شناسهٔ خبر: 100216 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۳۳ سال پیش در چنین روزی

درخواست فیدل کاسترو از ایران برای حمایت از فلسطین

کاسترو: نیروهای اسرائیل در بیروت قصد کشتار دسته جمعی مردم فلسطین و لبنان را ... دارند تمام امکانات خود را به منظور حمایت از مردم لبنان و فلسطین به کار گرفته و انزجار شدید خود را بر علیه متجاوزین اسرائیلی بیان کنید.

رخدادهای ۱۹ تیر ۱۳۶۱

چکیده

  • «فیدل کاسترو» : بنابر تصمیمات متخذه در نشست اخیر جنبش ما پیشنهاد می کنیم تمام امکانات خود را به منظور حمایت از مردم لبنان و فلسطین بکار گرفته و انزجار شدید خود را بر علیه متجاوزین اسرائیل بیان کنید.

 

  • آیت الله خامنه ای :  به عنوان یک کشور غیر متعهد و چه مسلمان با بکار گیری تمام امکانات سیاسی – اقتصادی و نظامی خود به کمک لبنان عزیز می شتابیم لیکن اعلام این نکته را نیز لازم می دانیم که صرف اظهار انزجار از جنایات صهیونیست ها به هیچ وجه کارساز نیست.

 

  • سرهنگ علی صیاد شیرازی: ادعای صدام مبنی بر اعلام آتش بس دروغ محض است، زیرا ما می بینیم آتش دشمن پیوسته بر روی شهرهای مرزی و جبهه نیروهای ما اجرا می شود.

 

  • در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به تلاش هایی ظاهرا برای پایان دادن جنگ عراق علیه ایران دست زده نماینده جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به هرگونه مداخله شورای امنیت در این زمینه مخالف است.

 

  • محاکمه صادق قطب زاده وزیر اسبق امور خارجه که به اتهام رهبری شبکه کودتا به نام نجات ایران دستگیر و بازداشت شده به ریاست آیت الله ری شهری در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش آغاز خواهد شد.

 

  • آیت الله منتظری: طبیعی ترین و بهترین راه برای رسیدن به جبهه های قدس و آزاد سازی مسجد الاقصی از اشغال نژاد پرستان صهیونیسم گذشتن از خاک عراق و کربلای حسینی می باشد.

 

  • آیت الله محمد باقر حکیم عضو جامعه روحانیت مبارز عراق: حق مسلم ارتش ایران است که جهت دفاع از خود وارد عراق شود.

درخواست فیدل کاسترو از آیت الله خامنه ای و پاسخ ایشان

«فیدل کاسترو» رئیس  کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در پیامی به رئیس جمهوری کشورمان، به مناسبت تجاوز وحشیانه صهیونیست ها به جنوب لبنان و محاصره بیروت تاکید کرد  : بنابر تصمیمات متخذه در نشست اخیر جنبش ما پیشنهاد می کنیم تمام امکانات خود را به منظور حمایت از مردم لبنان و فلسطین بکار گرفته و انزجار شدید خود را بر علیه متجاوزین اسرائیل بیان کنید.

در بخشی از این نامه آمده است :  با کمال علاقمندی پیام آقای «الیاس سرکیس» رئیس جمهور لبنان را دریافت کردیم که طی آن از جنبش ما در خصوص حفاظت از شهر بیروت در قبال فاجعه ای که آن را تهدید می کند و ممکن است به قتل عام تمام سکنه آن منجر شود، کمک خواسته است. پیرو در خواست های قبلی از کلیه کشورهای غیر متعهد در خو است می کنیم تمام تلاش خود را برای متوقف ساختن تجاوز صهیونیستها علیه مردم لبنان و فلسطین و عقب نشینی فوری و بدون قید و شرط نیروهای اسرائیل از لبنان بکار برند.

