شناسهٔ خبر: 106207 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده»گزارش می دهد؛

ذوق زدگی زنجیره ای ها از بدل حزب مشارکت/ آزمون سنگین برای وزارت کشور

کنگره اتحاد ملت آیا وزارت کشور حجتی برای این امر دارد به حزبی که برخی از آنها السابقون حزب منحله مشارکت بودند و هیچ گاه نیز علیه این سیاست‌های حزب سابق خود کلمه‌ای بر لب و یا نوشته‌ای بر ورقی نراندند،‌ مجوز فعالیت بدهد؟

گروه سیاست «نماینده» - پنج شنبه گذشته اولین کنگره حزب اتحاد ملت در  رسمی‌ترین همایش‌های دولتی، یعنی سالن اجلاس سران تشکیل شد، مکانی که تاکنون هیچ حزب و تشکل سیاسی در آن گردهم نیامده بودند. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، عبدالله نوری، غلام حسین کرباسچی، مصطفی معین، موسوی لاری، محمد رضا عارف، عمالدین باقی، محمد قوچانی، محمد رضا خاتمی از جمله افراد شرکت کننده در این همایش حزب حاشیه ساز اصلاح طلب بودند، حزبی که بدون شک ادامه دهنده حزب منحله مشارکت خواهد بود.

مراسم روز پنج شنبه بدون حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه های منتقد(اصولگرا) برگزار شد چرا که دعوت از رسانه ها گزینشی بود از این رو رسانه های همسو با اصلاح طلبان برای گعده مشارکتی ها سنگ تمام گذاشتند.

روزنامه اعتماد روز پنج شنبه در گزارشی با عنوان"مشارکت سیاسی با اتحاد ملت ایران اسلامی" به تبیین و معرفی چهره های شاخص این حزب پرداخت، چهره هایی که تعدادی از آنها در حزب منحله مشارکت و برخی دیگر در مجلس ششم مواضعی علیه ساختار و نهادهای نظام اتخاذ کرده بودند.

قبل از صدور مجوز به حزب "اتحاد ملت" اکثر فعالان سیاسی اصولگرا نسبت به فعالیت مجدد اصحاب فتنه در قالب حزب جدید واکنش نشان دادند وحتی یکی از رسانه ها مطلبی تحت عنوان"چرا نباید به حزب اتحاد ملت مجوز  داد"؟ منتشر کرد.

در مطلب منتشر شده با اشاره به ترکیب هیئت موسس این حزب آمده بود: یک جستجوی ساده اینترنتی درباره اعضای هیئت موسس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نکات جالبی را به دنبال دارد.  در نامه‌ای که ۲۳ مهر ۱۳۹۰ یعنی پس از گذشت ۲ سال از فتنه ۸۸ و آشکار شدن ماهیت این فتنه و نقش دولت‌های آمریکا و انگلیس به عنوان گردانندگان اصلی آن، نامه‌ای تحت عنوان «نامه ۱۴۳ فعال سیاسی و مدنی به محمد خاتمی» در سایت‌های ضدانقلاب همچون رادیوفردا و کلمه منتشر شد. در این نامه تصمیم مهم‌ترین نهاد مربوط به امنیت ملی یعنی شورای عالی امنیت ملی برای حصر سران داخلی فتنه، اقدامی "غیرقانونی" توصیف شده و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که "حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد"!

 

در این نامه همچنین ضمن اصرار مجدد بر ادعاهای فتنه‌گران مبنی بر سالم نبودن انتخابات‌ها در ایران، اینگونه آمده است که: "در صورت ادامه وضع موجود، کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت! "

با این حال کمیسیون ماده ده احزاب با مجوز حزب حاشیه ساز اتحاد ملت(بدل مشارکت) موافقت کرد و آنها اولین گردهمایی خود را با حضور چهره های حاشیه ساز تشکیل دادند. تشکیل حزب جدید اصحاب فتنه با ذوق زدگی و استقبال روزنامه زنجیره ای روبه رو شد.

"اعتماد"، آرمان امروز"، "شرق"، "آفتاب یزد" و "ابتکار" خبر اولین گردهمایی اتحاد ملت  را در ویترین رسانه های خود آوردند ، این درحالی است که تعداد دیگری از روزنامه های اصلاح طلب منجمله مردم سالاری ساده از انعکاس این برنامه عبور کردند حتی دبیرکل حزب مردم سالاری یعنی مصطفی کواکبیان حاضر به شرکت در کنگره حزب مشارکت ۲ نشد.

روزنامه اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی صفحه اختصاصی برای همایش حزب حاشیه ساز اختصاص داد، در این صفحه گزارش کنگره، گفتگو و یادداشت هایی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت منتشر شده است.

روزنامه آفتاب یزد هم با انتخاب تیتر صفحه اول خود به استقبال حزب اتحاد ملت رفت، تیتری که حاکی از عقبه سیاسی این حزب است. "مانور مشارکت در اتحاد ملت".

روزنامه های« آرمان و شرق» هماهنگ و همسو با همفکران رسانه ای عمل کردند و اولین کنگره حزب مشارکت ۲ را به صورت ویژه پوشش رسانه ای دادند.

 

 

 ذوق زدگی زنجیره ای ها در حالی نمایان شد که رسانه های اصولگرا به واکاوی ساختار و ترکیب شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یا همان بدل مشارکت پرداختند.

