به گزارش نماینده به نقل از فردا، بهروز افخمی با حضور در نشست نقد و بررسی فیلم « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در فرهنگسرای اندیشه با بیشرمانه خواندن برخی ژست های روشنفکری در جامعه فیلم سازی ایران گفت: این نوع فیلم سازان با پیچیده کردن فیلم های خود سینما را شبیه به معلم کرده اند و بسیاری از اقشارمختلف جامعه را از سینماها بیرون انداخته اند.
سلسله برنامه های نمایش نقد و بررسی فیلم های ایران وجهان عصرسه شنبه ۱۱ شهریورماه با نمایش فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و با حضور بهروزافخمی کارگردان فیلم، مرجان شیر محمدی نویسنده، سید جمال ساداتیان تهیه کننده و جواد طوسی منتقد سینما در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
جواد طوسی منتقد سینما در ابتدای این نشست با بررسی تبارشناسانه آثار بهروز افخمی ازابتدا تا به امروز، فیلم « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را پیشنهادی برای گذار از استبداد و ایدئولوژی معرفی کرد که هیچ گونه نگاه پوچ گرایانه ای هم ندارد و در عین حال نگاه هجو آمیز خود را به این گذار تاریخی رائه می دهد.
او گفت: این نگاه به هیچ عنوان شعاری و سنجاق شده نیست ودر دل قصه و روایت خود را نشان می دهد.
او ضمن بررسی روایت فیلم گفت: این فیلم چه از طریق راوی دانای کل و چه در روایت های فرعی خود روایتی هجو آمیز به آسیب شناسی و تبار شناسی تاریخی جامعه استبدای و ایدئولوژیک ایران دارد که به دور از هر گونه پوزخند و شعار زدگی روایت شده است.
این منتقد سینمایی با اشاره به سابقه افخمی درقصه گویی، او را فیلم سازی قصه گو خواند و گفت: افخمی فیلم سازی ست که از ادبیات وام می گیرد و آشتی بین سینما وادبیات را پیشنهاد می کند.
بهروز افخمی در ادامه این نشست بیان اینکه از بچگی خودم را قصه گو می دانستم، ضمن بازگویی خاطره ای از کودکی خود گفت: وقتی به قصه خوبی می رسم خودم را فراموش می کنم و دوست دارم تا جان داستان را به خوبی در سینما تعریف کنم.
این کارگردان خوش سابقه کشور با بیشرمانه خواندن برخی ژست های روشنفکری در جامعه فیلم سازی ایران گفت: این نوع فیلم سازان با پیچیده کردن فیلم های خود سینما را شبیه به معلم کرده اند و بسیاری از اقشارمختلف جامعه را از سینماها بیرون انداخته اند و بین خودشان هم به محافل مُقَپز به معنی قمپز درکن تبدیل شده اند؛ که به اعتقاد من این مسئله مانند یک بیماری بین خودشان درحال رد و بدل شدن است.
این کارگردان سینما با انتقاد از برخی فیلم سازان گفت: برخی با پیش فرض اینکه می خواهند فیلمی بسازند که در آن فلسفه بافی کنند و یا معلم گروهی باشند. در حالی که برای من قصه گویی هدف نهایی است.
او با تاکید بر اینکه به روح داستان در فیلم نامه وفا دار بوده است، درباره نحوه نگارش فیلم نامه توضیح داد: به محض اینکه خانم شیرمحمدی رمان را به اتمام رساند، شروع به نوشتن فیلم نامه کردم. در ابتدا قرار بود خود خانم شیر محمدی فیلم را به سازند که در مراحل بعدی منصرف شدند و من فیلم را کارگردانی کردم.
افخمی در ادامه گفت: من مقابل این تصویر رایج هستم که فیلم ساز از داستان مهم تر است به عقیده من داستان از فیلم ساز مهم تر است.
طوسی با تاکید بر اینکه افخمی هیچ گونه گرایشی به نگره مولف ندارد گفت: این کارگردان درعین حالی که از این مقوله فرار می کند یک عنصر تکرار شوند درآثار او دیده می شود که می تواند شناسنامه او باشد و آن ذات قصه گویی و کنتراست در شخصیت های فیلم های این کارگردان است.