وی ادامه داده است : جنبش ما نمیتواند در قبال جنایتی که بر علیه مردم لبنان و فلسطین صورت گرفته بی تفاوت بماند و انزجار و اعتراض متحد ما می باید به شکلی باشد که مهاجمین بفهمند وجدان  جهانی چنین اعمالی را نمی پذیرد و مردم ما با خشم و عزم راسخ جواب این کار را خواهند داد. ما نمی توانیم به متجاوزین اجازه دهیم که مقررات همزیستی بین المللی را زیر پا بگذارند. لذا چنانچه نیروهای ما در کنار یکدیگر قرار گیرد جنبش ما می تواند به عنوان عامل موثری برای قطع دست متجاوز به شمار آید.

کاسترو در نامه خود افزوده است : نیروهای اسرائیل در بیروت قصد کشتار دسته جمعی مردم فلسطین و لبنان را ... دارند. دنیا نباید این بربریت و تو حش را بپذیرد، بنابر این تمام امکانات خود را به منظور حمایت از مردم لبنان و فلسطین به کار گرفته و انزجار شدید خود را بر علیه متجاوزین اسرائیلی بیان کنید. (۱)

تنها اظهار انزجار کارساز نیست

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان نیز در پاسخ به این نامه  تاکید کردند : ما به نوبه خود اعلام می کنیم: همان گونه که بلافاصله پس از آغاز حمله اسرائیل بخش هایی از قوای نظامی خود را جهت کمک روانه لبنان کردیم، اکنون نیز حاضریم چه به عنوان یک کشور غیر متعهد و چه مسلمان با بکار گیری تمام امکانات سیاسی – اقتصادی و نظامی خود به کمک لبنان عزیز بشتابیم لیکن اعلام این نکته را نیز لازم می دانیم که صرف اظهار انزجار از جنایات صهیونیست ها در شرایط کنونی به هیچ وجه کارساز نیست.

حیرت آورتر از جنایات اسرائیل در لبنان و فلسطین

در بخشی از پیام آیت الله خامنه ای به کاسترو آمده است : ابعاد ددمنشی های رژیم اشغالگر قدس در لبنان حیرت آورتر از آن است که بتوان توصیف کرد، لیکن حیرت آورتر از آن سکوت گورستانی و توطئه آمیز جهان تحت سلطه ابرقدرت ها در مقابل این سفاکی ها است. اگر صهیونیست ها هر روز صدها و هزاران زن و کودک بی دفاع را برای ارضای طبع خونریز خود مقتول و مجروح و آواره می کنند چندان دور از انتظار نیست، این کاری است که در گذشته نیز در دیر یاسین در کفر قاسم در قنیطره و در صدها شهر و روستای فلسطینی، سوری و مصری از آنان سر زده است. تعجب از دنیای مدعی انسان دوستی است که با قساوت تمام از دریای خون محرومان لبنان می گذرد و دم بر نمی آورد، گویی از این فاجعه لذت نیز می برد.

ایشان در ادامه ضمن گله از عدم تعهدها تاکید کردند : غم انگیز است اگر بگویم نهضت عدم تعهد نیز با اقدامی مناسب و موثر خود را از مابقی جهان ساکت مستثنی نکرد و حق این گله را که چرا این جنبش تنها پس از گذشت چندین هفته در مقابل حوادث لبنان از خود عکس العمل نشان داد برای ما محفوظ گذاشت.

