شناسهٔ خبر: 106323 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انتظار فعالان سیاسی از وزارت کشور:

حزب «اتحاد ملت» صلاحیت فعالیت ندارد؛ پروانه حزب توقیف شود

شکوری-اتحاد ملت فعالان سیاسی نسبت به فعالیت و ترکیب شورای مرکزی حزب "اتحاد ملت" واکنش نشان دادند وتصریح کردند:با توجه وزیر کشور و کمیسیون ماده ۱۰ باید از حضور این احزاب و افراد در صحنه سیاسی کشور جلوگیری شود.

به گزارش «نماینده» ، لطف الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری کنگره حزب اتحاد ملت، و نقش آفرینی اعضای منحله مشارکت در این حزب، اظهار داشت: اصولاً بر اساس قانون احزاب جمهوری اسلامی ایران، کسانی حق دارند که حزب تشکیل دهند و فعالیت سیاسی داشته باشند که کاملاً به نظام باور داشته باشند.

وی افزود: وزارت کشور موظف است که صلاحیت افراد را موردبررسی قرار دهد و پس از تأیید به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ارائه دهد تا بررسی‌های لازم  توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب  صورت گیرد.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در خصوص مجوز حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: عناصری که این حزب را تشکیل می‌دهند، سوابق خوب و روشنی ندارند و اکثر آنها جزو فعالین فتنه ۸۸ بودند و در صحنه‌های مختلف نیز نگاه‌شان دگراندیش بوده و نسبت به قانون اساسی و انقلاب فعالیت منفی داشته‌اند و جای تعجب دارد که وزارت کشور به چه دلیل با وجود این افراد مجوز تشکیل حزب به آنها داده است.

فروزنده افزود: از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که یک کمیسیون فرا قوه‌ای است این توقع را  داریم که دقت لازم را در بررسی صلاحیت این افراد داشته باشند و اگر مجوزی به آنها داده شود، مجوز آنها وجاهت قانونی ندارد و طبیعتا دادستان کل و دیوان عدالت می‌توانند وارد شوند و در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: وزارت کشور هم به‌عنوان مجری انتخابات باید به گونه‌ای رفتار کند که شبهه‌ای در ذهن مردم ایجاد نشود و به فرموده مقام معظم رهبری "رأی مردم حق‌الناس است" و همه جناح‌ها باید این موضوع را حفظ کنند، همان طور که در دولت قبل، به رقم اینکه ۷ دهم درصد رأی آقای روحانی را با صداقت و صراحت اعلام کرد امیدواریم وزارت کشور هم به این نکته دقت و توجه لازم را داشته باشد.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با ابراز نگرانی نسبت به حملات علیه شورای نگهبان، تاکید کرد: بررسی نامزدهای انتخاباتی جزو ذات قانونی شورای نگهبان است و این موضوع مربوط به امروز نیست و در طول تاریخ انقلاب این امر صورت می‌گرفته است.

فروزنده با بیان اینکه نباید به اعتماد عمومی مردم خدشه وارد شود، گفت: وزارت کشور باید به هرکسی که به چارچوب‌های نظام اعتقاد دارد حق فعالیت سیاسی بدهد و از ورود افرادی که با عملگی استکبار در فتنه ۸۸ اثبات کردند که لیاقت فعالیت سیاسی در ایران را ندارند خودداری کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با توجه وزیر کشور و کمیسیون ماده ۱۰ از حضور این احزاب و افراد در صحنه سیاسی کشور جلوگیری شود تا شاهد یک فضای سالم، مناسب و رقابتی در درون گفتمانی انقلاب اسلامی باشیم.

**اعضای حزب اتحاد ملت ایران همان اعضای حزب منحله مشارکت هستند

همچنین حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات نسبت به فعالیت حزب بدلی مشارکت واکنش نشان داد و با اشاره به تندروی آنها در عرصه سیاسی کشور، اظهار داشت: به آقای شکوری‌راد که از دوستان قدیمی بنده در حزب مشارکت بودند و همه اعضای منتخب حزب اتحاد ملت ایران که نخستین کنگره خود را هفته گذشته برگزار کردند، تبریک می‌گویم.

وی با بیان "نظر اعضای حزب اتحاد ملت ایران را به چند نکته جلب می‌کنم" ادامه داد: زمانی که حزبی چارچوب قانون اساسی را می‌پذیرد، باید تمام موارد قانون را مد نظر قرار بگیرد تا خدای ناکرده مسیر اشتباه را نرود.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات افزود: وظیفه احزاب حفظ نظام، دفاع از انقلاب و آرمان‌های امام راحل و رهبری است و باید وقتی قانون اساسی را می‌پذیریم، به‌دنبال قانون‌مداری باشیم و نباید به‌دنبال بی‌قانونی برویم.

فومنی یادآور شد: کسانی که در حزب اتحاد ملت ایران عضویت دارند از اعضای حزب منحله مشارکت هستند. یکی از عللی که مشارکت را به بن‌بست کشاند، تندروی، افراط گرایی و انحصارطلبی بود و فقط دوست داشتند خودشان کار حزبی کنند و احزاب دیگر را قابل احترام نمی‌دانستند؛ این رفتار حزب مشارکت موجب شد که صدای مردم را نشنوند.

وی با تأکید بر اینکه حزب مشارکت نتوانست به سوگندی که یاد کرده بود، پایبند باشد، تأکید کرد: حزب اتحاد ملت ایران نباید اشتباهات گذشته خود را تکرار کند و اگر خود را قانو‌نمند می‌داند باید به قانون ملتزم باشد و اگر در انتخابات پیروز شود یا شکست بخورد، باید نتیجه را بپذیرد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: من به اعضای حزب اتحاد سفارش می‌کنم که دست از تندروی و افراطی‌گری بردارند و میانه‌رو باشند و مشکلاتی را به نظام اضافه نکنند و کنار نظام به کشور کمک کنند.

فومنی تأکید کرد: اگر کسانی بخواهند مقابل نظام بایستند، ما نیز در مقابل آنها می‌ایستیم؛ اگر حزب اتحاد می‌خواهد کار حزبی انجام دهد، باید چارچوب‌ها را رعایت کند و بدل مشارکت نباشد.

وی با اعلام "ما از حضور احزاب قدرتمند استقبال می‌کنیم" افزود: حزب اتحاد ملت ایران برای برگزاری نخستین کنگره خود از امکانات دولتی استفاده کرد در حالی که احزابی که می‌خواهند کنگره برگزار کنند، باید مراحل سختی را بگذرانند. ما وقتی می‌خواستیم کنگره برگزار کنیم، ما را از امکانات اولیه محروم کردند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: دولت و رئیس جمهور می‌گویند که خود را حزبی نمی‌دانند اما برخوردهایی که با احزاب می‌شود و امکاناتی که در اختیار آنها می‌گذارند، موجب شبهه می‌شود.

فومنی تأکید کرد: اگر قرار است از سالن کنفرانس سران اسلامی استفاده عمومی شود، ‌ باید به همه احزاب داده شود نه اینکه فقط در اختیار یک حزب قرار گیرد. جای تعجب است که دولت به یک حزب امکانات گسترده می‌دهد و جالب توجه‌تر اینکه دولت هزینه‌ها را تقبل کرده است.

نظر شما