مرجان شیر محمدی نویسنده، در این نشست با اشاره به تفاهم فکری و هنری بین خود و بهروز افخمی به عنوان یک زوج گفت: یکی از دلایل ازدواج ما با هم این بود که هر دو به طور غریبی شیفته داستان هستیم.
این نویسنده با تاکید بر اینکه داستان برای او یک اصل است توضیح داد: اگر داستان سرا داستان را خوب روایت کند مخاطب را با شخصیت ها درگیر می کند. داستان واقعی و هنر واقعی هنری است که می تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند ما باید از پیچیده گویی فاصله بگیریم؛ هر اثری که نتواند این ارتباط را برقرار کند هنر نیست.
در این نشست که با پرسش و پاسخ از سوی مخاطبین همراه بود، افخمی در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره چرایی سادگی روایت فیلم گفت: روح این داستان ملایم و آسان گیر است و تلخی هایی را هم که دارد نادیده می گیرد.
طوسی نیز در پاسخ به این سوال گفت: فضایی ایجاد شده که فیلمی ساخته شود که هدفش سرگرمی است. چه اشکالی دارد که برخی از فیلم های سینما برای سرگرمی سالم ساخته شوند و حرف های خودشان را در وجوه تاویلی و درلایه های بعدی ارائه دهند.
یکی دیگر از حضار نیز با اشاره به " پنچری"، که بخشی از دیالوگ فیلم بود از افخمی پرسید: آیا شما هم پنچری دارید؟ و افخمی در پاسخ گفت: پنچری من سیگار کشیدن است.
یکی دیگر از حاضرین در سالن با انتقاد از افخمی، افراط در ساده انگاری را مقابل افراط در پیچیده گویی روشنفکرزده قرار داد و گفت: اگر صرفا به خواهیم فیلم ساده ای بسازیم و هدفمان سرگرمی و لذت بردن مخاطب عام باشد، آیا سریال های فارسی۱ بسیار موفق تر نیستند؟ نظر شما چیست؟
افخمی در پاسخ به این سوال گفت: برخی از این سریال ها از فیلم های سینمای ایران چه به لحاظ تکنیک، پرداخت، صحنه آرایی، دکوپاژ و... بسیار بهترند. به عنوان مثال سریال "حریم سلطان" از اغلب فیلم های ایرانی بهتر است واصلا نمی شود این سریال ها را با الفاظ تحقرآمیزی که مثلا برای عوام است مقایسه، راجبه آن ها بحث و به شکل کلی نظر داد.
او در ادامه گفت: هیچ محصول داستانی وجود ندارد که بخواهد عوام را ارتقاء بدهد و اگر فیلمی وارد این ورطه شد شکست خورد را تضمین کرده است.
سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم در این نشست با اشاره به سختی های فیلم سازی در ایران از اکران بی حاشیه این فیلم ابراز تعجب کرد و گفت: فیلم های من حداقل یک سال و حداکثر ۵ سال توقیف می شوند اما خوشحالم که این فیلم بدون حاشیه اکران شد.
او با اشاره به حایشه این فیلم گفت: البته این فیلم هم بدون حاشیه نبود و من با شکایت شخصی به نام بهادر به دادگاه احظار شده ام، که چرا نام سگ فیلم بهادر است.
درپایان این نشست از حضور بهروزافخمی، مرجان شیر محمدی، سید جمال ساداتیان و جواد طوسی باحضورسجاد نوروزی رئیس فرهنگسرا اندیشه، ضمن اهداءهدایایی تقدیرشد.
گفتنی است سلسله برنامه های نمایش، نقد و بررسی فیلم های ایران و جهان توسط باشگاه فیلم فرهنگسرای اندیشه هر دو هفته یکبار روزهای سه شنبه با هدف ارتقاء سواد بصری و سینمایی و احترام به سلیقه مخاطب با حضور عوامل فیلم و منتقدین تراز اول سینما برگزار خواهد شد.