ایشان تاکید کردند : به هر حال وظیفه تاریخی تمام آزادیخواهان جهان در امروز آن است که خطر موقعیت حرکت تجاوزکارانه اخیر اسرائیل را با تمام وجود درک کنند و با تمام وجود به مقابله با آن برخیزند. هدف از این حرکت، تحمیل سلطه هرچه بیشتر آمریکا بر خاورمیانه چه از طریق بازکردن راه نجاتی برای حاکمان بغداد و چه از راه سرکوب وحشیانه کانون های مقاومت بر علیه اسرائیل و آمریکا در این گوشه از جهان است. (۲)

صیاد شیرازی : نیروهای ما برای حمله و سرنگونی صدام بی تابی می کنند

سرهنگ صیاد شیرازی با  اشاره به فرار ارتش بعث عراق از خاک جمهوری اسلامی ایران گفت : همزمان با توطئه جدید آمریکا در جنوب لبنان و هجوم گسترده اسرائیل غاصب به این کشور صدام نیز نقش خود را برای حرکتی که به ظاهر فکر می کند او را نجات خواهد داد ایفا کرد  و به طور یکجانبه ظاهرا اعلام نمود که در ظرف چند روز به مرزهای بین المللی بر می گردد.

فرمانده نیروی زمینی افزود:  ما با تجربه ای که از یک جنگ ۲۰ ماهه داریم می دانیم که این حرکت نوعی فرار و شکست محسوب می شود ضمن آن که ارتش بعث عراق زیر ضربات خرد کننده نیروهای اسلام امروز با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

سرهنگ صیاد شیرازی افزود : ادعای صدام مبنی بر اعلام آتش بس دروغ محض است، زیرا ما می بینیم آتش دشمن پیوسته بر روی شهرهای مرزی و جبهه نیروهای ما اجرا می شود و هرگز آتش بسی که صدام اعلام کرده، از ناحیه ارتش بعث عراق رعایت نشده و نمی شود.

 تامین امنیت شهرهای مرزی

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به این سوال که «آیا ادامه حالت تقریبا نه جنگ و نه صلح در جبهه ها ممکن است توان رزمی نیروهای ما را کاهش دهد؟» اظهار داشت :  این گفته در مدتی درست بود که این جو شایعه به وجود آمده بود که ما بایستی به لبنان برویم و در مقابل اسرائیل قرار بگیریم. بنابر این دسایس دشمن تقریبا می رفت که موثر واقع بشود. ولی زمانی که امام با آن رهنمودهای خود ما را آگاهی دادند و ما را نسبت به جریانات و توطئه های دشمنان روشن فرمودند، وضعیت جبهه ها کاملا دگرگون شده و اکنون همه در جبهه های جنوب و هم غرب نیروهای ما برای حمله به دشمن و زدن ضربه کاری و سرنگونی رژیم صدام بی تابی می کنند و من به اطلاع مردم می رسانم که به هیچ وجه ضعف روحیه و تردید در ادامه جنگ در نیروهای اسلام وجود ندارد و رزمندگان ما از عالی ترین روحیه رزمی برخوردارند. (۳)

اجلاس شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق علیرغم مخالفت ایران

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به تلاش هایی ظاهرا برای پایان دادن جنگ عراق علیه ایران دست زده نماینده جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به هرگونه مداخله شورای امنیت در این زمینه مخالف است. علیرغم این مخالفت شورای امنیت روز دوشنبه جلسه مشورتی خود را در این زمینه تشکیل خواهد داد.

بر اساس این گزارش سعید رجایی خراسانی نماینده ایران در سازمان ملل متحد با هرگونه مداخله شورای امنیت در جنگ ایران و عراق مخالفت کرد. وی در یک مصاحبه مطبوعاتی تلاش هایی را که برای تصویب رسانیدن قطعنامه ای در شورای امنیت جهت پایان دادن به جنگ ایران و عراق به عمل می آید پوچ و نامربوط توصیف کرد و گفت : شورای امنیت در مدت ۲۲ ماهی که عراق به تهاجم خود در ایران ادامه می داد کاملا نسبت به این جنگ بی تفاوت بود.

