشکلی در بحث موشکی ما ایجاد نخواهد کرد، گفت: موشک‌ها پرتاب خواهند شد. ما مسیر را عملیاتی جلو می‌بریم، دوستان نگران نباشند. مملکت صاحب دارد و در رابطه با برجام یک تصمیم مشترک اتخاذ خواهد شد، تصمیمی که همه قبول دارند.

باهنر پیرامون سوالی یکی دیگر از دانشجویان اظهار داشت: من در سال ۸۸ دبیرکل جامعه مهندسین بودم و کاندیدای ما در آن سال آقای علی لاریجانی بود و من هم رئیس ستادش بودم.

وی افزود: در آن دوره آقای احمدی نژاد و هاشمی به مرحله دوم رفتند خیلی‌ها در آن موقع اعلام موضع کردند. ما هم بیانیه‌ای دادیم که موضعی نداریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بعد از اینکه آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شد اولین زاویه‌ای که از لحاظ کارشناسی ایجاد شد زمانی بود که وی بودجه را برای اولین بار به مجلس تقدیم کرد.

باهنر اضافه کرد: وقتی به سال ۸۸ رسیدیم من به احمدی نژاد رای ندادم تا زمانی که آقای احمدی نژاد بحث مشایی را مطرح کرد و بحث خانه نشینی پیش آمد. در آن زمان بین ما  و آقای احمدی نژاد اختلاف ایدئولوژیک هم پیدا شد.

نائب رئیس مجلس در ادامه پیرامون سوال دیگری افزود: مجلس کمیسیون ویژه برجام را انتخاب کرده و برجام در حال بررسی است. این برداشت از سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند نقش مجلس نباید در رابطه با برجام حذف شود این باشد که دولت لایحه بدهد و مجلس هم تصویب کند یا آن را رد کند را نداریم و برداشت‌های دیگری هم وجود دارد.

باهنر در خاتمه در رابطه با بحث موشکی ما بعد از توافق اظهار داشت: ما موشک‌هایی را که مدنظر است آزمایش خواهیم کرد تا به طرف مقابل بفهمانیم در واژه‌ها گیر نیستیم بعد آن‌ها هر تصمیمی را که خواستند بگیرند.

نظر شما