شناسهٔ خبر: 173118 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

لزوم برنامه‌ریزی برای جلوگیری قطعی گاز در زمستان

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کمبود ۲۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در زمستان گفت: باید برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از قطعی گاز صورت گیرد در غیر این صورت یا باید واردات داشته باشیم و یا به سمت قطعی‌های برنامه‌ریزی صنایع برویم.

به گزارش «نماینده» هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره احتمالی قطعی گاز و برق اظهار داشت: قطعاً در زمستان سال جاری کمبود گاز داریم البته قرار است گاز صنایع محدود شده و یا قطع شود ولی اولویت عدم قطعی گاز در زمستان مربوط به بخش خانگی است. 

وی افزود: اگر چنانچه با خاموشی‌های صنایع نتوانیم میزان گاز مورد نیاز کشور را کنترل کنیم ممکن است خاموشی گاز خانگی هم داشته باشیم ولی بعید است کار به آنجا برسد که شامل نیروگاه‌های حرارتی که از گاز برای تولید برق استفاده می‌کنند شده و آنها قطعاً دچار مشکل خواهند شد. یا اینکه آنها بایستی از سوخت مایع (گازوئیل یا مازوت) استفاده کنند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر چنانچه آلودگی در نیروگاه‌های برق حرارتی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند ایجاد شود و طبق قانون محیط زیست آنها اجازه فعالیت پیدا نکنند آن دست از نیروگاه‌هایی که مازوت برای تولید برق استفاده کرده‌اند خاموش خواهند شد و به همین دلیل ممکن است خاموشی برق هم گریبانگیر ما در زمستان شود.

بیگی‌نژاد گفت: فعلاً جمع‌بندی لازم برای میزان خاموشی‌های برق و یا خاموشی نیروگاه‌های برق وجود ندارد و به همین دلیل دستگاه‌های مختلف تلاش زیادی دارند تا خاموشی‌های برق در زمستان به حداقل ممکن برسد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزیر نفت کشور زمستان ۱۴۰۰ با کمبود ۲۰۰میلیون متر مکعب گاز روبه رو است. در راستای حل این کمبود، دولت برنامه‌ریزی برای خرید گاز از ترکمنستان توسط بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده تا کشور در فصل زمستان برای تامین گاز مشکلی نداشته باشد.