شناسهٔ خبر: 107975 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

اعلام موضع یک حزب اصلاح طلب درباره شورای نگهبان/ شرایط حمایت از اصولگرایان

حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: نقش شورای نگهبان همچون جایگاه پدری است که باید از تعدی قوه مجریه ویا سایر بخشها نسبت به کاندیداها جلوگیری کند.

به گزارش «نماینده»، حسین کمالی درباره نقش و نگاه شورای نگهبان در فضای انتخاباتی افزود: به نظر می رسد شورای نگهبان باید جایگاه خود را تغییر دهد و به جایگاه اصلی که در قانون اساسی اشاره شده بازگردد.
وی جایگاه شورای نگهبان را جایگاه پدری دانست و گفت: شورای نگهبان نباید خودش وظیفه ممیزی کاندیداها را عهده دار شود و کاندیداها را انتخاب کند و کسانی را بپذیرد یا نپذیرد. در سطح بین المللی هم قاعده بر این است که اگر دادگاه کسانی را از حقوق سیاسی محروم نکرده باشد نمی توان آنها را از حضور در انتخابات منع کرد. همه افراد باید بتوانند آزادانه در انتخابات شرکت کنند واین موجب افزایش مشارکت عمومی و افزایش امنیت ملی و حفظ منافع جامعه می شود.
دبیرکل حزب اسلامی کار حضور آزادانه در انتخابات را موجب کاهش جامعه خاموش و افزایش اکثریت اثرگذار در تعیین سرنوشت خود دانست.

** نامزدهایی که حمایت می کنیم

دبیرکل حزب اسلامی کار به پیشینه تاسیس این حزب در سال ۱۳۷۷ توسط جمعی از علاقمندان به جامعه کار و کارگری کشور اشاره کرد و گفت که این تشکل توجه به مسایل اقتصادی و اصلاح امور اقتصادی و بهبود شرایط کار و تولید را به عنوان سیاست اصلی خود مد نظر دارد و در انتخابات نیز از نامزدهایی حمایت می کند که برای آبادانی و پیشرفت و حفظ استقلال سیاسی تلاش می کنند.
کمالی گفت که شورای برنامه ریزی حزب اسلامی کار در حال تدوین برنامه جامع انتخابات است که محورهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در بر خواهد گرفت. نامزدهای مورد حمایت حزب هم این برنامه ها را تعقیب خواهند کرد.
وی در عین حال گفت که شکل حضور این حزب در انتخابات بستگی به کنش و نگرشی دارد که شورای نگهبان پیش خواهد گرفت به گونه ای که نامزدها بتوانند وارد عرصه رقابت بشوند یا خیر.

** شرایط حمایت از اصولگرایان
وی درباره ائتلاف احتمالی حزب اسلامی کار با سایر گروهها نیز اظهار داشت: حزب اسلامی کار در چارچوب اصلاح طلبان تعریف می شود و امیدواریم به برنامه جامع و متحد با سایر گروهها دست پیدا کنیم.
دبیر کل حزب اسلامی کار افزود: جدای از کاندیداهای اصلاح طلب، در صورتی که در اصولگراها هم ضرورت ببینم که بر این سیاست ها و گفتمان روی آورند از حضور آنها پرهیز نخواهد شد.

** دولت یازدهم همدلی را در خانه احزاب جایگزین تشنج کرد
کمالی درباره عملکرد دولت یازدهم در شکل گیری و راه اندازی مجدد خانه احزاب گفت: دولت یازدهم و سیاست آن در کاهش تنش و اختلاف بین گروههای مختلف، پسندیده است. احزاب به جای پرداختن به مسایل دیگرمشغول مشاجره و برخوردهایی غیر سازنده بودند که در نهایت به توقف خانه احزاب منجر شد.
دبیر کل حزب اسلامی کار تصریح کرد: دولت یازدهم با کنار هم قرار دادن گروههای مختلف سیاسی سعی کرد این تشنج کاهش یابد و همدلی بیشتر شود و این اقدامی ارزشمند است.
کمالی گفت: در حال حاضر نیز در حوزه ریاست احزاب، ریاست قطعی وجود ندارد و سالانه ریاست بین گروهها متغییر خواهد بود بنابراین کار گروهی و وفاق و همدلی در حال شکل گیری است. البته برخی افراد هستند که به گفتمان سابق که برای اداره احزاب وجود داشت عادت کرده اند که باید این عادتها را کنار بگذارند وبه وفاق بیشتر فکر کنند.

