شناسهٔ خبر: 108468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ایران و شکست بزرگ نتانیاهو

 نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همه داشته‌های خود بالاخص اعتبارش را در جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران سرمایه‌گذاری کرده بود.

به گزارش «نماینده» راویو دراکر، ‌ در یادداشتی که در روزنامه هاآرتص منتشر شد می‌گوید تمام تلاش‌های چندین ساله نتانیاهو برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران و برچیدن برنامه هسته‌ای با شکست مواجه شد.

دراکر می‌گوید اگرچه بخش اعظمی از نهادهای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در تلاش برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران و یا حتی ترغیب آمریکا به انجام حمله‌ای بزرگ علیه تأسیسات هسته‌ای ایران بودند، اما در نهایت حتی در دوران جرج بوش جنگ‌طلب نیز آمریکا خواسته آنها را اجابت نکرد.

"زمانی که آمریکا به منافع مهمی می‌اندیشد، هیچ چیز نمی‌تواند ذهنیت آن را تغییر دهد - نه پول جمهوری‌خواهان، نه آیپک و نه حتی سخنرانی‌های نتانیاهو. اوباما هیچ تردیدی در ارسال مشاورانش برای آغاز یک گفتگوی سری با ایران به خود راه نداد. این کانال سری منجر به توافق موقت و دست آخر توافق نهایی که علی‌رغم مخالفت‌های نتانیاهو در کنگره تصویب خواهد شد. "

دراکر در ادامه می‌نویسد: "این نتانیاهو بود که پیش از انتخابات ۲۰۱۳، اعلام کرد که ایران تا پایان دوره بعدی زمامداری‌اش تمام برنامه هسته‌ای خود را بخواهد چید. در سال ۲۰۰۸، زمانی که آماده بخش یک مستند درباره نتانیاهو، رئیس‌ وقت حزب مخالفت، بودیم، سارا، همسر وی، به یکی از سهامداران شبکه ۱۰ اسرائیل زنگ زده و بر سر وی فریاد کشید که تنها همسرش می‌تواند اسرائیل را از هولوکاستی که ایران در پی آن است نجات دهد و اینکه مستند ما می‌تواند همه چیز را ویران کند. "

"احتمالا این فرض درست است که هیچ رهبر اسرائیلی نمی‌توانست به نتیجه بهتری دست یابد اما تنها یک نخست‌وزیر دوره زمامداری‌اش را با صرف میلیاردها دلار و نهاد دفاعی تحت فرمانش، به این موضوع اختصاص داد. اگر بخواهیم بر اساس نتایج داوری کنیم، تلاش‌های نتانیاهو به شکست انجامیدند. "

نظر شما