رجایی خراسانی بار دیگر شرایط دولت ایران را برای صلح که عبارت از آزادی کلیه سرزمین های ایرانی و پرداخت غرامتی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است برشمرد و خاطر نشان ساخت که قسمت هایی از خاک ایران هنوز در اشغال عراقی ها است. رجایی خراسانی همچنین گفت : اگر در عراق حکومتی مانند جمهوری اسلامی به شیوه ایران تشکیل شود ایران برای دریافت غرامت پافشاری نخواهد کرد. وی در پایان اظهار اطمینان کرد که ملت عراق رژیم صدام را سرنگون خواهد کرد. (۴)

محاکمه قطب زاده از ۲۰ تیر فردا آغاز می شود

محاکمه صادق قطب زاده وزیر اسبق امور خارجه که به اتهام رهبری شبکه کودتا به نام نجات ایران دستگیر و بازداشت شده و اعضای این گروه فردا به ریاست آیت الله ری شهری در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش آغاز خواهد شد. اسامی متهمینی که فردا محاکمه آنان آغاز خواهد شد عبارت است از؛

صادق قطب زاده، سید مهدی مهدوی، احمد عباسی داماد آیت الله شریعتمداری، سرهنگ سید ابوالقاسم محمد حسینی رئیس سابق اداره یکم ارتش، سرهنگ نجفی معاون سابق اداره یکم ارتش، سرهنگ بازنشسته محمود زرین خامه، مسعود ریاضی، داراب فروزان، حسین شاه ویسی استاندار پیشین کردستان در دولت موقت، سید عبدالرضاحجازی، جواد مناقبی، شاپور شاهنده، مهدی زارع. (۵)

آیت الله منتظری : طبیعی ترین راه برای رسیدن به قدس گذر از خاک عراق است

آیت الله منتظری گفت : طبیعی ترین و بهترین راه برای رسیدن به جبهه های قدس و آزاد سازی مسجد الاقصی از اشغال نژاد پرستان صهیونیسم گذشتن از خاک عراق و کربلای حسینی می باشد. وی اظهار داشت : ما مطمئن هستیم که توده های میلیونی مسلمانان جهان از این هدف مقدس ما حمایت خواهند کرد. (۶)

آیت الله حکیم : ورود به خاک عراق حق مسلم رزمندگان ایرانی است

آیت الله محمد باقر حکیم عضو جامعه روحانیت مبارز عراق و سرپرست دفتر انقلاب اسلامی عراق در تهران در سخنرانی خود برای بیش از سه هزار اسیر عراقی در پادگان حشمتیه تهران تاکید کرد که حق مسلم ارتش ایران است که جهت دفاع از خود وارد عراق شود و ملت مسلمان عراق که از امام امت و جمهوری اسلامی ایران تقاضای کمک کرده است را آزاد سازد.

وی در ادامه سخنان خود گفت : رژیم بعث عراق امروز کاملا متزلزل است و فرار نیروهای متجاوز بعثی از خاک ایران و جابجایی مهره های دستگاه بعث نشان دهنده این تزلزل است. وی با اشاره به بمباران شهرهای ایران توسط ارتش مزدور بعث عراق ادعای صدام در مورد آمادگی عراق جهت استقبال از مسلمانان ایران برای زیارت عتبات را مضحک توصیف کرد و گفت : اگر صدام راست می گوید بگذارد اسرا با خانواده های خود ملاقات کنند و آوارگان مسلمان عراقی به وطن خود بازگردند. (۷)

پی نوشت:

۱- کیهان، ۱۹ تیر ۱۳۶۱، صفحه ۱۹
۲- جمهوری اسلامی، ۱۹ تیر ۱۳۶۱، صفحه ۱۲
۳- جمهوری اسلامی، ۱۹ تیر ۱۳۶۱، صفحه ۲
۴- اطلاعات، ۱۹ تیر ۱۳۶۱، صفحه ۱۶
۵- اطلاعات، ۱۹ تیر ۱۳۶۱، صفحه ۱۵
۶- کیهان، ۱۹ تیر ۱۳۶۱، صفحه ۱
۷- اطلاعات، ۱۹ تیر ۱۳۶۱، صفحه ۱۳

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظر شما