** شرایط کشور به دلیل نسنجیده گویی دولت های گذشته است
دبیر کل حزب اسلامی کار درباره نگاه حزب به موضوع توافق هسته ای و برجام گفت : اگر واقعیت ها را در نظر بگیریم در گذشته شرایطی را برای کشور مهیا کردند که محدودیت هایی برای ملت و دولت بوجود بیآید.
کمالی افزود: اگر این محدودیت ها را در چارچوب علت ومعلول ارزیابی کنیم معلوم می شود علتها به دوران قبل از روی کار آمدن دولت جدید بازمی گردد و در حقیقت نوعی تند گویی، درشت گویی و نسنجیده گویی باعث شد تا تحریم هایی بر کشور تحمیل شود و برخی کشورهایی که اثرگذار در سطح بین الملل هستند مواضع خصمانه بگیرند.
وی اضافه کرد: دولت برای عبور از شرایط موجود لازم بود تا توافقی صورت دهد اما به این معنا نیست که به موفقیت و وضعیت بهتری دست پیدا کردیم، آنچه پیش آمده در حقیقت مرتفع کردن مشکلات است و درواقع بیرون آوردن سنگی است که در چاه انداخته شده است.
دبیر کل حزب اسلامی کار درباره نقش احزاب به پایبندی کاندیداها به مرام نامه حزبی، اظهار داشت: این موضوعی است که در علوم سیاسی تحت عنوان اختلاف نظر کادر احزاب و نمایندگان مورد بررسی قرار می گیرد. برای این منظور صاحبنظران حد وسطی را تعریف کردند که نه ازادی فردی حذف شود نه فرد آنقدر ازاد باشد که نظرات خود را جایگزین حزب کند.
کمالی گفت : بنابراین مقداری اختیار و حدودی را برای منتخبین در نظر می گیرند ولی اصول و سیاست کلی که حزب وعده داده نمایندگان باید در نظر بگیرند. این اختلافات ابتدا درون احزاب انگلیس وجود آمد ولی امروز به عنوان یک موضوع درسی مورد نظر است.

** باید مخالفین را دعوت به گفت وگو کنیم
دبیر کل حزب اسلامی کار درباره نقش احزاب در جامعه و اثر گذاری آنها در موضوعات اظهار داشت: فرهنگ جامعه باید تغییر کند ولازم است گفتمان اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم وحالتهای خشن که وجود دارد کنار گذاشته شود.
کمالی با بیان اینکه باید مخالفین خود را تشویق کنیم که اظهار نظر کنند و حرف بزنند و به نظرات آنها پاسخ داده شود، افزود: باید نوعی گفت وگوی اجتماعی شکل بگیرد و اگر جدل منطقی در زمینه سیاست، فرهنگ واقتصاد شکل بگیرد، نواقص برطرف می شود و جامعه به سمت پیشرفت حرکت می کند.
وی ادامه داد: اگر این اتفاق نیفتد و یک گروه بخواهد نظر خود را بگوید و دیگران را در نظر نگیرد جمعیت خاموش افزایش می یابد و این موضوعی است که به سیاست ضد امنیتی تبدیل می شود و امنیت کلان کشور را مورد تهدید واقع می شود.

** دولت به صراحت اعلام کرده که وامدار هیچ گروهی نیست
دبیر کل حزب اسلامی کار درباره برخی اظهار نظر ها مبنی بر وامدار بودن دولت به برخی احزاب و گروهها گفت : آقای حسن روحانی تنها کاری که کرد بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که بدهکار هیچ گروهی یا حزبی نیست.
کمالی با اشاره به اینکه البته ایشان بدهکار همه گروهها است به این معنی که همه احزاب و گروها کمک کردند تا وی روی کار بیاید، گفت : ولی اگر منظور وی اینست که تعهدی به احزاب و گروهها نداده که وزیر و یا منافعی را برای آنها تعریف کند حرف درستی است.
وی درباره مهمترین دغدغه حزب اسلامی کار توضیح داد: بزرگترین دغدغه مسئله وضعیت اقتصادی و حجم وسیع بیکاری و به تبع آن اعتیاد و طلاق و بزه های اجتماعی که در جامعه وجود دارد که امیدواریم با بوجود آمدن فضای جدید شرایط تغییر کند.

** ترکیب مجلس دهم به عملکرد شورای نگهبان بستگی دارد
دبیر کل حزب اسلامی کار درباره ارزیابی خود ترکیب مجلس دهم نیز گفت : این موضوع بخشی به عملکرد شورای نگهبان بستگی دارد اگر دایره تنگی ایجاد شود ومانع از مشارکت همگانی شود که هیچ ولی اگر سعه صدر بیشتری نشان داده شود برای کاندیداها انتخابات پررنگ تر خواهیم داشت وباعث می شود مردم در تعیین سرنوشت خود بیشتر شرکت داشته باشند.
 

نظر شما