شناسهٔ خبر: 104217 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ندای ایرانیان

بیانیه یک حزب اصلاح طلب به مناسبت سالگرد فرمان مشروطیت

ندای ایرانیان حزب ندای ایرانیان در بیانیه‌ای آورده است: مشروطه، تلاش ترقی‌خواهانه و آزادی‌طلبانه ایران و ایرانی از پس بیش از ۱۰۰ سال رویارویی نزدیک با تمدن غرب بود.

به گزارش «نماینده» حزب ندای ایرانیان در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد فرمان مشروطیت به تشریح این دستاورد ایران در عرصه دموکراسی پرداخت.

حزب ندای ایرانیان در ابتدای بیانیه خود آورده‌است: ایران در درازنای تاریخ چند هزار ساله خود با فراز و نشیب‌های گوناگون روبرو بوده است اما هرگاه که دچار تازش‌ها و سختی‌های تاریخی شده است با قدرتی بیشتر و توانی افزونتر دوباره سربلند کرده است. در این میان مشروطه نیز تلاش ترقی خواهانه وآزادی طلبانه ایران و ایرانی از پس بیش از ۱۰۰ سال رویارویی نزدیک با تمدن غرب بود.

در ادامه آمده است: جنبش مشروطه نماد تلاش اصلاح طلبانه ملت ایران برای نیل همزمان به استقلال، آزادی و توسعه در سایه سار فرهنگ ملی و مکتب دینی و مذهبی بود که با مشارکت اقشار گوناگون ایرانیان از روحانیت، روشنفکران، بازاریان و تجار، دبیران، دیوانسالاران، ایلات و عشایر و با همیاری همه اقوام و تیره‌های ایرانی از آذربایجان تا خوزستان و از گیلان، کردستان ولرستان تا خراسان و سیستان و بلوچستان به بار نشست و بذر حکومت قانون کاشته شد.

حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی ایران، اعتلاء غرور ملی ایرانیان، حاکمیت قانون و مشارکت ملی در اداره امور کشور، مصونیت جان، مال، آبرو، حیثیت و اعتقاد تمامی شهروندان، توسعه و ترقی همه جانبه کشور، همگی آرمان‌های جنبش مشروطه بودند. امروز پس از گذشت نزدیک به یکصد وده سال از امضای فرمان مشروطیت، با گذر از حوادث مهم تاریخی هم‌چون نهضت ملی شدن نفت، انقلاب شکوهمند اسلامی، دفاع مقدس و جنبش اصلاحات، همبستگی و یگانگی ملت ایران مستحکم تر و نیرومندتر شده و از این رو امید به تحقق آرمان‌های بزرگ جنبش مشروطه بیش از پیش پر رنگ گردیده است. در آخرین کوشش تاریخی، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری بیست و چهارم خرداد ۹۲ نمونه‌ای درخشان از تلاش‌های خردمندانه ملت ایران برای تحقق آرمان‌ها و اهداف بزرگ یکصد و نه ساله این ملت است.

در ادامه این بیانیه آمده است: حزب ندای ایرانیان بر این باور است که در این مقطع مهم تاریخی و با تجربه گرانبار و ارزشمند یکصد و نه سال گذشته، با ایستادگی در برابر مداخله جویی‌ها و زیاده خواهی‌های بیگانگان، با مشارکت همه جانبه مردم در اداره امور کشور، با توسعه پایدار و رفع هرگونه تبعیض و فساد و بی عدالتی و با زدودن چهره محرومیت از رخ اقشار زحمت‌کش و مستضعف، همراه با حکومت قانون و شایسته سالاری و تعهد به آب و خاک و مرز ایران و پاسداری از محیط زیست و منابع طبیعی این سرزمین و تنها و تنها از رهگذر اصلاحات همراه با اعتدال و میانه روی، می‌توان آرمانهای اصیل مشروطه را محقق ساخت.

در پایان این بیانیه تاکید شد: حزب ندای ایرانیان تلاش برای نیل به توسعه پایدار و متوازن را ترجمان به روز جهاد و جنبش مشروطه خواهی می‌داند. تلاشی که با تکیه بر مردمسالاری دینی به شکلی روشن از یکسو با تحجر و از سوی دیگر باسکولاریسم مرزبندی دارد.
امید که خداوند متعال، ایرانیان را در این راه یاری دهد.

 

نظر شما