شناسهٔ خبر: 104561 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نشست بررسی برجام

صالحی: مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است/شهادت شهید شهریاری از مرگ پدرم برایم سخت‌تر بود

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهادت شهید شهریاری برایم سنگین‌تر و سخت‌تر از مرگ پدرم بود، عنوان کرد: مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است.

به گزارش «نماینده» علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با حضور صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات در حال برگزاری است، طی سخنانی با تبریک روز خبرنگار گفت: ما در کشوری هستیم که چند صدایی در آن وجود دارد و موافق و مخالف از منظر خود مطالبی را بیان می‌کنند که ضرورت دارد برای آگاهی بخشی و روشن شدن اذهان عمومی، مذاکره کنندگان تلاش‌هایی را صورت دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به تاریخچه فعالیت هسته‌ای در ایران پرداخت و افزود: ایران جزو اولین کشورهای منطقه در برخورداری از رآکتور هسته‌ای است که در دهه ۴۰ شمسی دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه در دهه ۵۰ افقی ۲۰ ساله را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران پیش بینی کردند که ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند، اظهار داشت: با وقوع انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی این پروژه متوقف شد.

صالحی با ذکر این نکته که هدف ما همواره تولید برق بوده، اظهار داشت: حتی در رژیم گذشته نیز این هدف دنبال می‌شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که در ۱۰ سال آینده بتوانیم ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ما به سه دوره قبل از انقلاب، بعد از جنگ و بعد از توافق وین تقسیم می‌شود، عنوان کرد: ساخت یک نیروگاه مثل نیروگاه بوشهر در حال حاضر نیازمند ۶ میلیارد دلار است.

صالحی خاطرنشان کرد: مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر کند شدن روند فعالیت‌های هسته‌ای با بیان اینکه ملت بزرگوار مطمئن باشند در چارچوب خطوط قرمز عمل کرده‌ایم، افزود:آنها می‌گفتند ایران باید نسبت به فعالیت‌های تهدید آمیز متوقف شود، البته مبنای تحریم‌ها این بود که اگر ما در مدار آنها نیستیم در مداری نزدیک به آنها بچرخیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما ظاهرا محدودیت را پذیرفتیم، یادآور شد: ولی در واقع اینگونه نیست. ما به راه خود ادامه می‌دهیم چرا که به زعم آنها دنبال انحراف از برنامه هسته‌ای نمی‌رویم و از روز اول هم به دنبال انحراف از فعالیت‌ هسته‌ای نبودیم.

وی ادامه داد: به ما گفتند فلز پلوتونیم نسازند و ما نیز قبول کردیم اما در واقع ما تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده اصلا نمی‌توانستیم به این فلز دست یابیم.

صالحی ادامه داد: ما به عنوان آژانس و معاهده ان‌پی‌تی باید بازرسی آژانس را بپذیریم و سه دهه است که این کار را دنبال می‌کنیم و تا زمانی که نظم جهانی اینگونه است بازرسی‌ها هم برای همه کشورها وجود دارد. یک بازرسی دیگر تحت عنوان راستی آزمایی داریم که بعد از توافق وین باید اقدامات کمی را انجام دهیم. یعنی تعداد سانتریفیوژها و ذخایر کم شود و بازرسان نیز این اقدامات کمی را چک لیست کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این راستی آزمایی برای خرید یکسری از تجهیزات که دوگانه هستند، محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم، یادآور شد: آنها لیستی از تجهیزات دومنظوره دارند که نه فقط برای ما بلکه برای خودشان نیز نیازمند کسب تاییدیه‌های آن سازمان هستند. ما امروز وسایلی را با هزار دردسر می‌خریم که هم روند خرید طولانی است و هم خرابکاری صنعتی دارد. اما با توافق وین، می‌توانیم این وسایل را مستقیما از خود شرکت‌ها وارد کنیم که با این موضوع امکان خرابکاری صنعتی کاهش می‌یابد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: علاوه بر این برخی تجهیزات را با هم ساخته و با هم تهیه می‌کنیم.

صالحی درباره عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: یا باید مانند لیبی عمل می‌کردیم که همه چیز را واگذار کرد یا مانند کره شمالی و ما هیچگاه چنین خواسته‌هایی را نداشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما خواهان استحکام بخشی به ان‌پی‌تی هستیم و از این به بعد بیشتر باید روی آن کار کنیم، اظهار داشت: یکی از دلایل هزینه‌های زیاد ما حفظ استقلال سیاسی ماست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مدار آنها بگردیم فردا صدها میلیارد دلار سرازیر کشور می‌شود اما در بهترین حالت مانند ژاپن می‌شویم که از نظر اقتصادی پیشرفته است ولی نظامیان آمریکایی هر کاری که بخواهند در آنجا انجام می‌دهند.

معاون رئیس جمهور در خصوص هزینه‌ها نیز گفت: چهار دهه پیش ۲ و نیم میلیارد دلار پول گرفتند تا بوشهر را بسازند ولی رها کردند و رفتند و این حق ماست که دنبال آن باشیم تا آینده مملکت را بسازیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ما امروز حدود ۱۵ هزار کارشناس در حوزه هسته‌ای داریم و چیزی از دست نداده‌ایم ولی چیزهایی که به دست آورده‌ایم قبلا حتی قابل تصور هم نبود.

صالحی با اشاره به قراردادهای منعقده بین کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس برای ساخت نیروگاه هسته‌ای نیز گفت: کشورهای همسایه یک باتری بزرگ می‌سازند و نه نیروگاه. امارات متحده عربی با کره جنوبی قرارداد بسته که بیاید یک باتری بزرگ در آنجا نصب کند و کارشناسان خودش نیز امور را به دست بگیرند و چند سال بعد هم جمع کنند و بروند اما ما در حال ساخت گداخت هسته‌ای هستیم که این تکنولوژی ۵۰ سال آینده است.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص برجام نیز عنوان کرد: دانشمندان و سیاستمداران طرف مقابل می‌دانند که ما چه داریم و فشار می‌آوردند تا نداشته باشیم، اما برخی از داخلی‌های ما نمی‌دانند. برای اولین بار یک کشور در حال توسعه در عرصه دیپلماسی در جایگاه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.

صالحی در پایان گفت: این موفقیت‌ها مرهون ایستادگی ملت و شهدای هسته‌ای است و من آنقدر که از دست دادن شهید شهریاری ناراحت شدم از دست دادن پدرم برایم سخت و سنگین نبود.

نظر شما