عبدالله گنجی در سرمقاله امروز روزنامه جوان نوشت: آیا اعضای حزب مشارکت شماره ۲ همچون شکوری‌راد و جلایی‌پور از امام نشنیده‌اند که «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت هیچ امری اعم از قضایی، اجرایی و قانون‌گذاری را ندارد؟» آیا نشنیده‌اند که فرمود «نهضت آزادی نباید رسمیت داشته باشد و باید با قاطعیت با آن برخورد شود».

روزنامه کیهان هم که از ذوق زدگی روزنامه های زنجیره ای با اطلاع بود، گزارشی با عنوان "وطن‌فروشان فتنه ۸۸ با نقاب جدید آمدند! " در صفحه اول منتشر کرد.

در این گزارش با این طرح این پرسش"آیا «اتحاد ملت ایران» بسترساز فتنه جدید است؟ " آمده: ارتباط راهبرد سیاسی کاخ سفید برای فضای داخلی ایران و سربرآوردن احزابی مانند اتحاد ملت، موضوعی است که نمی‌توان و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

حزب مشارکت ۲(اتحاد ملت) اولین گام  را برای ورود به عرصه تحزب گرایی برداشت، مرحله دوم تایید وزارت کشور درباره اعضای شورای مرکزی و صدور فعالیت به این حزب است؟

با توجه به فعالیت ها و مواضع گذشته اعضای حزب منحله و غیرقانونی مشارکت، بررسی صدور فعالیت اتحاد ملت در وزارت کشور باید به صورت دقیق و به دور از شتاب زدگی انجام شود، فقط کافی است فهرست اعضای موسس حزب منحله مشارکت را در مقابل اعضای شورای مرکزی اتحاد ملت قرار داد.

افرادی در شورای مرکزی حضور پیدا کردند که علاوه بر عضویت در شورای مرکزی مشارکت، در تحصن مجلس ششم و فتنه ۸۸  بازیگر و کارگردان صحنه بودند به همین جهت برخی از آنان بازداشت و روانه اوین شدند.حتی شکوری راد که به عنوان دبیرکل حزب مشارکت ۲ برگزیده شد به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب، بازداشت شده بود.

اولین کنگره حزب مشارکت در دوره اصلاحات((١۵/٩/١٣٨٧) ) تشکیل و ۳۰ فعال سیاسی در آن مقطع در شورای مرکزی انتخاب شدند و در دوره جدید(سال ۹۴) همان افراد در ساختار مرکزی حزب مشارکت ۲ حضور پیدا کردند.

اسامی اولین شورای مرکزی حزب منحله مشارکت:١) زهرا آقاجاری ٢) کریم ارغنده پور ٣) سید مصطفی تاج زاده ۴) حمیدرضا جلایی پور ۵) جلال جلالی زاده ۶) سعید حجاریان ٧) سید صفدر حسینی ٨) محمود حجتی ٩) سید محمدرضا خاتمی ١٠) هادی خانیکی ١١) مصطفی درایتی ١٢) عبدالله رمضان زاده ١٣) فاطمه راکعی ١۴) داوود سلیمانی ١۵) مصطفی سبطی ١۶) علی شیرکوند ١٧) علی شکوری راد ١٨) سعید شریعتی ١٩) محسن صفایی فراهانی ٢٠) هادی قابل ٢١) حسین کاشفی ٢٢) الهه کولایی ٢٣) علی کیانوش راد ٢۴) محسن میردامادی ٢۵) آذر منصوری ٢۶) فخرالسادات محتشمی پور ٢٧) فریده ماشینی ٢٨) اوروجعلی محمدی ٢٩) محمد نعیمی پور ٣٠) شمس الدین وهابی

اسامی اولین شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:- آذر منصوری ۲- علی تاجرنیا ۳- هادی خانیکی ۴- محمد کیانوش راد ۵- حمیدرضا جلائی پور ۶- حسین کاشفی ۷- شجاع پوریان ۸- علی شکوری راد ۹- فاطمه راکعی ۱۰- اخباری ۱۱- جلالی زاده ۱۲- مبلغ ۱۳- عماد خاتمی ۱۴- اشرف بروجردی ۱۵- هدایتی ۱۶- سید محمد حسینی ۱۷- وهابی ۱۸- علی صوفی ۱۹- رضا باوفا ۲۰ – عبادی ۲۱- حسین نقاشی ۲۲- محمد حاضری، ۲۳- زهره آقاجری،۲۴- سید حسین موسوی‌نژاد،۲۵- نسیم چالاکی،۲۶- محمد فاضلی کیا،۲۷- امیر آریا زند،۲۸- علی محمد مظفری،۲۹- مهدی فراهانی،۳۰- حجت شریفی

ترکیب اولین شورای مرکزی مشارکت دیروز و اتحاد امروز نشان دهنده اشتراک فراوان است، اشتراکی که بدون شک در برنامه ها،اهداف و سیاست گذاری ها لحاظ خواهد شد.البته در دوره جدید مشارکتی ها، سهمی هم به فرزند رئیس دولت اصلاحات داده شد و فرزند او به عضویت این حزب پیوست.

با این حال باید منتظر اعلام موضع از سوی وزارت کشور ماند، آیا وزارت کشور حجتی برای این امر دارد به حزبی که برخی از آنها السابقون حزب منحله مشارکت بودند و هیچ گاه نیز علیه این سیاست‌های حزب سابق خود کلمه‌ای بر لب و یا نوشته‌ای بر ورقی نراندند،‌ مجوز فعالیت بدهد؟

در صورت مجوز فعالیت، حاشیه های فراوانی از این حزب حاشیه ساز در سال انتخابات رقم خواهد خورد.

آزموده را آزمودن خطاست.

نظر شما